Sedan Malmöbolaget ConnectBlue köptes upp av schweiziska U-blox våren 2014 har personalstyrkan närapå fördubblats till 56 anställda – med fler personer på väg in. Ett 20-tal av nytillskotten är tidigare Sony- eller Ericssonanställda.
Börsnoterade U-blox slantade upp 185 miljoner kronor för Malmöföretaget ConnectBlue och dess expertis inom bluetooth- och wifi-teknik. Affären följdes av ytterligare två uppköp: ett grekiskt och ett tyskt bolag med snarlik inriktning.
De tre uppköpta bolagen har samlats i en 110 personer stark avdelning inriktad på radiokommunikation med kort räckvidd, som styrs från Malmö. Och det är ett segment där U-blox satsar. Sedan uppköpet har kontorets 32 medarbetare blivit 56, och fler är på väg in.
– Några börjar om en vecka, och vi har tre lediga tjänster ute. Dessutom kommer vi att behöva anställa ännu fler under 2017, säger Christina Björkander, marknadskommunikatör på U-blox Malmö.
ConnectBlues grundare och vd Rolf Nilsson fanns kvar som platschef för U-blox i Malmö under en övergångsperiod. I somras slutade han och har inte ersatts i sin roll.
Bland de projekt som U-blox Malmö har jobbat med sedan uppköpet kan nämnas ett samarbete med Halmstadsbaserade kunden HMS, som jobbar med industriell automationsutrustning. U-blox Malmö har utvecklat ett chip som, sedan det monterats in en industrirobot eller ett verktyg, kan kopplas mot en vanlig telefon eller surfplatta. Tekniken kan även användas i konsumentprodukter, till exempel för att fjärrstyra larm eller ventilationsutrusning.
Att bli en del av U-blox har också inneburit att Malmökontoret jobbar mer mot bilindustrin än tidigare.
– Vi är inblandade i flera projekt med självkörande bilar som ska kunna prata med varandra och med trafikljus så att man undviker olyckor, optimerar trafikflöden och sparar energi, säger produktstrategichefen Håkan Svegerud.
USA tros vara på gång med en ny lagstiftning som kräver att nya bilar utrustas med sådana funktioner.
– Vi har moduler klara som vi deltar i försöksverksamhet med. På så vis har vi beredskap för när marknaden tar fart på riktigt, säger Håkan Svegerud.
2015 landade U-blox globala omsättning på motsvarande tre miljarder kronor, en fördubbling sedan 2012.
Elin Andersson Rosenstock