torsdag 21 november 2024

inloggad som

Dan Olofsson dubblar insatsen i Mikz — pumpar in 72 miljoner

Med Zlatan, Messi och Malmöhoppet Marta som dragplåster stormar Danir Marketing fram på nya utlandsmarknader med mobilmarknadsföringsappen Mikz. Rapidus kan i dag lyfta på locket till den omskrivna satsningen, där finansmannen Dan Olofsson hittills plöjt ner över 150 miljoner kronor.

I dag har runt 440.000 svenskar laddat ner Mikz, som fick sitt stora mediala genomslag då Zlatan förra hösten började använda appen för att skicka ut meddelande och bilder direkt till sina fans. Sedan dess har en rad sportstjärnor tillkommit och enligt vd Christer Björk pågår diskussioner med ytterligare ett 30-tal kändisar och bloggare bara i Sverige. Flödet kompletteras även av nyhetsrubriker från bland annat Dagens Nyheter och Dagens Industri.

Christer-Björk— Vi vill bli ett personligt mediacenter där man kan ladda ner material från sina favoritkändisar och bloggare, men också hitta nya favoriter att följa bland exempelvis organisationer, varumärken och nyhetsredaktioner, säger Christer Björk till Rapidus.

Kändisarna och bloggarna får i gengäld del av intäkterna, baserat på hur många användare de drar in till appen. Mikz affärsmodell bygger på att ta betalt för varje användare som följer varumärken och företag i appen, klickar på deras länkar eller använder deras rabattkuponger. Bland de företag som hoppat på finns allt från mobiloperatören Tre och hamburgerkedjan Burger King till Malmöbaserade e-handelsbolaget Boozt.

Trots det imponerande antalet nedladdningar är intäkterna än så länge relativt blygsamma för Mikz. 2013 omsatte Danir Marketing 127.000 kronor, visar årsbokslutet som Rapidus tagit del av. Dotterbolaget Mikz Sverige, som bildades i februari förra året, omsatte strax över 700.000 kronor.

Den svenska marknaden är dock inte huvudmålet för Danir Marketing, enligt Christer Björk. Det senaste året har bolaget bland annat öppnat kontor i England, Sydafrika och på Zlatans nuvarande hemmaplan Frankrike, där Mikz utan egen marknadsföring rakat ihop 70.000 nedladdningar uppger Christer Björk. Nya etableringar är på gång i Polen, Norge och Danmark samtidigt som bolaget slutit partneravtal i ytterligare en handfull länder, däribland Indien, Sydamerika och Kina.

Den aggressiva expansionen har gett tydligt avtryck i bokföringen. Inräknat dotterbolaget Mikz Sverige slutade Danir Marketings rörelseresultat på -72 miljoner kronor under 2013, vilket kan jämföras med -43 miljoner 2012. Förlusterna täcks av moderbolaget Danir, helägt av Dan Olofsson. Totalt börjar Dan Olofssons satsning på Mikz därmed närma sig 200 miljoner kronor.

Christer Björk räknar med blygsam omsättning även 2014, men att intäkterna ska ta ordentlig fart nästa år.

— Vi har blivit några månader försenade, men 2015 ser det väldigt bra ut, säger han.

Inräknat Mikz Sverige har Danir Marketing i dag 12 anställda. Utvecklingen sysselsätter ytterligare 30-40 konsulter på Danir-ägda Sigma.

Erik Olausson

Med Zlatan, Messi och Malmöhoppet Marta som dragplåster stormar Danir Marketing fram på nya utlandsmarknader med mobilmarknadsföringsappen Mikz. Rapidus kan […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Precise ser ljuset

    Efter sju svåra år och åtta bedrövelser ser Lundabolaget Precise Biometrics ut att gå mot vinst och positivt kassaflöde. – Riktningen ser mycket bra ut, säger vd Joakim Nydemark.

  • … men tungt år för Skånes näringsliv

    Fler delar inom det skånska näringslivet står inför stora utmaningar. Det framgår av höstens utgåva “Skånsk konjunktur 2024”, som ges ut av Sparbanken Skåne och Øresundsinstituttet. Dessa är utmaningarna.

  • Alfa Laval spår kraftig tillväxt

    Alfa Laval räknar med en rejält ökad försäljning under kommande år. Den globala energiomställningen, med nya affärsområden, är en viktig drivkraft. Se här hur mycket vd Tom Erixon räknar med att växa.


  • Gridly byter vd – hon ska leda globala expansionen

    Helsingborgsföretaget Gridly ändrar i ledningen och tar för första gången in en vd utifrån. När bolaget tar sikte mot nya branscher är det Anna Albinsson som ska visa vägen.

  • Kändisbolaget får ny chans

    Malmöbolaget Freedrum Studios ser ut att överleva igen. Detta sedan konkursförvaltaren sålt tillgångarna i bolaget till nygamla ägare.

  • Ung entreprenör skapar sökmotor för vetenskapliga artiklar

    Hector Fioretos med det nystartade AI-bolaget Wayless vill hjälpa biomedicinska forskare att navigera i havet av vetenskapliga artiklar.

  • Vultus säljer till norrmän

    Jordbruksteknikbolaget Vultus i Lund ger upp och säljer hela sitt inkråm till ett norskt bolag. – Vi prickade värsta börsperioden på 20 år, säger vd Per Karlsson.

  • Tech-profil ska leda forskningsbolag till marknaden

    Ideonbolaget Pluvioflows algoritm ska göra samhällen mer redo att hantera översvämningar. Nu vänder sig bolaget till marknaden med en ny vd och en känd tech-profil som ordförande.

  • Motvind för Dan Olofssons bolag

    Det Dan Olofsson-kontrollerade bemanningsbolaget Pion Group går dåligt. Siffrorna för årets tredje kvartal visar att intäkterna sjunker och rörelsemarginalen backar kraftigt. Det finns en förklaring som påverkar kraftigt.

  • Den akuta krisen i Tretton37 är avvärjd

    IT-konsultbolaget Tretton37 från Lund har utretts av Kronofogden för obetalda skatteskulder i mångmiljonklassen. Rapidus kan dock meddela att bolaget har betalt av skulderna. Därmed är den mest akuta krisen i bolaget avvärjd. 

  • Kronofogden utreder Tretton37

    För drygt en månad sedan kunde Rapidus avslöja krisen i det en gång så framgångsrika IT-konsultbolaget Tretton37 från Lund. Nu utreds bolaget av Kronofogden för en obetald skatteskuld – och klockan tickar.

  • Tufft läge för Crunchfish

    Finanserna är fortsatt pressade i Malmöbaserade Crunchfish. Bolaget tar nu in mer pengar från ägarna, men det står redan klart att rundan inte kommer att bli fulltecknad.

  • Så ska hon ska vända Qvickly

    Att äga kundernas fakturor kan bli en dyrköpt historia. Det fick Malmöbolaget som tidigare hette Billmate erfara med tunga kreditförluster. Lena Martini fick för några år sedan uppdraget att täppa till hålen i det sjunkande skeppet. Så här har hon gjort.