tisdag 4 februari 2025

inloggad som

Batteridrivna färjor på sundet nästa år

Stena Line investerar 300 miljoner kronor för att modifiera Helsingörsfärjorna. Batterier ska in och skorstenar ut, redan nästa år.

Nyheten levererades av Stena Lines vd Carl-Johan Hagman på Näringslivsdagen i Helsingborg, rapporterar Nytt från Öresund. Temat för onsdagen var ”Fasta förbindelser” vilket för Carl-Johan Hagman inte är detsamma som en bro eller en tunnel.

Carl_johan_hagman− Jag vill påstå att vi redan har en fast förbindelse, men den är flytande. Historiskt har vattnet varit en sammanlänkande del, det är senare som det blivit en vallgrav, sa Hagman.

I den pågående debatten i Sverige om en fast förbindelse är utsläppen och miljöpåverkan centrala. Batteribeskedet från rederiet, som äger delar av färjetrafiken, kunde inte haft bättre tajming.

− Från och med nästa år kommer vi att bygga om våra färjor med en banbrytande teknik. Det blir inga utsläpp och inga ljud från fartygen i framtiden, meddelade Hagman, vilket möttes av en applåd.

Modifieringen av båtarna, som snabbt beskrivet går ut på att containrar med batterier ställs ombord och byts ut varannan tur, kommer kosta Stena Line 300 miljoner kronor. Rederiet söker medfinansiering från olika EU-parter.

– Fungerar det väl här kan det mycket väl exporteras till andra platser, sa Hagman. /Jennie Lorentsson

Stena Line investerar 300 miljoner kronor för att modifiera Helsingörsfärjorna. Batterier ska in och skorstenar ut, redan nästa år. Nyheten […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad



  • Vägen till det “omöjliga”: lönsam tillväxt

    Många startups misslyckas för att de saknar ett marknadsbehov. Men det finns lösningar på problemet. Här listar riskkapitalisten Jan Dahlqvist några av stegen som leder till framgång.

  • God fortsättning!

    Hej alla Rapidusfans. Efter en välbehövlig julvila är vi igång igen med bevakning av Sveriges mest underbevakade näringsliv, sett i […]

  • Med sikte på ett nytt och bättre år

    Gott nytt år, alla kära läsare. Nu stänger vi 2024 som rent ut sagt blev ett skitår. Vi ser fram emot ett bättre 2025 där lägre räntor ger fler investeringar som sätter snurr på hjulen för oss alla.

  • Nyhetskrönika

    Det saknades inte dramatik i skånskt näringsliv under 2024. Mellby Gårds tvärvändning i försäljningen av Academedia till Roger Akelius tog nog priset. Här följer några av Rapidus höjdpunkter under det gångna året.

  • Den största utmaningen för startups

    Under tre säsonger med Rapidus podcast Lejonkulan har programledare Jan Dahlqvist intervjuat 45 startup-entreprenörer. Här är hans spaning av startup-bolagens största utmaning och misstag.

  • Sverige är inte innovationens land

    Via Lejonkulan har jag haft förmånen att intervjua 45 entreprenörer om deras största utmaningar och risker inför framtiden. En sak står klart – Sverige riskerar att halka efter i den globala kapplöpningen om startups och talanger.

  • Så fungerar venture debt

    Tror du stenhårt på ditt företag men har svårt att få riskkapital genom att sälja aktier? Då kan du se på möjligheten att få ett tillväxtlån från en riskkapitalist. Rapidus krönikör och poddprogramledare Jan Dahlqvist förklarar hur det fungerar.

  • Se upp för vanliga fällan i startups

    Det vimlar av fallgropar för en startup. Även den som hittar kunder och får i gång försäljningen kan falla på målsnöret, till exempel på grund av en illa skött ”cap table”. Men vad är det? Riskkapitalisten Jan Dahlqvist, delar med sig av sina erfarenheter efter 25 år i branschen.

  • Glad midsommar!

    Ännu ett utgivningsår är till ända för Rapidus. Efter mer än 200 nyhetsbrev och 600 artiklar går vi på redaktionen in i sommarutgivning. Det innebär att vi bara ses på måndagar fram till den 12 augusti. Intressanta sommarintervjuer utlovas.

  • Sälja eller sälja ut?

    Skånska etablerade företagare skrattar hela vägen till banken när de säljer sina företag. Kommer fler att säljas? Ja, det är högst sannolikt. Det är ju kul för aktieägarna, men tråkigt för regionen.