tisdag 1 juli 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Resultify knoppar av mjukvarubolag

Malmöbyrån Resultify startade 2012 kring en modell för att mäta värdet av digital marknadsföring. Nu knoppas tekniken av i ett nytt mjukvarubolag. Sju personer arbetar med molntjänsten, som ska lanseras skarpt efter årsskiftet.

Istället för att enbart mäta antalet genomförda köp bygger Resultifys teknik på att samla in data om en rad mindre händelser som ökar sannolikheten för en framtida affär, exempelvis att en potentiell köpare klickar på en annons, skriver upp sig för ett nyhetsbrev eller gillar företaget på Facebook. Målgruppen är framförallt företag som har många digitala kanaler där det är svårt att veta vilken effekt varje kanal har.

Fredrik_ardmar– Ett exempel är fastighetsmäklare, där varje kontor har ett eget Facebook-, Twitter- och Instagramkonto. Vår teknik kan mäta den totala effekten och analysera vad som fungerar och inte fungerar, säger Fredrik Ardmar.

Han är storägare i Resultify och blir vd i nybildade Resultify Insights. Intäkterna ska Resultify Insights få in via prenumerationsavgifter.

Resultify fortsätter parallellt som konsultbolag. Bland kunderna finns Finax, Sydsvenskan och Visit Sweden. Byrån har i dag 25 anställda i Malmö och Stockholm. Ytterligare sju jobbar i det nya dotterbolaget och enligt Fredrik Ardmar ska den styrkan dubblas under våren om allt går väl.

Det senaste räkenskapsåret, som slutade i augusti, stannade Resultifys byråintäkt på 17,5 miljoner kronor med en tioprocentig vinstmarginal, uppger vd Liselott Lading. Som Rapidus tidigare rapporterat ingår Resultify, och nu även Resultify Insights, i nybakade webb- och marknadsföringskoncernen Davidshallsgruppen i Malmö.

Erik Olausson

Malmöbyrån Resultify startade 2012 kring en modell för att mäta värdet av digital marknadsföring. Nu knoppas tekniken av i ett […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Skånska börsvinnare första halvåret

    De skånska börsbolagen har gått rejält bättre än rikssnittet hittills i år. Men det finns en förklaring som är ganska nedslående. Rapidus har listan på bäst och sämst under första halvåret.

  • Oncorena får in 130 Mkr

    Cancerforskningsbolaget Oncorena i Lund får in 133 Mkr i en nyemission där pengarna i huvudsak kommer från ägarna Helth Cap, Linc och FSG. Kapitalet ska finansiera en fas 1-studie som pågått i tre år.

  • Hänt i vecka 26

    Ledningen hoppar av i Enzymatica och Peab medverkar till att sänka Sveriges koldioxidutsläpp med 7 procent. Det är några av nyheterna från förra veckan.


  • Qvickly startar om med ny vd – igen

    Turbulensen i betaljätten Klarna har öppnat upp för mindre aktörer. Malmöbaserade Qvickly är en av dessa. – Vi har tagit en del business inom e-handel det senaste halvåret, säger nytillträdde vd:n Malin Jonsson Skogman. 

  • Avionero skänker tio procent – vill att resejättarna gör samma sak

    Efter nedmonteringen av USAID utmanar Avionero resebranschen att donera mer till välgörenhet. — Marginalerna i branschen är så pass bra, säger vd Lars Kristensson.

  • Techprofil går in i Ifrågasätt

    Lunda-startupen Ifrågasätt Media får i samband med en kapitalrunda in välkända namn i ägarskaran, en Saas-veteran och ett kvinnligt nätverk. – Vi får in en ägare som vet hur man skalar upp, säger vd Gustav Hjärne.

  • ”Innan du anställer – kolla först om AI kan göra jobbet”

    På Malmöföretaget Getaccept har vd Samir Smajic satt upp tydliga riktlinjer för att öka AI-användningen. Han vill se fler chefer göra likadant.

  • Mistbase-grundaren laddar om

    Saas-bolaget Peak Energy är Mistbase-grundaren Michal Stalas nya satsning, åtta år efter att han sålde Mistbase för uppåt 150 Mkr. Nu vill han utveckla mjukvara för optimering av elanvändning.

  • Bimobject på förvärvsoffensiv

    Bimobject köper Malmöbolagen Green Metrica och Lumea AI Plattform, som båda är inriktade på artificiell intelligens. Bygginformationsbolaget redovisar också siffror för årets första kvartal, som visar att vd-karusellen blivit en kostsam historia.

  • Dan Olofsson köper Qgroup

    Qgroup skrotar börsplanerna. I stället köps IT-konsultkoncernen upp av Danir-kontrollerade Nexer Group. – Det här blir än mycket bättre lösning än att gå till börsen, säger Qgroups vd Jon Carvell.

  • Finch sätter sin AI i hårdträning

    Techprofilen Hannah Meiton och hennes Ampli Ventures investerade i början av året i Malmöbaserade AI-bolaget Finch. Nu kliver hon in i styrelsen för att sätta bolagets AI-modell i hårdträning.

  • Stjärnspäckad styrelse i Elva11

    Nyligen gjorde Additude-grundaren Jim Roslund comeback i IT-branschen med det nystartade konsultbolaget Elva11. Nu tar styrelsen form. Utöver ordförande tar andra tunga technamn och internationella profiler plats i styrelsen. Rapidus har namnen.

  • Rejält tillskott i kassan för el-sparare

    Lundabaserade Emulate Energy stänger sin Serie A-runda och får två nya internationella delägare. Så här stort blev tillskottet och så ska pengarna användas.