För ett år sedan öppnade Jayway ett kontor i San Francisco, i dag med sex anställda och den operative chefen Niklas Jönsson som platschef. Nu gör det Malmöbaserade IT-konsultbolaget om proceduren med en ny filial i Holland.
Etableringen kommer av att Jayway arbetar nära en befintlig holländsk storkund, uppger försäljningschefen Per Sigurdsson utan att vilja ge fler detaljer. Initialt kommer ett par personer finnas på plats.
Av Jayways cirka 170 anställda sitter det stora flertalet i Malmö. Strax under 20 arbetar vid Stockholmskontoret och strax över 20 i Köpenhamn, som är den marknad som går allra bäst enligt Per Sigurdsson.
– Det är generellt väldigt bra drag i Köpenhamn och vi tvingas tacka nej till kunder just nu, säger han till Rapidus.
Sedan tidigare finns dagstidningarna Politiken och Jyllands-Posten bland Jayways danska kunder. Under året har Jabra tillkommit, ett dotterbolag till noterade GN-koncernen med nära 900 anställda. Jabra utvecklar olika typer av hörlurar och headset, bland annat en modell av öronsnäckor med inbyggd pulsmätare.
Som Rapidus tidigare rapporterat pekar flera av de noterade konsultjättarna ut Skåne som en särskilt tuff marknad efter neddragningarna på Ericsson och Sony Mobile. Enligt Per Sigurdson har detta inte påverkat Jayway i någon större utsträckning.
– Vi har rätt bra spridning på kunderna, bland annat arbetar vi för Microsoft i Lund och jobbar mycket inom bank- och finanssektorn. Vi har också uppdrag inom utvecklingen av e-böcker och digitala läromedel för Bokus och Gleerups, säger han.
Som huvudägare till Jayway-koncernen står Mats Weidmar och Thomas Dagsberg. 2014 landade nettoomsättningen på 148 miljoner kronor, med 2,7 miljoner i vinst. Årets prognos ligger på 154 miljoner i omsättning, uppger Per Sigurdson.
Erik Olausson