tisdag 5 augusti 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Medicon Valley bygger ny strategi på ”access”

|  
Nyckelordet i den nya kommunikations- och marknadsföringsstrategin från branschorganet Medicon Valley Alliance är tillgänglighet (access). Ett 34 sidor långt dokument förklarar hur Medicon Valley nu ska sättas på den internationella kartan.

Den nya strategin, med namnet Access Medicon Valley, identifierar tre huvudsakliga utmaningar:

* Regionens många varumärken, som Öresundsregionen, Medicon Valley, Greater Copenhagen, Köpenhamn-Malmö-Lund, kan skapa förvirring om vad de egentligen representerar.

* Av 250 globala biotekniska kluster är Medicon Valley relativt okänt.

* Många regionala verksamheter nämner helt enkelt inte Medicon Valley i sitt marknadsföringsmaterial.

Målet är en skarpare profil där globala aktörer ska tänka på tillgänglighet i samband med Medicon Valley. Speciellt handlar det om områden som karriär- och forskningsmöjligheter, infrastruktur, tillgång till högutbildad arbetskraft och en innovativ miljö med både stora och små företag. Men även en skandinavisk livsstil med nära till naturen och med bra livsbalans lyfts fram som säljargument för regionen.

Strategin har tillkommit efter samtal med 30 tongivande företag i Medicon Valley, där Storköpenhamn dominerar med 30.000 anställda inom life science-området jämfört med cirka 7.000 i Skåne.

Nyckelordet i den nya kommunikations- och marknadsföringsstrategin från branschorganet Medicon Valley Alliance är tillgänglighet (access). Ett 34 sidor långt dokument […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Så hanterar han galna tillväxten

    Sommarintervju: ”Upprustningen är ett apparat som inte bara kan stängas av.” Det säger Daniel Ljunggren, vd för Mildef, och menar att bolagets tillväxt är här för att stanna.

  • Den verkliga AI-utmaningen har knappt börjat

    Det är något nästan febrigt över AI just nu. Men de AI-startups som i dag rider på vågen bör ställa sig frågan: är våra kunder här för att stanna? Jan Dahlqvist höjer ett varningens finger.

  • Beammwave gör nyemission

    Radioteknikföretaget Beammwave i Lund vill få in 65 miljoner kronor för att inleda storskalig tillverkning. – Vi har flera mycket stora multinationella kunder som väntar, säger vd Stefan Svedberg.

  • Hänt i vecka 31

    Vd-ruljangs och eftersläntrande kvartalsrapporter var det som dominerade det sommarstilla nyhetsflödet förra veckan. Bland annat vände Joel Eklunds ryggsäcksbolag USWE Sports till vinst, nästan.


  • Danskt vaccinbolag blir svensk-brittiskt

    Det svenska rikskapitalbolaget Nordic Capital och det brittiska Permira lägger ett bud på Bavarian Nordic. Affären värderar det danska bolaget till 28,5 miljarder kronor.

  • Cantargia i superaffär – med bismak

    Läkemedelsbolaget Cantargia i Lund säljer ett forskningsprogram till japaner och kan som mest få in mer än 6 miljarder kronor på affären. Samtidigt kom resultat från bolagets toppkandidat som var en besvikelse.

  • Från 40 miljoner till 40 miljarder

    Sedan Fredrik Tiberg klev in som vd för Camurus har bolagets värdering gått från 40 miljoner till 40 miljarder kronor. Rapidus träffar honom på huvudkontoret i Lund för att höra om vägen dit och planerna framåt.

  • Oncorena får in 130 Mkr

    Cancerforskningsbolaget Oncorena i Lund får in 133 Mkr i en nyemission där pengarna i huvudsak kommer från ägarna Helth Cap, Linc och FSG. Kapitalet ska finansiera en fas 1-studie som pågått i tre år.

  • Gore-tex-bolaget öppnar för Suturion

    Lundabolaget Suturion har tecknat avtal med en medicinteknisk tungviktare. Nu startar försäljningen av bolagets kirurgiska symaskin på den amerikanska marknaden. – Avtalet hanterar eventuella tullar, säger vd Paan Hermansson.

  • Cantargias antikropp i amerikanskt snabbspår

    Cantargias läkemedelskandidat nadunolimab har fått Fast Track-status i USA. Det fick aktien att ta ett litet glädjeskutt.

  • Miljonregn över cancerbolaget

    Medtech-bolaget Reccan ingår i ett konsortium som fått motsvarande 153 miljoner kronor av EU för att genomföra ett stort projekt inom pankreascancer. – Det här betyder mer än bara pengarna, säger vd Anna Brodén.

  • Camurus miljardavtal öppnar för mer

    Camurus i Lund, med vd Fredrik Tiberg, aktierusar efter att ha ingått avtal med den amerikanska jätten Eli Lilly. I potten ligger 8 miljarder kronor i ersättningar, och det kan bli ännu mer. – Det här öppnar för liknande avtal inom andra områden.

  • Synact Pharma tar in nya pengar – igen

    Synact Pharma stärker finanserna genom en riktad nyemission och ett lånelöfte från den amerikanska storägaren. Det är den tredje större nyemissionen som lundabolaget genomför på två år.

  • Så gör kommunerna för att locka företagen

    De små skånska kommunerna slår de större när det gäller företagsklimat. Det står klart i den rankning som Rapidus publicerade nyligen. Vi ringde upp kommunerna för att höra vad som ligger bakom uppryckningen.