torsdag 21 november 2024

inloggad som

Kockums växer snabbt i Malmö – 120 nyanställda på två år

Snart två år efter att Saab gick segrande ur den infekterade striden om Kockums har Malmöenheten i genomsnitt växt med drygt en nyanställd i veckan. Försvarskoncernen är tystlåten om utvecklingsplanerna men på hemsidan annonserar bolaget i dagsläget efter minst sex nya ingenjörer till verksamheten i Malmö.

Saab Kockums, med verksamhet i Malmö, Karlskrona och Muskö, köptes loss från tyska ThyssenKrupp för 340 miljoner kronor under sommaren 2014. Förvärvet kom några månader efter att Försvarets Materielverk stoppat förhandlingarna om en ubåtsaffär med Kockums under ThyssenKrupps ägo och Saab inlett massrekryteringar av Kockums ingenjörer.

Vid tiden för uppköpet arbetade runt 900 personer inom Kockums, som då gick under namnet ThyssenKrupp Marine Systems, de flesta vid varvet i Karlskrona. I Malmö fanns 250 anställda, en siffra som i dag växt till 370 anställda, uppger Saabs presskontakt Helene Lindstrand. Redan vid uppköpet av Kockums meddelade koncernen att ubåtsverksamheten skulle behöva skalas upp genom nyanställningar.

”Många av dem är ingenjörer som vi anställt och till stor del i Malmö, men vi kommer att behöva fler i Karlskrona också vart efter produktionen går vidare” skriver Helene Lindstrand i ett mejl till Rapidus.

För knappt ett år sedan lade Försvarets Materielverk in en beställning på de första två ubåtarna av modellen A26, som sedan i höstas befinner sig i produktionsfas. Hela affären, som även innefattar halvtidsmodifiering av två ubåtar av Gotlandsklassen, är värd runt åtta miljarder kronor och har beskrivits som en garanti för ubåtsverksamhetens framtid.

Trots att ubåtsaffären fortfarande är Kockums enda sedan Saab tog över rodret fortsätter alltså företaget att växa. De svenska ubåtarna gick inte vidare till de senare skedena i Australiens stora ubåtsupphandling, värd 330 miljarder kronor, då företaget ansågs sakna tillräcklig erfarenhet inom ubåtsområdet.

I april meddelade även Norges försvarsminister att Saab Kockums inte kommer få leverera nya ubåtar när landet uppgraderar sin flotta senast 2020. Dels för att Sverige inte är med i Naot, men också för att Norge vill upphandla redan existerande ubåtsmodeller.

Sedan i höstas är Saab Kockums baserat i Teliahuset i Västra Hamnen i Malmö.

Hanna Sigeman

Snart två år efter att Saab gick segrande ur den infekterade striden om Kockums har Malmöenheten i genomsnitt växt med […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Precise ser ljuset

    Efter sju svåra år och åtta bedrövelser ser Lundabolaget Precise Biometrics ut att gå mot vinst och positivt kassaflöde. – Riktningen ser mycket bra ut, säger vd Joakim Nydemark.

  • … men tungt år för Skånes näringsliv

    Fler delar inom det skånska näringslivet står inför stora utmaningar. Det framgår av höstens utgåva “Skånsk konjunktur 2024”, som ges ut av Sparbanken Skåne och Øresundsinstituttet. Dessa är utmaningarna.

  • Alfa Laval spår kraftig tillväxt

    Alfa Laval räknar med en rejält ökad försäljning under kommande år. Den globala energiomställningen, med nya affärsområden, är en viktig drivkraft. Se här hur mycket vd Tom Erixon räknar med att växa.


  • Alfa Laval spår kraftig tillväxt

    Alfa Laval räknar med en rejält ökad försäljning under kommande år. Den globala energiomställningen, med nya affärsområden, är en viktig drivkraft. Se här hur mycket vd Tom Erixon räknar med att växa.

  • ”Det är dags att satsa”

    Malmöbaserade Haki Safety som tillverkar byggnadsställningar har lämnat sparbetingen bakom sig. Med ett förvärv för 100 Mkr markerar vd Sverker Lindberg att det är dags att satsa.

  • Thule gör miljardförvärv

    Fritidsprylföretaget Thule i Malmö köper australiensiska Quad Lock som tillverkar mobiltelefonhållare för cyklar och motorcyklar. – Nu tar vi Thule till nästa nivå, säger vd Mattias Ankarberg.

  • Lättnadsrally i Thule

    Börsbolagens rapporter för årets tredje kvartal fortsätter att strömma in. Bland dagens rapporter finns Haki Safety, Swedencare, Lime Technologies och Thule som fick aktiemarknaden att pusta ut.

  • Thule flyttar huvudkontoret

    Thule Groups huvudkontor lämnar de nuvarande lokalerna vid Mobilia i Malmö. Nästa sommar går flyttlasset.

  • Bära eller brista för OXE Marine

    Båtmotortillverkaren OXE Marine i Ängelholm lanserar ett omfattande rekapitaliseringspaket på totalt 320 miljoner kronor. Men det är inte i hamn och om det spricker är en konkurs sannolik. Se här vad det hänger på.

  • Drömsiffror i Tepe

    En omsättning på nästan 1,3 miljarder, bruttomarginal 75 procent, rörelsemarginal på nästan 40 procent. Dessa siffror låter som en dröm för de flesta företagare. För Tepe Munhygienprodukter i Malmö, med vd Hanna Hageberg Hammar, är de ett faktum.

  • Gasporox- en startup som blev lönsam

    Gasporox är bolaget som startade med en uppfinning på Lunds Universtitet. Efter åtta förlustår på börsen ser det ut som att vd Märta Lewander Xu skapat ett lönsamt företag.

  • OXE Marine i finansknipa

    Båtmotortillverkaren OXE Marine i Ängelholm upprättar kontrollbalansräkning. Trots en ökande försäljning har bolaget långt kvar till positivt kassaflöde.

  • Så ska han dubbla försäljningen

    – Jag har suttit i styrelsen i fem år, det vore konstigt om jag ville ändra allt nu när jag är vd. Det säger Thule Groups koncernchef sedan snart ett år, Mattias Ankarberg. Men hur ska han klara ett extremt ambitiöst tillväxtmål? I en intervju med Rapidus berättar han om Thules väg framåt.