I väntan på genombrottsaffären stärker de befintliga ägarna Mobills kassa med fem miljoner kronor. Ytterligare kapitaltillskott är att vänta, men ledningen hoppas landa avtal i USA och Afrika under hösten.
Mobill startade som ett betalteknikbolag inriktat på parkeringsbiljetter. I dag är den stora intäktskällan biljettsystem för transportsektorn, med SL som största kund. I höstas tog bolaget in tio miljoner kronor från befintliga ägare för att kunna uppdatera sin hårdvara för biljettvalidering. Under sommaren installeras de nya biljettscannrarna i Stockholms tunnelbana och ombord på SL:s alla bussar. Förhoppningen är att detta ska ge fart till nya, globala affärer inom flera områden.
– Vi kör ett eget pilotprojekt inom transport i USA och flera betalningsprojekt tillsammans med Ericsson i bland annat Mexico, Kenya, Egypten och Rwanda. Vi hänger med deras ”wallet” ut i världen och förser dem med biljettsystem och validering, säger storägaren och vd:n Tommy Larsson.
I röret ligger också en blandad kompott av mobilbaserade projekt, som ett biljettsystem för biografer i Turkiet, vägtullar i Bangkok och ett bokningssystem för bussbiljetter med platsval utifrån vilken kast resenären tillhör. Event är ytterligare ett fokusområde, där ledningen ser arrangörernas ökade krav på säkerhet som en möjlighet.
– Det är tungt att vara utvecklingsbolag i tio år men tekniken bakom produkterna är egentligen samma, svårigheten ligger i att begränsa sig och sätta stopp. Det kan vara ett av projekten man pausar som slår igenom. Personligen tror jag att vi landar Afrika-affärerna först, säger Tommy Larsson till Rapidus.
Han räknar med att Mobill behöver ytterligare en kapitalinjektion under året, också den i storleken fem miljoner. Att ta in nya ägare är inte aktuellt.
– Så här långt har vi inte släppt in någon annan, men vi kommer nog att se en annan ägarbild i framtiden, säger Tommy Larsson.
Förra året stannade omsättningen på 11 miljoner kronor och resultatet på -25 miljoner. Hittills i år har Mobil omsatt 9 miljoner, prognosen för året är 17. Intäkterna kommer till 30 procent från tekniken för mobila parkeringsbiljetter och 70 procent från kunder inom transportsektorn. Sedan i höstas har antalet anställda minskat något till nio personer.
Jennie Lorentsson