söndag 12 maj 2024

inloggad som

Analys: Luddig handlingsplan gör nya sundssamarbetet till en papperstiger

Keld_broksoKort sagt. The Greater Copenhagen & Skåne Committees första handlingsplan är ett tillrättalagt, konsensuspräglat och förnuftigt dokument. Men djävulen finns i detaljerna och i det som inte står med. Framförallt saknas de stora visionerna och djärva utfästelserna – inte minst om framtida förbindelser över sundet.

Av Keld Broksø, Köpenhamnsredaktör

The Greater Copenhagen & Skåne Committe har precis kommit ut med en politiskt godkänd handlingsplan för 2016, men uppmärksamheten i pressen har varit minimal. På goda grunder. Mitt i alla förnuftiga avsiktsförklaringar om att skapa tillväxt både i Skåne och på Själland framstår avsaknaden av konkreta nyheter och ett samlat fokus som katastrofala. När Øresundskomiteen blev allt mer likgiltig fram till upplösningen vid nyår var det just frånvaron av ett samlat fokus som fällde utslaget. Komiteen blev exempelvis aldrig någon förespråkare för antingen en HH-förbindelse eller Öresundsmetro.

Det är Greater Copenhagen & Skåne Committee inte heller enligt handlingsplanens avsnitt om trafik. Politiskt följsamt, ja, men om man inte bestämmer sig blir det ingenting av vare sig det ena projektet eller det andra. Båda kommer man ändå inte få.

I en intervju med Rapidus säger den nya sekretariatschefen Sara Pezzolato Ipsen att det arbetas med trafikprioriteringar under ledning av Region Sjælland. Men enligt handlingsplanen finns det ingen delegation som har som uppgift att välja mellan nya möjliga förbindelser. Den diskussionen borde egentligen ha varit högsta prioritet att få avslutad.

Nu är detta den nybakade Greater Copenhagen & Skåne Committees första handlingsplan, det är för tidigt att döma ut samarbete utifrån så lite underlag och det är inte heller budskapet i denna analys. Men man ska känna till fallgroparna. Ett minisekretariat med enbart fyra anställda är helt beroende av motivationen i kommuner och regioner för att projekten ska lyfta. Nu när nystarten gett frisk vind i seglen går det. Men blir det mest en massa fina ord, som i sista fasen av Øresundskomiteens dödskamp, så blir det motigt att skapa något alls. Därför är det helt nödvändigt med ett tydligare fokus.

Trots den katastrofala symboleffekten ger de nya ID-kontrollerna en viss skjuts framåt. Det är en gemensam sak som man kan lyfta hos respektive statsminister och enligt handlingsplanen ska man också arbeta för ett gemensamt biljettsystem över sundet. Det är bra. Men prioriteringen av övriga gränshinder bör vara tydligare.

A-kasseproblemen är exempelvis utmärkta att lösa men eftersom Greater Copenhagen ska vara mer inriktat på näringslivsfrågor än Øresundskomiteen var är det viktigt att vinna respekt i näringslivet. Därför behöver Greater Copenhagen & Skåne Committee även fokusera på stora visioner som kan fungera som fyrbåkar för ökat samarbete. Till exempel en återstart av Øresundsuniversitetet.

Men de stora visionerna saknas i denna nya handlingsplan. Det räcker inte att skriva att ”år 2020 är Greater Copenhagen en internationell knutpunkt för kunskap och investeringar”. Givetvis måste kommittén ha utrymme att konkretisera planerna, men tiden är knapp. Efter Øresundskomiteens genomklappning är tålamodet trådslitet.

Den tydligare näringslivsprofilen har dock fördelen att de kommersiella intressena fungerar som en motivationsfaktor för samarbete över sundet. Inte bara kring ESS och Max IV men också för att understödja varumärket Greater Copenhagen, vilket bland annat sker på Mipim-mässan i Cannes nu i mars. Nyligen korade även Financial Times Greater Copenhagen som Europas mest företagsvänliga region och vinnare av priset för bästa strategi att attrahera utländska investeringar. Det finns med andra ord något att bygga vidare på för att ge Greater Copenhagen genomslagskraft.

Det är också lovande att handlingsplanen för 2016 inkluderar arbete med en gemensam näringslivsservice istället för olika servicesystem i 46 kommuner på Själland och 33 i Skåne. Framsynt är även ambitionen att utländska företag och delegationer ska ha en enda aktör från det offentliga att vända sig till när de är nyfikna på regionen, en så kallad One Point Entry.

Den typen av konkreta löften behöver vi och därför är det så viktigt med ett samlat fokus. Det blir nämligen vanskligt att komma igen ytterligare en gång om samarbetet över sundet åter brakar ihop.

Klik her for at se dansk version af artikeln

Kort sagt. The Greater Copenhagen & Skåne Committees första handlingsplan är ett tillrättalagt, konsensuspräglat och förnuftigt dokument. Men djävulen finns […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Explosiv marknad i Lejonkulan

    Cirka 30 procent av Ukrainas yta sägs vara kontaminerad med landminor och odetonerad ammunition, som i dagens takt skulle ta hundratals år att röja. Malmöbolaget EO Dynamics utvecklar AR-teknik för att öka tempot på den internationella minröjningen