lördag 18 maj 2024

inloggad som

Anonymt Malmöbolag spräcker miljardvallen

Med en ny stororder till Pakistan värd närmare 200 miljoner kronor räknar ledningen för Malmöbaserade teknikbolaget Safegate med att omsätta minst 1,2 miljarder i år. Samtidigt är koncernen på väg att byta ägare, uppger vd Per-Olof Hammarlund.

Safegates teknik för att styra flygplan på marken används i dag på flygplatser från São Paulo till Beijing. I somras fick bolaget en av sina största order på länge, värd 21,5 miljoner euro, till Lahores flygplats i Pakistan.

Per_olof_hammarlund– De ska uppgradera till kategori två, vilket betyder att de kan ta emot flygplan under sämre siktförhållanden, säger Per-Olof Hammarlund.

Safegate säljer ljusen i marken som guidar piloten till och från gaten. Just nu arbetar den 30 man starka utvecklingsavdelningen i Malmö på nästa version, där ljusen automatiskt tänds och släcks framför och bakom varje plan, vilket minskar behovet av instruktioner från flygledartornet. Men de stora intäkterna får Safegate från sitt andra affärsområde: radarstyrda informationsdisplayer som hjälper piloten stanna på rätt ställe vid själva gaten med tio centimeters noggrannhet.

Bolaget grundades på 1970-talet och tekniken finns i dag installerad på såväl Kastrup som merparten av de svenska flygplatserna. 95 procent av försäljningen sker dock utomlands och i relativ tysthet har Safegate i dag växt till att sysselsätta 300 anställda i 20 länder, inräknat en nyöppnad filial i Nairobi. I Malmö finns ett 60-tal anställda.

2014 ökade omsättningen med 12 procent till 998 miljoner kronor. I år tar bolaget ett kliv upp till drygt 1,2 miljarder i omsättning, uppger Per-Olof Hammarlund. Han räknar med ett resultat i samma storleksordning som förra året, då bolagets rörelsevinst slutade på 106 miljoner.

Safegate räddades undan en hotande konkurs 1991 av den libanesiska familjen Osserian och har sedan dess ägts av familjens svenska ägarbolag Fairfold Holding. För att nå bolagets strategiska mål om en omsättning på två miljarder inom fem år krävs dock en ny ägare som kan ge bolaget större ekonomiska muskler, uppger Per-Olof Hammarlund.

– Den här branschen kräver väldigt mycket kapital. Det är långa ledtider och många flygplatsbyggen försenas i flera år, säger han.

Per-Olof Hammarlund vill inte gå in på detaljer om den pågående försäljningsprocessen men säger att han räknar med att Safegate ska ha fått nya ägare inom ett halvår.

Erik Olausson

Med en ny stororder till Pakistan värd närmare 200 miljoner kronor räknar ledningen för Malmöbaserade teknikbolaget Safegate med att omsätta […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Laserprecision i Lejonkulan

    Nu släpper vi veckans avsnitt av podden Lejonkulan som gästas av laserexperten och Beamonics vd Can Xu. Han har bakgrund […]