torsdag 21 november 2024

inloggad som

Resultify knoppar av mjukvarubolag

Malmöbyrån Resultify startade 2012 kring en modell för att mäta värdet av digital marknadsföring. Nu knoppas tekniken av i ett nytt mjukvarubolag. Sju personer arbetar med molntjänsten, som ska lanseras skarpt efter årsskiftet.

Istället för att enbart mäta antalet genomförda köp bygger Resultifys teknik på att samla in data om en rad mindre händelser som ökar sannolikheten för en framtida affär, exempelvis att en potentiell köpare klickar på en annons, skriver upp sig för ett nyhetsbrev eller gillar företaget på Facebook. Målgruppen är framförallt företag som har många digitala kanaler där det är svårt att veta vilken effekt varje kanal har.

Fredrik_ardmar– Ett exempel är fastighetsmäklare, där varje kontor har ett eget Facebook-, Twitter- och Instagramkonto. Vår teknik kan mäta den totala effekten och analysera vad som fungerar och inte fungerar, säger Fredrik Ardmar.

Han är storägare i Resultify och blir vd i nybildade Resultify Insights. Intäkterna ska Resultify Insights få in via prenumerationsavgifter.

Resultify fortsätter parallellt som konsultbolag. Bland kunderna finns Finax, Sydsvenskan och Visit Sweden. Byrån har i dag 25 anställda i Malmö och Stockholm. Ytterligare sju jobbar i det nya dotterbolaget och enligt Fredrik Ardmar ska den styrkan dubblas under våren om allt går väl.

Det senaste räkenskapsåret, som slutade i augusti, stannade Resultifys byråintäkt på 17,5 miljoner kronor med en tioprocentig vinstmarginal, uppger vd Liselott Lading. Som Rapidus tidigare rapporterat ingår Resultify, och nu även Resultify Insights, i nybakade webb- och marknadsföringskoncernen Davidshallsgruppen i Malmö.

Erik Olausson

Malmöbyrån Resultify startade 2012 kring en modell för att mäta värdet av digital marknadsföring. Nu knoppas tekniken av i ett […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Precise ser ljuset

    Efter sju svåra år och åtta bedrövelser ser Lundabolaget Precise Biometrics ut att gå mot vinst och positivt kassaflöde. – Riktningen ser mycket bra ut, säger vd Joakim Nydemark.

  • … men tungt år för Skånes näringsliv

    Fler delar inom det skånska näringslivet står inför stora utmaningar. Det framgår av höstens utgåva “Skånsk konjunktur 2024”, som ges ut av Sparbanken Skåne och Øresundsinstituttet. Dessa är utmaningarna.

  • Alfa Laval spår kraftig tillväxt

    Alfa Laval räknar med en rejält ökad försäljning under kommande år. Den globala energiomställningen, med nya affärsområden, är en viktig drivkraft. Se här hur mycket vd Tom Erixon räknar med att växa.