Efter nyår presenteras en ny rapport om de ekonomiska effekterna av en Öresundsmetro. Men metroplanerna är ännu inget mer än en pappersprodukt, den nya rapporten ska enbart användas för att besluta om kommunerna alls ska gå vidare – med nya utredningar.
Den nya rapporten tittar närmare på bland annat miljömässiga och ekonomiska effekter samt tekniska detaljer om var stationer kan ligga och är en uppföljning på en större genomgång som presenterades i samband med en konferens i Köpenhamn för nästan exakt ett år sedan. Den kommer släppas under våren men inte resultera i någon konferens och är inte heller tänkt som något beslutsunderlag för själva metrobygget, uppger Per Als.
Han är kontorschef på Københavns Center for Byudvikling och ansvarig tjänsteman för Öresundsmetroprojektet, som kostat drygt nio miljoner danska kronor hittills där delar kommer från EU:s Interregmedel.
− En svår punkt är prognoserna, och dit har vi inte nått ännu. Det finns heller inte någon handlingsplan och har inte gjorts några reservationer till Öresundsmetron i kommunplanerna. Vi är ännu i en utforskningsfas, säger Per Als till Rapidus.
Rapporten ska enbart användas av Malmö stads och Köpenhamns kommuns styrelser för att se om de vill gå vidare med projektet.
Klik her for at se dansk version af artikeln
Keld Broksø