Idén att döpa om Öresundsregionen till ”Greater Copenhagen” har hittills mötts med avvaktan från skånska aktörer. Men den sundsövergripande klusterorganisationen Medicon Valley Alliance ställer sig positiv att börja använda begreppet i sin marknadsföring – om bara Skåne hoppar på tåget.
MVA:s chef Stig Jørgensen menar att ”Öresundsregionen” är ett alldeles för svagt varumärke globalt sett. Egentligen är det bara ”Copenhagen” som är välkänt utomlands, menar han.
− Det är nästan ett bättre varumärke än ”Denmark”. Därför är det upplagt för att få Skåne inkorporerat i Greater Copenhagen. Det signalerar volym och stor befolkning, säger Stig Jørgensen till Rapidus.
Han öppnar även för möjligheten att byta namn på Medicon Valley, dagens varumärke för life sciencebranschen på Själland och i Skåne.
− Namnet Medicon Valley säger inte heller någon om var det är. Därför borde det vara upplagt för att vi på någon tidpunkt ändrar namnet till något i stil med ”Medicon Valley in Greater Copenhagen”, säger Stig Jørgensen.
MVA:s styrelse diskuterar just nu frågan hur man inom life sciencefältet praktiskt kan understödja tanken med ”Greater Copenhagen” för att ge det tyngd ute i världen. Stig Jørgensen medger att frågan är känslig i Skåne, men han räknar med att synergieffekterna kommer överväga.
− Vi är utsatta för global konkurrens och sitter i samma båt. Här finns en situation där alla vinner om vi står samman globalt, säger han.
Hittills har 46 själländska kommuner samt Region Hovedstaden och Region Sjælland ställt sig bakom varumärket Greater Copenhagen.
Keld Broksø