Kort sagt: Att Sony i slutet av juli skrev ned försäljningsprognosen ytterligare för mobildivisionen betyder inte nödvändigtvis att försöken att vända Sony Mobiles förslustsiffror kommer slå slint. Men det blir allt tydligare att Sony spelat ut sin roll som Lunds största arbetsgivare bland teknikbolagen.
Av Erik Olausson, chefredaktör
Så sent som i april räknade Sony med att sälja 30 miljoner mobiler under året, redan det en minskning med en fjärdedel jämfört med 2014. Nu ser det bara ut att bli 27 miljoner och i kvartalsrapporten skriver bolaget upp den beräknade förlusten för mobildivisionen till motsvarande fyra miljarder kronor.
Det är tydligt att Sony är pressat att vända utvecklingen och vid presentationen av rapporten hamrade finanschefen Kenichiro Yoshida in den nya strategin för Sony Mobile: att sluta jaga försäljningsvolym och enbart satsa på de lönsammaste modellerna. Konkurrensen inom låg- och mellanprissegmentet från bland annat kinesiska tillvkerare har blivit för tuff.
Som en parallell lyfter ledningen fram Sonys tillverkning av TV-apparater, som för några år sedan tyngdes av återkommande förluster. 2011 byttes ledningen ut och sortimentet halverades så att enbart de mest avancerade modellerna, med högst vinstmarginal, blev kvar. Tre år senare visar TV-tillverkningen åter vinst.
Men lönsamheten kom inte enbart på bekostnad av marknadsandelar, TV-divisionen genomgick även hårda sparprogram med tusentals uppsagda – på samma sätt som Sony Mobile nu bantas världen över.
När neddragningarna är klara nästa vår kommer cirka 1.200 arbeta kvar för Sony i Lund, vilket kan jämföras med runt 4.000 när konjunkturen var som hetast 2008. Som Rapidus rapporterade i veckan har bolaget nu bestämt sig för att helt överge Greenland, det hus i nordöstra Lund som byggdes speciellt för mobiljätten när personalstyrkan bara växte i slutet av 1990-talet.
För TV-divisionen slutade svältkuren med att verksamheten lyftes över i ett självständigt dotterbolag och det har spekulerats i om Sony skulle göra något liknande med mobilutvecklingen eller till och med sälja av hela verksamheten. Mot det talar att den trådlösa kommunikationsteknik som Sony Mobile utveckar blir allt viktigare även för hemelektroniken i Sonys andra divisioner. Samtidigt dyker det upp helt nya användningsområden långt bortom mobiltelefonen du har i fickan.
Det senaste exemplet är Aerosense, ett planerat joint venture-bolag som Sony Mobile annonserade i somras tillsammans med japanska robottillverkaren ZMP. Målet är att bygga och hyra ut drönare för flygfotografering och övervakning från luften till civila ändamål.
ZMP står för autonomin, navigationen och robottekniken. Det Sony Mobile bidrar med är framförallt de marknadsledande bildsensorer som bolaget bland annat säljer till Apples och Samsungs mobiltillverkning. Men Sony Mobile står även för kommunikationstekniken och drönarens uppkoppling mot internet, ett fokusområde för verksamheten som är kvar i Lund.
2016 ska drönarna vara i luften och även om det är svårt att se att det ska bli någon gigantisk affär för elektronikjätten lovar Sony Mobile-chefen Hiroki Totoki fler inbrytningsförsök på nya marknader framöver. Det är också spännande att se vad Lundaenheten, där platschefen Pär Thuresson nu tagit över som vd, kan åstadkomma inom området wearables, uppkopplad elektronik som du bär på kroppen.
Det är kort sagt inte alls otänkbart att Sony lyckas vända sin blödande mobildivision till vinst igen. Men med den fastlagda strategin innebär det lönsamhet i en betydligt snävare kostym än under glansdagarna. Det som just nu känns som en bottennotering för Sonys närvaro i Lund är snarare ett nytt normalläge och för Skåne gäller det att vänja sig vid att den lokala mobiljätten blivit rejält mycket mindre.