tisdag 20 maj 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

En ny normalnivå för Sony Mobile

mini_erikKort sagt: Att Sony i slutet av juli skrev ned försäljningsprognosen ytterligare för mobildivisionen betyder inte nödvändigtvis att försöken att vända Sony Mobiles förslustsiffror kommer slå slint. Men det blir allt tydligare att Sony spelat ut sin roll som Lunds största arbetsgivare bland teknikbolagen.

Av Erik Olausson, chefredaktör

Så sent som i april räknade Sony med att sälja 30 miljoner mobiler under året, redan det en minskning med en fjärdedel jämfört med 2014. Nu ser det bara ut att bli 27 miljoner och i kvartalsrapporten skriver bolaget upp den beräknade förlusten för mobildivisionen till motsvarande fyra miljarder kronor.

Det är tydligt att Sony är pressat att vända utvecklingen och vid presentationen av rapporten hamrade finanschefen Kenichiro Yoshida in den nya strategin för Sony Mobile: att sluta jaga försäljningsvolym och enbart satsa på de lönsammaste modellerna. Konkurrensen inom låg- och mellanprissegmentet från bland annat kinesiska tillvkerare har blivit för tuff.

Som en parallell lyfter ledningen fram Sonys tillverkning av TV-apparater, som för några år sedan tyngdes av återkommande förluster. 2011 byttes ledningen ut och sortimentet halverades så att enbart de mest avancerade modellerna, med högst vinstmarginal, blev kvar. Tre år senare visar TV-tillverkningen åter vinst.

Men lönsamheten kom inte enbart på bekostnad av marknadsandelar, TV-divisionen genomgick även hårda sparprogram med tusentals uppsagda – på samma sätt som Sony Mobile nu bantas världen över.

När neddragningarna är klara nästa vår kommer cirka 1.200 arbeta kvar för Sony i Lund, vilket kan jämföras med runt 4.000 när konjunkturen var som hetast 2008. Som Rapidus rapporterade i veckan har bolaget nu bestämt sig för att helt överge Greenland, det hus i nordöstra Lund som byggdes speciellt för mobiljätten när personalstyrkan bara växte i slutet av 1990-talet.

För TV-divisionen slutade svältkuren med att verksamheten lyftes över i ett självständigt dotterbolag och det har spekulerats i om Sony skulle göra något liknande med mobilutvecklingen eller till och med sälja av hela verksamheten. Mot det talar att den trådlösa kommunikationsteknik som Sony Mobile utveckar blir allt viktigare även för hemelektroniken i Sonys andra divisioner. Samtidigt dyker det upp helt nya användningsområden långt bortom mobiltelefonen du har i fickan.

Det senaste exemplet är Aerosense, ett planerat joint venture-bolag som Sony Mobile annonserade i somras tillsammans med japanska robottillverkaren ZMP. Målet är att bygga och hyra ut drönare för flygfotografering och övervakning från luften till civila ändamål.

ZMP står för autonomin, navigationen och robottekniken. Det Sony Mobile bidrar med är framförallt de marknadsledande bildsensorer som bolaget bland annat säljer till Apples och Samsungs mobiltillverkning. Men Sony Mobile står även för kommunikationstekniken och drönarens uppkoppling mot internet, ett fokusområde för verksamheten som är kvar i Lund.

2016 ska drönarna vara i luften och även om det är svårt att se att det ska bli någon gigantisk affär för elektronikjätten lovar Sony Mobile-chefen Hiroki Totoki fler inbrytningsförsök på nya marknader framöver. Det är också spännande att se vad Lundaenheten, där platschefen Pär Thuresson nu tagit över som vd, kan åstadkomma inom området wearables, uppkopplad elektronik som du bär på kroppen.

Det är kort sagt inte alls otänkbart att Sony lyckas vända sin blödande mobildivision till vinst igen. Men med den fastlagda strategin innebär det lönsamhet i en betydligt snävare kostym än under glansdagarna. Det som just nu känns som en bottennotering för Sonys närvaro i Lund är snarare ett nytt normalläge och för Skåne gäller det att vänja sig vid att den lokala mobiljätten blivit rejält mycket mindre.

