Snart två år efter att Saab gick segrande ur den infekterade striden om Kockums har Malmöenheten i genomsnitt växt med drygt en nyanställd i veckan. Försvarskoncernen är tystlåten om utvecklingsplanerna men på hemsidan annonserar bolaget i dagsläget efter minst sex nya ingenjörer till verksamheten i Malmö.
Saab Kockums, med verksamhet i Malmö, Karlskrona och Muskö, köptes loss från tyska ThyssenKrupp för 340 miljoner kronor under sommaren 2014. Förvärvet kom några månader efter att Försvarets Materielverk stoppat förhandlingarna om en ubåtsaffär med Kockums under ThyssenKrupps ägo och Saab inlett massrekryteringar av Kockums ingenjörer.
Vid tiden för uppköpet arbetade runt 900 personer inom Kockums, som då gick under namnet ThyssenKrupp Marine Systems, de flesta vid varvet i Karlskrona. I Malmö fanns 250 anställda, en siffra som i dag växt till 370 anställda, uppger Saabs presskontakt Helene Lindstrand. Redan vid uppköpet av Kockums meddelade koncernen att ubåtsverksamheten skulle behöva skalas upp genom nyanställningar.
”Många av dem är ingenjörer som vi anställt och till stor del i Malmö, men vi kommer att behöva fler i Karlskrona också vart efter produktionen går vidare” skriver Helene Lindstrand i ett mejl till Rapidus.
För knappt ett år sedan lade Försvarets Materielverk in en beställning på de första två ubåtarna av modellen A26, som sedan i höstas befinner sig i produktionsfas. Hela affären, som även innefattar halvtidsmodifiering av två ubåtar av Gotlandsklassen, är värd runt åtta miljarder kronor och har beskrivits som en garanti för ubåtsverksamhetens framtid.
Trots att ubåtsaffären fortfarande är Kockums enda sedan Saab tog över rodret fortsätter alltså företaget att växa. De svenska ubåtarna gick inte vidare till de senare skedena i Australiens stora ubåtsupphandling, värd 330 miljarder kronor, då företaget ansågs sakna tillräcklig erfarenhet inom ubåtsområdet.
I april meddelade även Norges försvarsminister att Saab Kockums inte kommer få leverera nya ubåtar när landet uppgraderar sin flotta senast 2020. Dels för att Sverige inte är med i Naot, men också för att Norge vill upphandla redan existerande ubåtsmodeller.
Sedan i höstas är Saab Kockums baserat i Teliahuset i Västra Hamnen i Malmö.
Hanna Sigeman