fredag 3 oktober 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

En ny normalnivå för Sony Mobile

mini_erikKort sagt: Att Sony i slutet av juli skrev ned försäljningsprognosen ytterligare för mobildivisionen betyder inte nödvändigtvis att försöken att vända Sony Mobiles förslustsiffror kommer slå slint. Men det blir allt tydligare att Sony spelat ut sin roll som Lunds största arbetsgivare bland teknikbolagen.

Av Erik Olausson, chefredaktör

Så sent som i april räknade Sony med att sälja 30 miljoner mobiler under året, redan det en minskning med en fjärdedel jämfört med 2014. Nu ser det bara ut att bli 27 miljoner och i kvartalsrapporten skriver bolaget upp den beräknade förlusten för mobildivisionen till motsvarande fyra miljarder kronor.

Det är tydligt att Sony är pressat att vända utvecklingen och vid presentationen av rapporten hamrade finanschefen Kenichiro Yoshida in den nya strategin för Sony Mobile: att sluta jaga försäljningsvolym och enbart satsa på de lönsammaste modellerna. Konkurrensen inom låg- och mellanprissegmentet från bland annat kinesiska tillvkerare har blivit för tuff.

Som en parallell lyfter ledningen fram Sonys tillverkning av TV-apparater, som för några år sedan tyngdes av återkommande förluster. 2011 byttes ledningen ut och sortimentet halverades så att enbart de mest avancerade modellerna, med högst vinstmarginal, blev kvar. Tre år senare visar TV-tillverkningen åter vinst.

Men lönsamheten kom inte enbart på bekostnad av marknadsandelar, TV-divisionen genomgick även hårda sparprogram med tusentals uppsagda – på samma sätt som Sony Mobile nu bantas världen över.

När neddragningarna är klara nästa vår kommer cirka 1.200 arbeta kvar för Sony i Lund, vilket kan jämföras med runt 4.000 när konjunkturen var som hetast 2008. Som Rapidus rapporterade i veckan har bolaget nu bestämt sig för att helt överge Greenland, det hus i nordöstra Lund som byggdes speciellt för mobiljätten när personalstyrkan bara växte i slutet av 1990-talet.

För TV-divisionen slutade svältkuren med att verksamheten lyftes över i ett självständigt dotterbolag och det har spekulerats i om Sony skulle göra något liknande med mobilutvecklingen eller till och med sälja av hela verksamheten. Mot det talar att den trådlösa kommunikationsteknik som Sony Mobile utveckar blir allt viktigare även för hemelektroniken i Sonys andra divisioner. Samtidigt dyker det upp helt nya användningsområden långt bortom mobiltelefonen du har i fickan.

Det senaste exemplet är Aerosense, ett planerat joint venture-bolag som Sony Mobile annonserade i somras tillsammans med japanska robottillverkaren ZMP. Målet är att bygga och hyra ut drönare för flygfotografering och övervakning från luften till civila ändamål.

ZMP står för autonomin, navigationen och robottekniken. Det Sony Mobile bidrar med är framförallt de marknadsledande bildsensorer som bolaget bland annat säljer till Apples och Samsungs mobiltillverkning. Men Sony Mobile står även för kommunikationstekniken och drönarens uppkoppling mot internet, ett fokusområde för verksamheten som är kvar i Lund.

2016 ska drönarna vara i luften och även om det är svårt att se att det ska bli någon gigantisk affär för elektronikjätten lovar Sony Mobile-chefen Hiroki Totoki fler inbrytningsförsök på nya marknader framöver. Det är också spännande att se vad Lundaenheten, där platschefen Pär Thuresson nu tagit över som vd, kan åstadkomma inom området wearables, uppkopplad elektronik som du bär på kroppen.

Det är kort sagt inte alls otänkbart att Sony lyckas vända sin blödande mobildivision till vinst igen. Men med den fastlagda strategin innebär det lönsamhet i en betydligt snävare kostym än under glansdagarna. Det som just nu känns som en bottennotering för Sonys närvaro i Lund är snarare ett nytt normalläge och för Skåne gäller det att vänja sig vid att den lokala mobiljätten blivit rejält mycket mindre.

