Medan danska aktörer oroar sig för att Skåne ska ta större delar av konferenskakan gnuggar Malmömässan, Malmö Arena och Sydsvenska Industri- och handelskammaren händerna och slipar på marknadsföringen.
Som Rapidus kunde berätta förra veckan oroar sig Danmarks och Köpenhamns största internationella konferensarrangör, Allan L Agerholm, ledare för Bella Center-gruppen BC Hospitality Group, för att en ny Öresundsmetro ska medföra billigare resor över sundet. Detta i kombination med den svenska kronans låga värde och lägre moms på hotell, restaurangmat och konferenser, ser Agerholm som ett hot mot den danska konferensindustrin, och sin egen verksamhet, som årligen omsätter över en miljard danska kronor.
På den svenska sidan av sundet ser man dock på metron ur annat perspektiv. Stephan Müchler, vd för Sydsvenska Industri- och Handelskammaren, med 2.800 företag som medlemmar, ser bara fördelar och tror att Malmö kan ta betydligt fler Köpenhamnskunder, särskilt när stadens konferenskapacitet ökar.
– Det är viktigt att se på regionen som en helhet, men det kan hända att reglerna kring moms blir till vår fördel. Det kan också finnas regler som är till Danmarks fördel, men det råder ingen tvekan om att mer marknadsföring kommer att riktas mot Köpenhamn, säger han till Rapidus.
– Skåne har varit så gott som osynligt i Köpenhamn under lågkonjunkturen, men det kommer ändras i framtiden, förutspår Müchler.
Chefen för Malmö Arena, Karin Mårtensson, hoppas på ökad dansk närvaro.
– Vi har danska gäster på både evenemang och konferenser, och snart står Malmö Arena Hotell klart. En Öresundsmetro skulle innebära att Malmö blir ett naturligt alternativ för danskar och vi kommer definitivt öka vår marknadsföring mot den marknaden om metron förverkligas, säger Karin Mårtensson.
Också chefen för Malmömässan, Lasse Larsson, ser fram emot fler danska besökare och förväntar sig ökad marknadsföring mot Köpenhamn i samband med en metro.
Keld Broksø