Efter några års utveckling och testning släpper Malmöbolaget YouCruit sitt algoritmbaserade rekryteringssystem. Initialt kommer 20.000 anslutna företag kunna ta emot matchade kandidater bland de drygt 40.000 personer som hittills använt YouCruit för att leta nytt jobb.
I dagsläget fungerar YouCruits system som ett mer traditionellt rekryteringsverktyg, men med möjligheten att låta jobbkandidaten skicka videoinspelade svar på specifika frågor från arbetsgivaren. I den nya versionen ska företagen automatiskt få fram de bäst lämpade personerna i YouCruits databas för tjänsten, istället för att vänta på att kandidaterna själva hör av sig.
− Småföretag har ofta inte någon HR- eller personalchef, utan det är ägaren själv som står för rekrytering. Vi kan ta fram en bättre lista på kandidater på en sekund än vad en rekryterare kan få fram på en månad. Och ju mer företaget använder YouCruit desto bättre blir systemet på att matcha kandidater automagiskt, säger vd Mats Holmbäck.
Menmo Ventures gick för drygt ett år sedan in som delägare i företaget och har just skjutit till ytterligare drygt en miljon. Utgifterna är främst löner till de åtta anställda. Efter sommaren ska ledningen leta nytt kapital för att kunna växa på den inhemska och internationella marknaden.
− Vi har varit i gång i ett par år och lärt oss mycket under tiden. Men vi har hela tiden sett Sverige som en testmarknad. Nu när vi ser att detta flyger tittar vi på USA, säger Mats Holmbäck.
Hur betalmodellen för det nya systemet ska se ut är inte helt fastslaget. I dagsläget finns olika paket från att vara gratis upp till tusen kronor i månaden. Bland YouCruits kunder finns Villeroy & Boch, Sova, Redfellas och Daniel Wellington. Såväl omsättningen som resultatet 2014 var nära nollan, uppger ledningen.
Hanna Sigeman