Första veckan i mars reser hela världens toppar inom mobilbranschen till Mobile World Congress i Barcelona för att nätverka och visa upp sig. I år finns ett tjugotal skånska bolag på plats.
– Det är en så viktig konferens att det inte finns någon motsvarighet i världen. Om man har intresse av de stora operatörerna, då är man där, säger Niclas Johnsson, rådgivare på Business Sweden som arrangerar en svensk paviljong där 23 företag ska ställa ut i år.
Bland de sju skånska bolagen i paviljongen finns Global Warning System från Lund som ska presentera sin nya säkerhetsapp Safeture, en konsumentpaketerad version av det varningssystem som tidigare främst riktat sig till säkerhetsbranschen. Men huvudsyftet med att resa till Mobile World Congress, MWC, är inte exponering utan de nätverksmöjligheter som skapas under konferensen.
– Mobile World Congress skiljer sig från andra mässor i och med att det är så extremt mycket höga beslutsfattare inom en specifik bransch och med syftet att träffa leverantörer på samma ställe, säger Andreas Rodman på Global Warning System.
Förra årets konferens besöktes av 85.000 personer, varav mer än hälften hade beslutsfattande poster inom sina företag. Fyra och ett halvt tusen vd:ar fanns på plats.
Större företag som Doro, Sony Mobile och Symphony Teleca ställer ut i egna montrar, medan Modcam från Mobile Heights visar upp sin plattform för computer vision hos Nasdaqnoterade Broadcom.
Malmöbaserade UsTwo och designbyrån Topp är några av de skånska bolag som reser till Barcelona utan att ställa ut men för att knyta nya kontakter.
Hanna Sigeman