Kort sagt: Att Sony i slutet av juli skrev ned försäljningsprognosen ytterligare för mobildivisionen betyder inte nödvändigtvis att försöken att […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad

Prenumerera på Rapidus för
533 kr per månad

Bli en del av vårt exklusiva nätverk och få koll på vad som händer i Skåne och Öresundsregionen. Var alltid uppdaterad när du talar med dina affärskontakter. Nytta, nöje, inspiration.




  • Exklusiva affärsnyheter
  • Inbjudan till våra nätverksträffar
  • Två användare ingår

  • Fler uppsägningar i Malmös spelvärld

    Pandiemibaksmällan fortsätter att skörda offer i spelbranschen. Den Egmont-ägda spelutvecklaren Avalanche Studios stänger sitt tredje kontor sedan i fjol och uppsägningar väntar både i Malmö och Stockholm.

  • Neo4J investerar 1 miljard

    ,
    Det Malmögrundade IT-företaget Neo4J trycker på gasen för att ta grepp om AI-utvecklingen. 1 miljard kronor ska investeras för ”att göra AI användbart”.

  • Genombrott för skånskt plastsubstitut

    Malmöbaserade Saveggy lanserar sitt plastfria grönsaksskydd med Odlarna och Ica. Bolaget hoppas att det bara är början på dess stora genombrott. 


  • Neo4J investerar 1 miljard

    Det Malmögrundade IT-företaget Neo4J trycker på gasen för att ta grepp om AI-utvecklingen. 1 miljard kronor ska investeras för ”att göra AI användbart”.

  • Miljonregn över kändistätt AI-bolag

    Deeptechbolaget Intuicell vill revolutionera AI-världen. Målet är att skapa maskiner som lär sig nya saker på samma sätt som människor och djur. Bolaget backas av flera tunga investerare och har nu tagit in 40 miljoner i en nyemission. 

  • VC-firmorna jagar skånska AI-bolaget

    När många bolag kämpar för att hitta pengar uppvaktas Hikma AI av riskkapital i överflöd. Idén? En plattform som stresstestar företagens AI-botar.

  • Glädjeskutt för Precise-aktien

    Precise Biometrics fick se aktiekursen studsa upp 20 procent på måndagsförmiddagen. Det skedde efter att bolaget gått ut med ett nytt partnerskap med den amerikanska säkerhetsjätten Avigilon.

  • Brödernas affärsidé: hemsidor för funktionsnedsatta

    Bröderna bakom telefonitjänsten T-meeting vill göra hemsidor tillgängliga för alla. Med det nystartade bolaget Easeaccess24 lanserar de en lösning för EU:s tillgänglighetskrav.

  • Telavox köper konkurrenter för 100 miljoner kronor 

    Skånska miljardbolaget Telavox köper konkurrenter i Sverige och Danmark, som ska integrera Malmöbolagets ”AI-receptionist” i sina verksamheter. Samtidig avslöjar vd Viktor Karlsson att Telavox kan gå till börsen. 

  • Nanobolagen – var är investerarna?

    I EU vill politikerna stärka den europeiska halvledarindustrin, men investerarna lyser med sin frånvaro. Rapidus har pratat med tre onoterade framtidsbolag i nanostaden Lund.

  • Okända sensorbolaget växlar upp…

    Det profiltunga sensorbolaget Waltero tog nyligen in drygt 31 miljoner kronor i en nyemission. Så här ska pengarna användas till positivt kassaflöde.

  • Veberöd är Sveriges första smarta by 

    Veberöd i Lunds kommun kallas för Sveriges första smarta by. I åtta år har byn attraherat företag, akademin och investeringar till sin forskarby, som använder byn som en testbädd för digital landsbygdsutveckling.

  • Första året med vinst för Pinmeto

    Saas-bolaget Pinmeto visade 2024 för första gången vinst på sista raden. Nu satsar på bolaget på att utvidga med nya geografiska marknader och samtidigt växa i Malmö.