torsdag 10 april 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Resultify knoppar av mjukvarubolag

Malmöbyrån Resultify startade 2012 kring en modell för att mäta värdet av digital marknadsföring. Nu knoppas tekniken av i ett nytt mjukvarubolag. Sju personer arbetar med molntjänsten, som ska lanseras skarpt efter årsskiftet.

Istället för att enbart mäta antalet genomförda köp bygger Resultifys teknik på att samla in data om en rad mindre händelser som ökar sannolikheten för en framtida affär, exempelvis att en potentiell köpare klickar på en annons, skriver upp sig för ett nyhetsbrev eller gillar företaget på Facebook. Målgruppen är framförallt företag som har många digitala kanaler där det är svårt att veta vilken effekt varje kanal har.

Fredrik_ardmar– Ett exempel är fastighetsmäklare, där varje kontor har ett eget Facebook-, Twitter- och Instagramkonto. Vår teknik kan mäta den totala effekten och analysera vad som fungerar och inte fungerar, säger Fredrik Ardmar.

Han är storägare i Resultify och blir vd i nybildade Resultify Insights. Intäkterna ska Resultify Insights få in via prenumerationsavgifter.

Resultify fortsätter parallellt som konsultbolag. Bland kunderna finns Finax, Sydsvenskan och Visit Sweden. Byrån har i dag 25 anställda i Malmö och Stockholm. Ytterligare sju jobbar i det nya dotterbolaget och enligt Fredrik Ardmar ska den styrkan dubblas under våren om allt går väl.

Det senaste räkenskapsåret, som slutade i augusti, stannade Resultifys byråintäkt på 17,5 miljoner kronor med en tioprocentig vinstmarginal, uppger vd Liselott Lading. Som Rapidus tidigare rapporterat ingår Resultify, och nu även Resultify Insights, i nybakade webb- och marknadsföringskoncernen Davidshallsgruppen i Malmö.

Erik Olausson

Malmöbyrån Resultify startade 2012 kring en modell för att mäta värdet av digital marknadsföring. Nu knoppas tekniken av i ett […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad



  • Rejält tillskott i kassan för el-sparare

    Lundabaserade Emulate Energy stänger sin Serie A-runda och får två nya internationella delägare. Så här stort blev tillskottet och så ska pengarna användas.

  • Helsingborgsprofilens bolag stänger runda

    Helsingborgsbaserade Payzlip med Acke Salem i spetsen stänger en finansieringsrunda ledd av regionala näringslivsprofiler. Rundan blev dock mindre än ursprungligen tänkt. Så här länge räcker pengarna.

  • Advenica rustar för fortsatt lönsamhet

    Cybersäkerhetsbolaget Advenica har börjat året med att få in flertalet miljonorder. I en orolig omvärld ser vd Marie Bengtsson inget som talar emot att tillväxt- och lönsamhetsresan fortsätter.

  • Wallenberg går in i 34-bolag

    Ideonbaserade Nordic Forestry Automation, som Rapidus utsåg till 34:a år 2023, får in ett Wallenbergbolag som ny delägare. Det här ska den nya investeringen räcka till.

  • Additude-grundaren bygger nytt IT-bolag

    Additude-grundaren Jim Roslund är tillbaka i IT-branschen. Med en grupp tidigare Tretton37-medarbetare och deras uppdrag som grund drar han igång ett nytt IT-konsultbolag. Och gissa vad bolaget heter.

  • Säkra kommentarsfält – en lönsam historia?

    Ifrågasätt Media vill återuppliva kommentarsfunktioner på nätet och göra dem trollfria. Nu öppnas en investeringsrunda som ska räcka till svarta siffror.

  • Alteri Care satsar globalt

    Efter satsningen på internationell expansion närmar sig vårdtechbolaget lönsamhet – och ska revolutionera sjukvården i Zimbabwe.

  • Hon tar över rodret på Softhouse

    I fjol tog Stina Åkesson plats i vd-stolen på teknikbolaget Ourliving. Nu kliver hon även in i en vd-roll på ägarbolaget Softhouse. Här berättar den förre AF-borgbossen om ett turbulent fjolår.

  • Eletives sämsta år – 40 procent upp

    Det snabbväxande Malmöbolaget Eletive gjorde sitt hittills sämsta år i fjol. Och då var tillväxten ändå 40 procent. — I år kommer vi att passera 100 miljoner i ARR, säger vd Marcus Wennmo.

  • Tretton37: Kundinformationen till salu

    Efter att Tretton37 gått i konkurs är tillgångarna i bolaget nu till salu. En köpare kan överta varumärket Tretton37, kunddata värt nästan 90 miljoner kronor om året – och telefonnumren till 180 IT-konsulter.