tisdag 14 oktober 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

NE öppnar kontor i Tyskland och Österrike

Malmöbaserade Nationalencyklopedin öppnar i augusti ett kontor i tyska München och ett i Wien i Österrike. Det är en följd av bolagets köp av anrika Brockhaus, NE:s motsvarighet i Tyskland, tidigare i år. Fyra personer kommer att finnas på plats från start i Tyskland och NE:s vd Hubert Kjellberg räknar med att den siffran ökat till 15 personer vid årsskiftet.

Hur många som kommer att finnas i Wien är ännu oklart, men NE kommer även att ha representation i Schweiz genom bolagets agent där.

hubert_kjellberg port– Vi öppnar kontoret i München för att kunna driva vårt erbjudande mot de tyskspråkiga marknaderna därifrån. Med varumärket Brockhaus och en stor mängd innehåll har vi möjlighet att framgångsrikt utveckla kunskapstjänster på Europas största marknad – den tyskspråkiga, säger Hubert Kjellberg till Rapidus.

Brockhaus Enzyklopädie har existerat sedan 1700-talet, men är numera en helt digital tjänst, precis som Nationalencyklopedin. Både Brockhaus och NE har genomgått stålbad på grund av digitaliseringen. Hubert Kjellberg tillträdde på våren 2011 och genomförde då flera insatser på området.

– Vi vågade prioritera bort fysiska produkter och minskade fokus på konsumentmarknaden, som var basen för NE:s tidigare verksamhet. Nu har vi en positiv utveckling där antalet kunder och intäkter ökar år efter år, säger Hubert Kjellberg.

I dag är NE mindre beroende av uppslagsverket utan säljer allt från ordböcker och interaktiva språkövningar till faktatjänster om olika länder. NE har en majoritet av Sveriges alla kommuner som kunder och den allra största delen av bolagets omsättning kommer från skolsektorn.

För två år sedan köpte NE Göteborgsbolaget Foxshare, vars utbildningsplattform har integrerats hos NE. Just nu rekryterar bolaget såväl läroboksförfattare som fler tekniska utvecklare för ytterligare satsning på digitala läromedel.

– Sverige ligger långt efter när det gäller digitala läromedel. Marknaden i Danmark är 10-15 gånger större, trots att de flesta elever i Sverige redan har tillgång till både dator och wifi i skolan. För oss kommer satsningen på digitala läromedel att bli en av företagets största förändringar någonsin, säger Hubert Kjellberg.

Efter tunga förluster för några år sedan har siffrorna sedan 2012 pekat uppåt för NE. Senaste verksamhetsåret omsatte bolaget 67 miljoner kronor och gjorde en vinst på 12 miljoner kronor. Bolaget har i dag 35 anställda i Sverige, majoriteten arbetar med produktutveckling. NE ingår i Cydiona-koncernen som ägs av miljardären Alf Tönnesson med familj.

Anders Frick

Malmöbaserade Nationalencyklopedin öppnar i augusti ett kontor i tyska München och ett i Wien i Österrike. Det är en följd […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad

Prenumerera på Rapidus för
533 kr per månad

Bli en del av vårt exklusiva nätverk och få koll på vad som händer i Skåne och Öresundsregionen. Var alltid uppdaterad när du talar med dina affärskontakter. Nytta, nöje, inspiration.




  • Exklusiva affärsnyheter
  • Inbjudan till våra nätverksträffar
  • Två användare ingår

  • ”Dela upp Svenska Kraftnät”

    Det statliga affärsverket Svenska Kraftnät har fullt fokus på vinstmaximering. Det slår negativt mot företag i elprisområde 4. Därför bör myndigheten delas upp. Det säger Pågens vd Anders Carlsson Jerndal.

  • Så går Pågens nybygge

    Landskronafabriken som ska vara klar om tre år men för vd Anders Carlsson Jerndal har jobbet med den nya verksamheten börjat. – Det är ett pussel, säger han. 

  • Han lämnar efter 25 år

    Addpro-grundaren Nicklas Persson lämnar nordiska IT-jätten Itm8 som bolaget numera ingår i. För Rapidus berättar han varför och vad han ska göra härnäst.


  • Han vill sätta ny standard i filmindustrin

    Rodrigo Gomez från Malmö tror sig ha löst ett av filmindustrins stora problem: att transportera filmfiler. Efter pilotprojekt med Amazon Studios siktar han på att bli standard i branschen – globalt.

  • Niklas Agevik ny vd på Bimobject

    Efter chefskarusellen i Malmöföretaget Bimobject har styrelsen utsett Niklas Agevik till ny vd. – Det har funnits en rörig historik, men nu är målet ett långsiktigt samarbete, säger ordförande Pia Engholm.

  • Neo4J investerar 1 miljard

    Det Malmögrundade IT-företaget Neo4J trycker på gasen för att ta grepp om AI-utvecklingen. 1 miljard kronor ska investeras för ”att göra AI användbart”.

  • Miljonregn över kändistätt AI-bolag

    Deeptechbolaget Intuicell vill revolutionera AI-världen. Målet är att skapa maskiner som lär sig nya saker på samma sätt som människor och djur. Bolaget backas av flera tunga investerare och har nu tagit in 40 miljoner i en nyemission. 

  • VC-firmorna jagar skånska AI-bolaget

    När många bolag kämpar för att hitta pengar uppvaktas Hikma AI av riskkapital i överflöd. Idén? En plattform som stresstestar företagens AI-botar.

  • Glädjeskutt för Precise-aktien

    Precise Biometrics fick se aktiekursen studsa upp 20 procent på måndagsförmiddagen. Det skedde efter att bolaget gått ut med ett nytt partnerskap med den amerikanska säkerhetsjätten Avigilon.

  • Brödernas affärsidé: hemsidor för funktionsnedsatta

    Bröderna bakom telefonitjänsten T-meeting vill göra hemsidor tillgängliga för alla. Med det nystartade bolaget Easeaccess24 lanserar de en lösning för EU:s tillgänglighetskrav.

  • Första året med vinst för Pinmeto

    Saas-bolaget Pinmeto visade 2024 för första gången vinst på sista raden. Nu satsar på bolaget på att utvidga med nya geografiska marknader och samtidigt växa i Malmö.

  • Kändisarna flockas kring AI-investeringar

    Det okända AI-bolaget plockar in 18 miljoner kronor från bland andra Bonnier-familjen och EQT-toppen Thomas von Koch. Det som lockar är grafdatabaser.

  • Så lockade han fastighetsjätten

    Han mejlade fastighetskungen Erik Selin och frågade om han ville investera i deras startup-företag. Det ville han. Bolaget Explainer ser tillväxt för sin AI-tjänst som skapa företagsfilmer.