onsdag 24 juli 2024

inloggad som

Malmöbyrå dubblar omsättningen – och startar nya affärsområden

Den brutala minskningen av annonser i storstadspressens tryckta upplagor märks inte hos Malmöbyrån European Media Partner. Tre år efter starten har bolaget växt till att omsätta 100 miljoner kronor, med annonsfinansierade temabilagor som huvudspår.

Totalt räknar vd Tobias Valfridsson med att producera ett 100-tal svenska tematidningar under året, om allt från regional utveckling till vintersport. Bilagorna blandar intervjuer och reportage om ämnet med annonser och distribueras via dagstidningar som HD-Sydsvenskan, Dagens Industri och Göteborgs-Posten. Sedan 2014 finns European Media Partner även på den tyska och danska marknaden genom avtal med bland andra Børsen, Berlingske Tidende och Hamburger Abenblatt.

Utlandsexpansionen har gjort att European Media Partner det senaste året i det närmaste dubblat personalstyrkan till ett 80-tal anställda, varav 35 i Malmö. Det närmaste året siktar ledningen på att etablera sig på ytterligare tre europeiska marknader, samtidigt som reklamfinansierade magasin seglat upp som ett nytt affärsområde.

Tobias Valfridsson vd European Media Partner– De kommer vara lite grand som DI Weekend, och handla om livsstilsämnen som shopping, mode, resor och boende. Först numret kommer innan jul och skickas ut med HD-Sydsvenskan, säger Tobias Valfridsson till Rapidus.

En annan variant riktar sig mot pensionärer och skickas ut direkt till bland andra PRO:s medlemmar. Totalt siktar Tobias Valfridsson på att producera 70 magasin under 2016 och att personalstyrkan det närmaste året ska växa till 120 anställda.

Tobias Valfridsson är tidigare försäljningschef på bolaget och tog över vd-rollen i augusti. De båda grundarna och ägarna Jonathan Andersson och Fredrik Thorsson ansvarar för European Media Partners tyska verksamhet respektive expansion till nya marknader.

Trots att tillväxten hittills varit helt pappersbaserad satsar ledningen framöver även på att lägga upp artiklar och annonser på egna domäner på nätet i digitala kampanjer som ska öka effekten av marknadsföringen.

European Media Partners expansion står i bjärt kontrast till annonsutvecklingen för dagspressens i stort. Sedan 2012 har annonserna förmedlade via branschorganisationen Sveriges Mediebyråer minskat med 40 procent i de stora dagstidningarnas pappersupplagor. Halva nedgången har skett det senaste året.

Erik Olausson

Den brutala minskningen av annonser i storstadspressens tryckta upplagor märks inte hos Malmöbyrån European Media Partner. Tre år efter starten […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Podd: Så gick det efter Darknästet

    Från draknäste till lejonkula. Tre startups berättar om hur det gick efter att de medverkat i SVT:s program Draknästet. I vår podd Lejonkulan ställer prgramledare Jan Dahlqvist de avgörande frågorna till entreprenörerna. Lyssna här.

  • Så ska han dubbla försäljningen

    – Jag har suttit i styrelsen i fem år, det vore konstigt om jag ville ändra allt nu när jag är vd. Det säger Thule Groups koncernchef sedan snart ett år, Mattias Ankarberg. Men hur ska han klara ett extremt ambitiöst tillväxtmål? I en intervju med Rapidus berättar han om Thules väg framåt.

  • Rapportflod vecka 29

    Fler än 20 skånska börsbolag rapporterade sina andra kvartal i förra veckan. Somliga bolag sätter rekord trots att tiderna anses tuffa. Ett av dem är Lindab med vd Ola Ringdahl.

  • Enzymatica byter affärsmodell

    Enzymatica i Lund, som tillverkar förkylningssprayen Coldzyme, tittar på en ny affärsmodell. Den bedöms höja lönsamheten men det kommer att ta längre tid än vad bolaget tidigare sagt. Så här går tankegångarna hos ordförande Bengt Baron.


  • Konsolidering i PR-branschen…

    Pandemin blev avgörande för flera av Skånes PR-byråer. Vissa gjorde rekord, andra föll och köptes upp. Rapidus vet vem som tog vem och tar tempen på branschen.

  • … som mognar i Skåne

    Allt fler företag har börjat inse värdet av strategisk kommunikation och varumärkesarbete. Det vittnar flera skånska PR-byråer om, bland andra Aspekta med vd Linda Molin.

  • IR-drottningen drar till Thule

    Catharina Paulcén etablerar sig som en kommunikations-stjärna när hon i höst blir friluftsbolaget Thule Groups nya kommunikationsdirektör och IR-chef. Bakom sig lämnar hon Lindab och dessförinnan Haldex.

  • Fler blommor i skånska vägkanter

    Projektet Hela Sverige Blommar, organiserat av den anrika organisationen Hushållssällskapet, ska odla fler blommor än någonsin i Skåne. En trio skånska banker är de senaste att ansluta sig till projektet.

  • Så väcker du journalistens intresse

    Överraskning, känslor och pengar. Det är ingredienser till en artikel som väcker alla Rapidusläsares intresse. Så här gör du för att komma i tidningen.

  • Honeybadger slukar Shark

    Göteborgsbaserade Honeybadger tar över Shark Communications verksamhet från och med i dag. Försäljningen är sista steget i Spotlights omorganisering.

  • Influencer inte bara en kändisgrej

    Marknaden för produktplacering hos influencers har korsat miljardgränsen i Sverige och växer vidare. Nu sänker annonsörerna ribban för vem som kan klassas som en influencer. 

  • Influencermarknaden växer upp

    Marknaden för produktplacering hos influencers växer så det knakar. Senaste siffran är 1,1 miljarder kronor bara i Sverige. Rapidus har tittat närmare infuencermarknaden och ser en vilda västern-värld som börjat mogna.

  • Sportscom avbryter satsningen

    Helsingborgsbolaget Sportscom skulle utmana Radiosporten med livesända radioreferat från stora ligor. Men precis före fotbollspremiären drar man ur sladden.

  • Översättaren räds inte AI-vågen

    Översättningsbolaget Contentor i Helsingborg tappade en tredjedel av omsättningen när kunderna började experimentera med AI på egen hand. Men vd Rabie Salem är inte orolig.