lördag 11 maj 2024

inloggad som

Öresundsregionen står mall för gränshinderlista till Fehmarn

De gränshinder som plågat Öresundsregionen i högre eller lägre grad sedan invigningen av bron år 2000 ska undvikas med Fehmarn Bält-förbindelsen. Det hoppas samarbetsorganet String, som just beställt en checklista över erfarenheter och surt förvärvade lärdomar från sundssamarbetet.

Det uppger Henrik Appel, socialdemokratisk medlem av Köpenhamns Borgerrepræsentation och ordförande för String.

− Vi ska vara tidigare ute denna gång, säger han till Rapidus.

Utöver Köpenhamns kommun ingår Region Skåne, Region Hovedstaden, Region Sjælland samt Hamburg och Schleswig-Holstein i String-samarbetet.

Arbetet med checklistan sköts av Fehmarn Belt Business Council, där chefen för Dansk Industris grupp inom transport, Michael Svane, är vice ordförande.

− Vi ska leverera en bruttolista den 24 april om erfarenheter från Öresund. Vi ska peka ut lösningar inom arbetsmarknad, sociala avgifter och beskattning. Det optimala är lösningar för hela storregionen, inklusive Fehmarn, men där det inte låter sig göras får vi nöja oss med lösningar mellan exempelvis Danmark och Tyskland, säger Michael Svane till Rapidus.

Frågan om vilka erfarenheter politikerna dragit från misstag och bristande samordning över Öresund väcktes på förra veckans möte i det nordiska ambassadkomplexet i Berlin. För sin egen del, och inte som ordförande för String, menar Henrik Appel att en del av lösningen är att även Nordtyskland går med i varumärket ”Greater Copenhagen”. Skåne har som bekant inte accepterat inbjudan, men Michael Svane säger diplomatiskt att det redan innan checklistan är på plats ”kunde vara en bra idé” att få med såväl Skåne som Nordtyskland under ”Greater Copenhagens” paraply.

Enligt det senaste budet ska tunneln under Fehmarn Bält stå färdig 2024 och kosta 55 miljarder danska kronor, oräknat landanslutningarna.

Klik her for at se dansk version av artikeln

Keld Broksø

De gränshinder som plågat Öresundsregionen i högre eller lägre grad sedan invigningen av bron år 2000 ska undvikas med Fehmarn […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Explosiv marknad i Lejonkulan

    Cirka 30 procent av Ukrainas yta sägs vara kontaminerad med landminor och odetonerad ammunition, som i dagens takt skulle ta hundratals år att röja. Malmöbolaget EO Dynamics utvecklar AR-teknik för att öka tempot på den internationella minröjningen