fredag 26 juli 2024

inloggad som

United Influencers chef blir vd för uppstartsbolag

Istvan Beres är sedan tidigare vd för Malmöbolaget United Influencers Media Group. Nu kliver han formellt upp som vd även för annonsbolaget DanAds. Han grundade bolaget tillsammans med Peo Persson, som behåller det operativa ansvaret.

Istvan Beres– Jag har varit vd för DanAds sedan länge, men vi har inte registrerat det. I och med att DanAds fått in externa investerare ändrade vi det i bolagsordningen. Det är Peo Persson som driver bolaget på daglig basis, säger Istvan Beres till Rapidus.

Malmöbolaget DanAds startade 2013 och tog i början av april in tolv miljoner kronor från Almi Invest, nybildade investeringsbolaget Wellstreet i Stockholm samt grundarna Peo Persson och Istvan Beres. DanAds utvecklar ett digitalt annonsbokningssystem för mediehus och publicister där små-och medelstora annonsörer kan boka och skräddarsy annonser dygnet runt.

Bland kunderna syns Bonnierägda HD-Sydsvenskan, Polska Press Grupa och mediekoncernen BD News24 i Bangladesh. Danads sysselsätter tolv personer och omsätter runt miljonen.

United Influencers Media Group, som tidigare hette Mikz, är också en av DanAds kunder. Bolaget fick en ny storägare i norska United Bloggers i fjor och sysslar med content marketing. Inlägg från företag placeras bland blogginlägg från kändisar som Zlatan Ibrahimovic och Isabella Löwengrip i bolagets app och på dess hemsida.

I februari öppnade United Influencers Media Group, som fått tung uppbackning av Dan Olofsson i flera år, nytt kontor i Finland. 30 personer arbetar i företaget varav 7 i Malmö. 2014 omsatte bolaget mindre än 100.000 kronor.

Emily Binks

Istvan Beres är sedan tidigare vd för Malmöbolaget United Influencers Media Group. Nu kliver han formellt upp som vd även för […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Podd: Så gick det efter Darknästet

    Från draknäste till lejonkula. Tre startups berättar om hur det gick efter att de medverkat i SVT:s program Draknästet. I vår podd Lejonkulan ställer prgramledare Jan Dahlqvist de avgörande frågorna till entreprenörerna. Lyssna här.

  • Så ska han dubbla försäljningen

    – Jag har suttit i styrelsen i fem år, det vore konstigt om jag ville ändra allt nu när jag är vd. Det säger Thule Groups koncernchef sedan snart ett år, Mattias Ankarberg. Men hur ska han klara ett extremt ambitiöst tillväxtmål? I en intervju med Rapidus berättar han om Thules väg framåt.

  • Rapportflod vecka 29

    Fler än 20 skånska börsbolag rapporterade sina andra kvartal i förra veckan. Somliga bolag sätter rekord trots att tiderna anses tuffa. Ett av dem är Lindab med vd Ola Ringdahl.

  • Enzymatica byter affärsmodell

    Enzymatica i Lund, som tillverkar förkylningssprayen Coldzyme, tittar på en ny affärsmodell. Den bedöms höja lönsamheten men det kommer att ta längre tid än vad bolaget tidigare sagt. Så här går tankegångarna hos ordförande Bengt Baron.