Kort sagt: Öresundskomiteens troliga upplösning lär inte bli någon överraskning för den som följt årets allt mer upptrissade debatt. Det tråkiga är att skåningarna ännu inte ser någon möjlighet att gå med i Greater Copenhagen. Men kanske är inte allt så svart som det verkar. Integrationen över sundet kommer ske där det lönar sig – så som det redan fungerar i näringslivet.
Av Keld Broksø, Köpenhamnsredaktör
Måhända har det känts lite tjatigt att Rapidus upprepade gånger under våren skrivit om arbetet med att knyta samman Öresundsregionen under det nya namnet Greater Copenhagen. Men att frågan är principiellt intressant har blivit allt tydligare och i går kulminerade uppståndelsen i en antiklimax, då de svenska och danska politikerna sköt fram beslutet att lägga ner Öresundskomiteen. Ett avgörande ska istället komma 5 oktober.
Gårdagens möte var fortsättningen på en lång dödskamp och de danska kommunerna och regionerna på Själland fortsätter därmed sitt solorace mot Greater Copenhagen. Och även om Greater Copenhagen & Skåne Committee till slut faller på plats kommer verksamheten vara klart reducerad jämfört med Öresundskomiteens.
Men mitt i allt det mörka finns det själ för optimism. Ryktena om Öresundssamarbetets död är starkt överdrivna. Listan på punkter som pekar på mer – men annorlunda – samarbete över sundet kan göras lång:
- För första gången står vi med ett starkt samarbete som omfattar hela Själland. Samtliga kommuner och de två regionerna backar upp Greater Copenhagen. Någon sådan uppbackning har det aldrig varit kring Öresundssamarbetet.
- Dörren står fortfarande öppen för Skåne. Det är möjligt att de skånska aktörerna går med kommun för kommun istället för alla i en klump. Ett skäl till detta är att mediebevakningen gjort att det gått prestige i frågor som budget och ordförandeskap.
- Till skillnad mot Öresundskomiteens fokus på gränshinder ska Greater Copenhagen i stor utsträckning inriktas på att få hit företag, arbetsplatser och kvalificerad arbetskraft. Blir det framgångsrikt kommer Skåne få svårt att stå utanför.
- Den ökning av trafiken på Öresundsbron som kunde skönjas under 2014 har fortsatt i år.
- ESS-projektet och det stukade Medicon Valley Alliances omstart med fokus på regionalt närverkande inom life science-branshen.
- Samarbetet mellan Malmö och Köpenhamn, inte minst kring Öresundsmetron. Städerna har också det gemensamma hamnbolaget Copenhagen Malmö Port som i en strategi framlagd förra året titulerad “Copenhagen-Malmö 2025” pekade ut 16 initiativ till samarbete.
- Man ska inte heller överskatta betydelsen av att Öresundskomiteen skrotas. Organisationen har de senaste åren saknat politiska visioner och pressats av oenighet om framtida fasta förbindelser. Politikerna är själva skyldiga till det svaga mandatet – segrarna i form av en handfull lyfta gränshinder och lyckade ansökningar av EU:s Interreg-medel var helt enkelt för få. Frustrationen som lett fram till Greater Copenhagen har puttrat i flera år och det är därför bara sunt att tavlan rensas.
- Och så en mer abstrakt aspekt som inte ska underskattas: de mentala barriärerna över sundet är i stort sett borta inom näringslivet, helt oberoende av politikernas åtgärder. Om detta vittnar inte bara tusentals artiklar i Rapidus arkiv från de senaste 16 åren utan även den flock av danska småbolag som sökt sig till aktielistor i Sverige.
Utvecklingen visar att integrationen över sundet växer nerifrån, på gräsrotsnivån bland företagen, snarare än i det politiska toppskikt som just nu präglas av kaos. Vi integreras där det betalar sig, helt enkelt. På samma sätt borde resultatet på sista raden, snarare än känslorna, styra Skånes förhållande till Greater Copenhagen.