Kort sagt: Att Sony i slutet av juli skrev ned försäljningsprognosen ytterligare för mobildivisionen betyder inte nödvändigtvis att försöken att […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Iskallt USA gör Europa hetare

    Donald Trumps krumbukter leder till både framgång och bakslag för svenska företag.
    Medan Klang Ai maxar tillväxten i Europa, är det i vissa fall tvärstopp för företag som redan hunnit över Atlanten.

  • Ledningen lämnar Prostalund

    I förra veckan meddelade Prostalund att en planerad avyttring inte blev av, och därmed var likviditetskrisen ett faktum. På måndagen kom beskedet att både vd och ordförande lämnar med omedelbar verkan.

  • Emissionsfiasko – Nanoecho tvingas tvärnita

    Nästan ingen gick med i Lundabolaget Nanoechos emissionsrunda. Nu pausar bolaget sina kliniska studier och aktien dyker till nya bottennivåer. – Vi ångrar inte att vi gick till börsen i fjol, säger vd Linda Persson.


  • Beammwave – risk vänds från ned till upp

    Mobilteknikbolaget Beammwaves aktiekurs har lyft ordentligt den senaste tiden efter att intresset för bolagets teknologi ökat. Nu handlar det ”bara” […]

  • Bimobject på förvärvsoffensiv

    Bimobject köper Malmöbolagen Green Metrica och Lumea AI Plattform, som båda är inriktade på artificiell intelligens. Bygginformationsbolaget redovisar också siffror för årets första kvartal, som visar att vd-karusellen blivit en kostsam historia.

  • Dan Olofsson köper Qgroup

    Qgroup skrotar börsplanerna. I stället köps IT-konsultkoncernen upp av Danir-kontrollerade Nexer Group. – Det här blir än mycket bättre lösning än att gå till börsen, säger Qgroups vd Jon Carvell.

  • Zaplox tappar vd:n: “Det är ett hårt slag”

    Lundabolaget Zaplox vd Tess Mattisson har sagt upp sig. Nu söker bolaget en ”liknande profil” som hennes ersättare. Det här ska Tess Mattisson göra istället.

  • Finch sätter sin AI i hårdträning

    Techprofilen Hannah Meiton och hennes Ampli Ventures investerade i början av året i Malmöbaserade AI-bolaget Finch. Nu kliver hon in i styrelsen för att sätta bolagets AI-modell i hårdträning.

  • Stjärnspäckad styrelse i Elva11

    Nyligen gjorde Additude-grundaren Jim Roslund comeback i IT-branschen med det nystartade konsultbolaget Elva11. Nu tar styrelsen form. Utöver ordförande tar andra tunga technamn och internationella profiler plats i styrelsen. Rapidus har namnen.

  • Rejält tillskott i kassan för el-sparare

    Lundabaserade Emulate Energy stänger sin Serie A-runda och får två nya internationella delägare. Så här stort blev tillskottet och så ska pengarna användas.

  • Helsingborgsprofilens bolag stänger runda

    Helsingborgsbaserade Payzlip med Acke Salem i spetsen stänger en finansieringsrunda ledd av regionala näringslivsprofiler. Rundan blev dock mindre än ursprungligen tänkt. Så här länge räcker pengarna.

  • Precise tar in M&A-kompetens

    Precise Biometrics i Lund föreslår en specialist på strategiska företagsaffärer till styrelsen. Vd Joakim Nydemark förnekar dock att det ligger en ny agenda bakom rekryteringen.

  • Advenica rustar för fortsatt lönsamhet

    Cybersäkerhetsbolaget Advenica har börjat året med att få in flertalet miljonorder. I en orolig omvärld ser vd Marie Bengtsson inget som talar emot att tillväxt- och lönsamhetsresan fortsätter.