lördag 27 juli 2024

inloggad som

Malmöbyrå breddar verksamheten – knyter till sig Pia Kinhult

Politikveteranen Pia Kinhult och Magnus Jörgel, strateg på Region Skåne, är nya externa rådgivare åt Aktiv Kommunikation Öresund.

Samtidigt inleder Malmöbyrån samarbeten med Västra Hamnen Corporate Finance och Carnegies gren inom finansiell rådgivning, kapitalanskaffningar och noteringar.

– Vi breddar därmed verksamheten inom bland annat affärsrådgivning, myndighetsuppdrag och finansiell kommunikation, säger Monica Thomassson, vd och ensam ägare till Aktiv Kommunikation, som nu byter namn till Thomasson Group.

Thomasson Group kommer även knyta till sig Malmöbyrån RHR Corporate Communications, inriktat på börsnoteringar, finansiell kommunikation och produktion av årsredovisningar.

Thomasson Group har själva bara några få anställda, merparten av arbetet sköts av externa rådgivare i nätverket. Pia Kinhult och Magnus Jörgel kommer sköta uppdragen för byrån vid sidan av sina ordinarie tjänster på ESS respektive Region Skåne, uppger Monica Thomasson.

Tillsammans med bland andra Nasdaq och Wihlborgs anordnar Thomasson Group sedan ett par år tillbaka kapitalmarknadsfrukostarna Financial Meetings Øresund.

Erik Olausson

Politikveteranen Pia Kinhult och Magnus Jörgel, strateg på Region Skåne, är nya externa rådgivare åt Aktiv Kommunikation Öresund. Samtidigt inleder […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Podd: Så gick det efter Darknästet

    Från draknäste till lejonkula. Tre startups berättar om hur det gick efter att de medverkat i SVT:s program Draknästet. I vår podd Lejonkulan ställer prgramledare Jan Dahlqvist de avgörande frågorna till entreprenörerna. Lyssna här.

  • Så ska han dubbla försäljningen

    – Jag har suttit i styrelsen i fem år, det vore konstigt om jag ville ändra allt nu när jag är vd. Det säger Thule Groups koncernchef sedan snart ett år, Mattias Ankarberg. Men hur ska han klara ett extremt ambitiöst tillväxtmål? I en intervju med Rapidus berättar han om Thules väg framåt.

  • Rapportflod vecka 29

    Fler än 20 skånska börsbolag rapporterade sina andra kvartal i förra veckan. Somliga bolag sätter rekord trots att tiderna anses tuffa. Ett av dem är Lindab med vd Ola Ringdahl.

  • Enzymatica byter affärsmodell

    Enzymatica i Lund, som tillverkar förkylningssprayen Coldzyme, tittar på en ny affärsmodell. Den bedöms höja lönsamheten men det kommer att ta längre tid än vad bolaget tidigare sagt. Så här går tankegångarna hos ordförande Bengt Baron.


  • Renstädat i Wihlborgs

    Wihlborgs befinner sig mycket nära toppen av sina räntekostnader. Samtidigt ser nedskrivningarna av fastighetsvärden ut att närma sig slutet. Det framgick när fastighetsbolaget med vd Ulrika Hallengren presenterade rapporten för andra kvartalet på måndagen.

  • Konsolidering i PR-branschen…

    Pandemin blev avgörande för flera av Skånes PR-byråer. Vissa gjorde rekord, andra föll och köptes upp. Rapidus vet vem som tog vem och tar tempen på branschen.

  • … som mognar i Skåne

    Allt fler företag har börjat inse värdet av strategisk kommunikation och varumärkesarbete. Det vittnar flera skånska PR-byråer om, bland andra Aspekta med vd Linda Molin.

  • IR-drottningen drar till Thule

    Catharina Paulcén etablerar sig som en kommunikations-stjärna när hon i höst blir friluftsbolaget Thule Groups nya kommunikationsdirektör och IR-chef. Bakom sig lämnar hon Lindab och dessförinnan Haldex.

  • Honeybadger slukar Shark

    Göteborgsbaserade Honeybadger tar över Shark Communications verksamhet från och med i dag. Försäljningen är sista steget i Spotlights omorganisering.

  • ”Det får vara nog med dödsspiralfinansieringar”

    Nyemissionerna bland små börsbolag står som spön i backen. I många fall handlar det om rena räddningsaktioner. Det vore bättre att avnotera eller likvidera många av dessa bolag. Det säger Oscar Ahlgren, vd för Västra Hamnen Corporate Finance.

  • Kraftigt volymtapp i dagens rapportflod

    Börsbolagens rapporter för årets första kvartal strömmar in. Bland dagens rapporter går kurvorna åt olika håll: upp för fastighetsbolaget Wihlborgs och ned för fönsterbolaget Inwido.

  • Influencer inte bara en kändisgrej

    Marknaden för produktplacering hos influencers har korsat miljardgränsen i Sverige och växer vidare. Nu sänker annonsörerna ribban för vem som kan klassas som en influencer. 

  • Influencermarknaden växer upp

    Marknaden för produktplacering hos influencers växer så det knakar. Senaste siffran är 1,1 miljarder kronor bara i Sverige. Rapidus har tittat närmare infuencermarknaden och ser en vilda västern-värld som börjat mogna.

  • Översättaren räds inte AI-vågen

    Översättningsbolaget Contentor i Helsingborg tappade en tredjedel av omsättningen när kunderna började experimentera med AI på egen hand. Men vd Rabie Salem är inte orolig.