fredag 22 november 2024

inloggad som

Medicon Valley bygger ny strategi på ”access”

|  
Nyckelordet i den nya kommunikations- och marknadsföringsstrategin från branschorganet Medicon Valley Alliance är tillgänglighet (access). Ett 34 sidor långt dokument förklarar hur Medicon Valley nu ska sättas på den internationella kartan.

Den nya strategin, med namnet Access Medicon Valley, identifierar tre huvudsakliga utmaningar:

* Regionens många varumärken, som Öresundsregionen, Medicon Valley, Greater Copenhagen, Köpenhamn-Malmö-Lund, kan skapa förvirring om vad de egentligen representerar.

* Av 250 globala biotekniska kluster är Medicon Valley relativt okänt.

* Många regionala verksamheter nämner helt enkelt inte Medicon Valley i sitt marknadsföringsmaterial.

Målet är en skarpare profil där globala aktörer ska tänka på tillgänglighet i samband med Medicon Valley. Speciellt handlar det om områden som karriär- och forskningsmöjligheter, infrastruktur, tillgång till högutbildad arbetskraft och en innovativ miljö med både stora och små företag. Men även en skandinavisk livsstil med nära till naturen och med bra livsbalans lyfts fram som säljargument för regionen.

Strategin har tillkommit efter samtal med 30 tongivande företag i Medicon Valley, där Storköpenhamn dominerar med 30.000 anställda inom life science-området jämfört med cirka 7.000 i Skåne.

Nyckelordet i den nya kommunikations- och marknadsföringsstrategin från branschorganet Medicon Valley Alliance är tillgänglighet (access). Ett 34 sidor långt dokument […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Precise ser ljuset

    Efter sju svåra år och åtta bedrövelser ser Lundabolaget Precise Biometrics ut att gå mot vinst och positivt kassaflöde. – Riktningen ser mycket bra ut, säger vd Joakim Nydemark.

  • … men tungt år för Skånes näringsliv

    Fler delar inom det skånska näringslivet står inför stora utmaningar. Det framgår av höstens utgåva “Skånsk konjunktur 2024”, som ges ut av Sparbanken Skåne och Øresundsinstituttet. Dessa är utmaningarna.

  • Alfa Laval spår kraftig tillväxt

    Alfa Laval räknar med en rejält ökad försäljning under kommande år. Den globala energiomställningen, med nya affärsområden, är en viktig drivkraft. Se här hur mycket vd Tom Erixon räknar med att växa.