lördag 29 mars 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Marknadschefen lämnar HD/Sydsvenskan

Rapidus erfar att HD/Sydsvenskans marknadschef Katarina Liljenberg är på väg att lämna sin post. Nyheten kommer mitt i sammanslagningen av de båda tidningarna.

Lars Dahmén, vd för HD/Sydsvenskan, vill inte kommentera vem eller om någon ska ersätta Liljenberg i den nya tidningsorganisationen.

— Vi håller på att diskutera frågan och inget är påskrivet ännu, säger han.

I augusti gick det nya, Bonnierägda tidningshuset ut med att den för tidningarna gemensamma annonsavdelningens arbete ska ledas av Sydsvenskans försäljningschef Fredrik Ivansson.

Konsumentintäktsansvaret läggs på HD:s marknadschef Tina Nybom. Katarina Liljenberg tilldelades en tjänst som marknadsföringsansvarig, men är nu enligt Rapidus källor alltså på väg bort från tidningen.

Som Rapidus tidigare rapporterat tog HD:s tidigare ägarbolag Pukslagaren över tidningshuset på Vasatorpsvägen i Helsingborg i samband med sommarens affär med Bonnier. Fastigheten har nyligen lagts ut till försäljning.

Jennie Lorentsson

Rapidus erfar att HD/Sydsvenskans marknadschef Katarina Liljenberg är på väg att lämna sin post. Nyheten kommer mitt i sammanslagningen av […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad



  • Influencerbolaget nobbar Shein

    Proad, med några av Sveriges största influencers i stallet, har beslutat att inte ingå samarbeten med företag som Temu, Shein eller liknande dropshippingbutiker. Vd Magnus Noord säger att beslutet kommer gynna fortsatt tillväxt.

  • Tipsa oss!

    Vi på Rapidus brinner för det skånska näringslivet. Vi vill ge dig en heltäckande bevakning av det som händer i vår region. Men vi kan inte veta allt. Tipsa oss!

  • Lundabyrå köps av Spiltan-backad grupp – och flyttar till Malmö

    Spiltan-backade byrågruppen Collaboration Art köper den Lundabaserade byrån Nordic Branch. Byrån blir därmed koncernkollega till Malmö-byråerna WGP och Innosearch. Inom kort flyttar de alla ihop.

  • Konsolidering i PR-branschen…

    Pandemin blev avgörande för flera av Skånes PR-byråer. Vissa gjorde rekord, andra föll och köptes upp. Rapidus vet vem som tog vem och tar tempen på branschen.

  • … som mognar i Skåne

    Allt fler företag har börjat inse värdet av strategisk kommunikation och varumärkesarbete. Det vittnar flera skånska PR-byråer om, bland andra Aspekta med vd Linda Molin.

  • IR-drottningen drar till Thule

    Catharina Paulcén etablerar sig som en kommunikations-stjärna när hon i höst blir friluftsbolaget Thule Groups nya kommunikationsdirektör och IR-chef. Bakom sig lämnar hon Lindab och dessförinnan Haldex.

  • Fler blommor i skånska vägkanter

    Projektet Hela Sverige Blommar, organiserat av den anrika organisationen Hushållssällskapet, ska odla fler blommor än någonsin i Skåne. En trio skånska banker är de senaste att ansluta sig till projektet.

  • Så väcker du journalistens intresse

    Överraskning, känslor och pengar. Det är ingredienser till en artikel som väcker alla Rapidusläsares intresse. Så här gör du för att komma i tidningen.

  • Honeybadger slukar Shark

    Göteborgsbaserade Honeybadger tar över Shark Communications verksamhet från och med i dag. Försäljningen är sista steget i Spotlights omorganisering.

  • Influencer inte bara en kändisgrej

    Marknaden för produktplacering hos influencers har korsat miljardgränsen i Sverige och växer vidare. Nu sänker annonsörerna ribban för vem som kan klassas som en influencer.