Idén att agera mellanhand åt svenskar och danskar som vill handla varor från amerikanska nätshoppar har visat sig lönsam för Köpenhamnsbolaget Shop USA. Det samlade ordervärdet från svenska shoppare flerfaldigades till 37 miljoner kronor under 2014.
Det kan jämföras med 2013, då svenskar näthandlade varor via Shop USA för 1,7 miljoner kronor. Även antalet användare ökar, men i första hand är det inköpen som blir större då de svenska konsumenterna handlar allt från leksaker till bildelar från amerikanska nätbutiker.
− Främst är det ett stort utbud som efterfrågas. Bland annat köper folk skor, kläder och specialgjorda reservdelar till bilar och motorcyklar genom oss, säger vd Michael Brønnum Boye.
Köpmönstret är något annorlunda på Shop USAs hemmaplan Danmark, där genomsnittkonsumenten handlar för mindre summa. Under 2014 var det samlade ordervärdet från 98.000 användare 24 miljoner danska kronor.
Den som använder Shop USA för att beställa amerikanska online-produkter får en adress i Virginia, dit man kan beställa sina varor. Därefter samfraktas varorna till Sverige och Shop USA sköter moms och tull.
Shop USA grundades 2008. 2012 genomgick det danska dotterbolaget rekonstruktion, något som dock inte påverkade verksamheten uppger Michael Brønnum Boye. I dag har Shop USA 25 anställda, varav 8 vid huvudkontoret i Köpenhamn. Omsättningen 2014 låg enligt Michael Brønnum Boye på 16 miljoner danska kronor.
Erik Olausson