Med bland andra Skånetrafiken och Karlstadsbuss som kunder har skånska IT-konsultbolaget Softhouse byggt upp ett arbetslag på tio personer i Malmö helt inriktade på mobil biljettbetalning. Nu sluts den största affären hittills − tillsammans med det omskrivna betaltjänstföretaget Klarna.
Avtalet gäller utveckling och hantering av mobila biljetter för statligt ägda Flytoget, som driver snabbtågstrafik till och från Oslos flygplats Gardemoen. Affären är Softhouses första i Norge och värd 6-8 miljoner kronor för bolaget i ett initialt skede, uppger affärsområdeschefen Ola Persson. Det motsvarar närapå en tiondel av den årliga omsättningen för Malmögrenen av Softhouse.
− Det blir också vår första kund för mobila biljetter utanför Sverige. Nu kan vi bygga vidare på det team vi har inom teknikområdet, säger Ola Persson till Rapidus.
Medan Softhouse står för IT-utvecklingen hanterar Klarna betalningarna via exempelvis kreditkort eller faktura för de tågresenärer som köper biljetter med mobilen. I tidigare projekt, bland annat för Skånetrafiken, har Softhouse istället jobbat tillsammans med Klarnas konkurrenter Dibs och Nets.
Softhouse arbetar med mjukvaruutveckling enligt så kallad lean-metodik. I kundlistan syns Axis och Verisure. Tidigare har även Sony varit en stor kund.
Softhouse har i dag runt 200 anställda, varav ett 60-tal vid huvudkontoret i Malmö. Ägare är ledningen och delar av personalen. 2014 omsatte koncernen 177 miljoner kronor, med 6 miljoner i vinst. I år räknar ledningen med en omsättning på knappt 200 miljoner kronor och ett resultat på 14 miljoner.
Erik Olausson