söndag 25 februari 2024

inloggad som

United Influencers chef blir vd för uppstartsbolag

Istvan Beres är sedan tidigare vd för Malmöbolaget United Influencers Media Group. Nu kliver han formellt upp som vd även för annonsbolaget DanAds. Han grundade bolaget tillsammans med Peo Persson, som behåller det operativa ansvaret.

Istvan Beres– Jag har varit vd för DanAds sedan länge, men vi har inte registrerat det. I och med att DanAds fått in externa investerare ändrade vi det i bolagsordningen. Det är Peo Persson som driver bolaget på daglig basis, säger Istvan Beres till Rapidus.

Malmöbolaget DanAds startade 2013 och tog i början av april in tolv miljoner kronor från Almi Invest, nybildade investeringsbolaget Wellstreet i Stockholm samt grundarna Peo Persson och Istvan Beres. DanAds utvecklar ett digitalt annonsbokningssystem för mediehus och publicister där små-och medelstora annonsörer kan boka och skräddarsy annonser dygnet runt.

Bland kunderna syns Bonnierägda HD-Sydsvenskan, Polska Press Grupa och mediekoncernen BD News24 i Bangladesh. Danads sysselsätter tolv personer och omsätter runt miljonen.

United Influencers Media Group, som tidigare hette Mikz, är också en av DanAds kunder. Bolaget fick en ny storägare i norska United Bloggers i fjor och sysslar med content marketing. Inlägg från företag placeras bland blogginlägg från kändisar som Zlatan Ibrahimovic och Isabella Löwengrip i bolagets app och på dess hemsida.

I februari öppnade United Influencers Media Group, som fått tung uppbackning av Dan Olofsson i flera år, nytt kontor i Finland. 30 personer arbetar i företaget varav 7 i Malmö. 2014 omsatte bolaget mindre än 100.000 kronor.

Emily Binks

Istvan Beres är sedan tidigare vd för Malmöbolaget United Influencers Media Group. Nu kliver han formellt upp som vd även för […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • “Odlat kött blir billigare än ko”

    ,
    Re:meat är först i Sverige med att utveckla odlat kött. Nu söker Malmöbolaget långsiktiga investerare som vet hur man bygger upp industrier från grunden.

  • Blåste Akelius liv i skoldebatten?

    Den avblåsta affären där Roger Akelius skulle köpa 25 procent av Academedia är en av de mest bisarra händelser som blivit mediastoff i svenskt näringsliv sedan millennieskiftet. Men det finns en enkel förklaring till att det blev så galet.

  • Rollatorbroms körde i diket

    Medeonbolaget Brillanze pausar försöken att få ut sina rollatorbromsar på marknaden och satsar istället på sina trasselfria fiskerullar. Bolaget håller nu på att resa 6 miljoner kronor för att snabba på utrullningen.

  • Tufft år för poolförsäljaren

    Konjunkturen och räntan var inte nådig mot poolföretaget Gullberg & Jansson i Helsingborg under 2023. Försäljningen dök och vinst vändes till förlust.