torsdag 16 maj 2024

inloggad som

Ta vara på Malmös kreativitet

Kort sagt: Malmö behöver sina kreativa entreprenörer. Just nu växer de fram i alla möjliga branscher. Ofta förmår vi inte upptäcka dem här på hemmaplan, men tveka inte – de är värda sin vikt i guld.

Av Kristian Svensson, chefredaktör

Våra kreativa superentreprenörer är temat för kvällens “Efter Jobbet”-möte med Rapidus. Vi tänkte än en gång ta itu med det märkliga förhållandet att Skåne inte ser sina stjärnor förrän världen gjort det.

I Malmö frodas just nu en ny generation företagare inom branscher som design och mode. Jag tänker bland annat på möbelutvecklaren Green Furniture, Crime City Clothing och jeanstillverkaren Nerdy by Nerds.

På “Efter Jobbet” ikväll får du bland annat möta Björn Lindén från framgångsrika herrmodefirman Trés Bien och smyckesdesignern Fanny Ek. Känner du till dem? Antagligen inte.

Ett av skälen är att de verkar inom smala nischer, som på hemmaplan inte riktigt har det intresseunderlag som krävs för att snacket ska börja gå brett. Ja, med undantag av Hövding då, som med sin uppblåsbara cykelhjälm blivit en galjonsfigur för smart design från Skåne.

En annan faktor som kan spela in är den förhatliga Jantelagen. Det är inte lätt att bli profet hemma. Allra minst i Malmö.

Sedan tenderar dessa kreativa entreprenörsprojekt att förbli relativt små. De växer sällan till några gigantiska studior med hundratals anställda. Det är till och med så att det är lite krassligt med lönsamheten på sina håll.

Ta ryggsäcken Boblbee som exempel. Den lanserades från Malmö strax innan millennieskiftet och vann med sitt hårda, karaktäristiska skal flera designpriser.

IT-folket tog den till sina hjärtan under kommande år, den dök upp i Hollywoodfilmer som “Charlies Änglar” och “The Italian Job” men som Rapidus kunde berätta i veckan tvingas nu entreprenören bakom sälja ut livsverket efter svåra förlustår.

Inte desto mindre är dessa företag, som visar upp Malmös kreativa ådra, mycket betydelsefulla. De utgör en viktig motvikt till stadens andra utmaningar.

Vi ska inte tjata om Malmös tvetydiga varumärke, men det finns onekligen en negativ stämpel som är svår att tvätta bort. Exempelvis lät de sura uppstötningarna inte vänta på sig när Computer Sweden häromveckan intervjuade mig om omvandlingen av Västra hamnen, från varvscentrum till IT-Mecka.

”Finns ingen framtid i Malmö, staden kommer gå under av kriminalitet och sociala problem.”

Detta var ett av inläggen i kommentarsfältet under artikeln, men det är såklart helt fel.

Det finns absolut en framtid för Malmö. Speciellt om vi kan omvandla den skaparnerv och de bubblande känslor som finns i staden till positivt hantverk. Då kan det bli hur bra som helst.

Det förtjänar att påpekas att nämnda Nerdy by Nerds och Fanny Ek med företaget Ioaku båda tog avstamp i The Creative Plot i Lund. Ändå är det Malmö med sina ytterligheter som just nu är den starkaste magneten för kreativa näringar.

Staden rider fortfarande på en våg av förändring, från tung industri till radikal high-tech. Det finns stort utrymme för individualism, från Rosengård till Rosenvång. Saltimporten, Möllevången och Sankt Knuts torg är områden precis så bohemiskt chica som skaparsjälar brukar vilja ha.

Kort sagt: Malmö behöver sina kreativa entreprenörer. Just nu växer de fram i alla möjliga branscher. Ofta förmår vi inte […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad