onsdag 24 juli 2024

inloggad som

Beepsend lägger Scandic och AstraZeneca till kundlistan

Det senaste årets satsning på att sälja sms-teknik direkt till slutkunderna börjar ge utdelning för Malmöbaserade Beepsend. Senast har bolaget slutit avtal med AstraZeneca och hotellkedjan Scandic. Om några få år räknar försäljningschefen Fredrik Knutsson med att det relativt nytillkomna affärssegmentet ska stå för hälften av omsättningen.

Runt 150 miljoner sms skickas varje månad ut med Beepsends teknik för automatiserade utskick, så kallad application to person. I Scandics fall handlar det om en bekräftelse som skickas ut när du bokat ett rum medan AstraZeneca använder Beepsends webbgränssnitt för att både kunna skicka ut sms till samtliga medarbetare i Sverige och ta emot deras svar. Samma system kommer inom kort börja användas av Opus Bilprovning för att sköta hela incheckningen via sms, uppger Fredrik Knutsson.

Han värvades förra hösten från konsultbolaget Connecta för att leda satsningen på att sälja tekniken direkt till slutkunder. Tidigare har uppåt 90 procent av Beepsends intäkter kommit från inköp och vidareförsäljning av stora volymer sms.

Fredrik Knutsson— Men vårt tillväxtsegment är försäljningen direkt till företagskunder. Om några år tror jag det kommer stå för en majoritet av intäkterna, säger Fredrik Knutsson.

Sedan toppåret 2011 har antalet sms skickade från svenska mobiltelefoner sjunkit med 23 procent till 14,3 miljarder enligt den senaste statistiken från Post- och Telestyrelsen. Men antalet meddelanden skickade från datorsystem har samtidigt fördubblats till 5,1 miljarder.

— Det är både bra och dåligt att det kostar pengar att skicka sms. Det innebär så klart en kostnad för företagen, men samtidigt är det en kanal som är besparad från spam, säger Fredrik Knutsson.

Från att tidigare ha dubblats eller mångdubblats år från år ökade omsättningen mer beskedligt till 110 miljoner kronor under perioden september 2012-augusti 2013. I gengäld ökade rörelseresultatet med 50 procent till nio miljoner kronor. Då innevarande räkenskapsår är förlängt till årsskiftet vill Fredrik Knutsson inte uppge några färskare siffror. Han räknar dock med att personalstyrkan det närmaste året ska öka från dagens 35 till 40-50 personer. Bland Beepsends ägare finns Rosengård Invest, Tibia konsult och byggentreprenören Percy Nilsson.

Erik Olausson

Det senaste årets satsning på att sälja sms-teknik direkt till slutkunderna börjar ge utdelning för Malmöbaserade Beepsend. Senast har bolaget […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Podd: Så gick det efter Darknästet

    Från draknäste till lejonkula. Tre startups berättar om hur det gick efter att de medverkat i SVT:s program Draknästet. I vår podd Lejonkulan ställer prgramledare Jan Dahlqvist de avgörande frågorna till entreprenörerna. Lyssna här.

  • Så ska han dubbla försäljningen

    – Jag har suttit i styrelsen i fem år, det vore konstigt om jag ville ändra allt nu när jag är vd. Det säger Thule Groups koncernchef sedan snart ett år, Mattias Ankarberg. Men hur ska han klara ett extremt ambitiöst tillväxtmål? I en intervju med Rapidus berättar han om Thules väg framåt.

  • Rapportflod vecka 29

    Fler än 20 skånska börsbolag rapporterade sina andra kvartal i förra veckan. Somliga bolag sätter rekord trots att tiderna anses tuffa. Ett av dem är Lindab med vd Ola Ringdahl.

  • Enzymatica byter affärsmodell

    Enzymatica i Lund, som tillverkar förkylningssprayen Coldzyme, tittar på en ny affärsmodell. Den bedöms höja lönsamheten men det kommer att ta längre tid än vad bolaget tidigare sagt. Så här går tankegångarna hos ordförande Bengt Baron.


  • Ung börs-vd med miljardmål

    Konsultbolaget Solid X vd Filip Alexanderson är en av Sveriges yngsta börs-vd:ar. Han har kammat hem flera utmärkelser för sitt entreprenörskap. Siktet är nu inställt på att tiofaldiga omsättningen till 1 miljard kronor. Här förklarar han hur det ska gå till.

  • Hänt i vecka 26

    Finansiella räddningar i krysset var tongivande i veckans nyhetsflöde från skånska företag. Här figurerar bolag som Doxa, Alligator och Move By Bike, men också två starka kvinnor som gör affärer med varandra.

  • Skönsång mot cyberbrott 

    Sommaren innebär en ökad risk för bedrägerier, nätfiske och bluffakturor. För att uppmärksamma detta har Vegakören från S:t Johanneskyrkan och cybersäkerhetsbolaget Vigili skrivit om en klassisk sommarsång för att öka medvetenheten om riskerna. 

  • Tunga skånska portföljer

    Nästan 50 miljarder kronor finns i åtta av Skånes största aktieportföljer. Rapidus har tagit en titt på några av de skånska familjernas och stiftelsernas innehav. Gissa vilka som är störst!

  • Youcruit i konkurs

    Malmöbolaget Youcruit har försatts i konkurs och huvudägarna i Volito-familjen Granlund förlorar mer än 40 miljoner kronor. Men bolagets rekryteringstjänst för lastbilschaufförer har köpts loss från konkursboet av en tidigare minoritetsägare.

  • Ny IT-konsult utmanar i Skåne

    Skånska IT- och teknikkonsulter får se upp. Nu kommer en konkurrent i form av det norskgrundade Tech Seed som etablerar sig i Malmö. Åsa Melvanius är härförare i det skånska korståget.

  • Greg ber om mer pengar

    Malmöprofilen Greg Dingizians fastighetsbolag Doxa ber aktiemarknaden om 643 Mkr i en företrädesemission. Det är tredje gången bolaget tar in pengar på ett halvår och aktien störtdyker. Rapidus vet varför.

  • Precise toppvärvar från Lime

    Efter lyckade kostnadsbesparingar värvar Precise Biometrics en ny finanschef i ekonomiprofilen Maria Wester. Hon har tidigare haft samma roll på Min Doktor och lämnar i sommar Lime Technologies.

  • Great IT på förvärvsjakt

    Med ny vd och uppskruvade tillväxtmål söker Great IT efter bolag att sluka. IT-koncernen vill omsätta 1 miljard kronor inom fem år.

  • Danir ger sig in i fintechbranschen

    Sigma Connectivity, som ingår i den familjeägda bolagsgruppen Danir, är mest känt för produktutveckling. Men nu startar bolaget en renodlad konsultverksamhet med inriktning på fintech.