Malmöbyrån Resultify startade 2012 kring en modell för att mäta värdet av digital marknadsföring. Nu knoppas tekniken av i ett nytt mjukvarubolag. Sju personer arbetar med molntjänsten, som ska lanseras skarpt efter årsskiftet.
Istället för att enbart mäta antalet genomförda köp bygger Resultifys teknik på att samla in data om en rad mindre händelser som ökar sannolikheten för en framtida affär, exempelvis att en potentiell köpare klickar på en annons, skriver upp sig för ett nyhetsbrev eller gillar företaget på Facebook. Målgruppen är framförallt företag som har många digitala kanaler där det är svårt att veta vilken effekt varje kanal har.
– Ett exempel är fastighetsmäklare, där varje kontor har ett eget Facebook-, Twitter- och Instagramkonto. Vår teknik kan mäta den totala effekten och analysera vad som fungerar och inte fungerar, säger Fredrik Ardmar.
Han är storägare i Resultify och blir vd i nybildade Resultify Insights. Intäkterna ska Resultify Insights få in via prenumerationsavgifter.
Resultify fortsätter parallellt som konsultbolag. Bland kunderna finns Finax, Sydsvenskan och Visit Sweden. Byrån har i dag 25 anställda i Malmö och Stockholm. Ytterligare sju jobbar i det nya dotterbolaget och enligt Fredrik Ardmar ska den styrkan dubblas under våren om allt går väl.
Det senaste räkenskapsåret, som slutade i augusti, stannade Resultifys byråintäkt på 17,5 miljoner kronor med en tioprocentig vinstmarginal, uppger vd Liselott Lading. Som Rapidus tidigare rapporterat ingår Resultify, och nu även Resultify Insights, i nybakade webb- och marknadsföringskoncernen Davidshallsgruppen i Malmö.
Erik Olausson