måndag 17 november 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Dan Olofsson dubblar insatsen i Mikz — pumpar in 72 miljoner

Med Zlatan, Messi och Malmöhoppet Marta som dragplåster stormar Danir Marketing fram på nya utlandsmarknader med mobilmarknadsföringsappen Mikz. Rapidus kan i dag lyfta på locket till den omskrivna satsningen, där finansmannen Dan Olofsson hittills plöjt ner över 150 miljoner kronor.

I dag har runt 440.000 svenskar laddat ner Mikz, som fick sitt stora mediala genomslag då Zlatan förra hösten började använda appen för att skicka ut meddelande och bilder direkt till sina fans. Sedan dess har en rad sportstjärnor tillkommit och enligt vd Christer Björk pågår diskussioner med ytterligare ett 30-tal kändisar och bloggare bara i Sverige. Flödet kompletteras även av nyhetsrubriker från bland annat Dagens Nyheter och Dagens Industri.

Christer-Björk— Vi vill bli ett personligt mediacenter där man kan ladda ner material från sina favoritkändisar och bloggare, men också hitta nya favoriter att följa bland exempelvis organisationer, varumärken och nyhetsredaktioner, säger Christer Björk till Rapidus.

Kändisarna och bloggarna får i gengäld del av intäkterna, baserat på hur många användare de drar in till appen. Mikz affärsmodell bygger på att ta betalt för varje användare som följer varumärken och företag i appen, klickar på deras länkar eller använder deras rabattkuponger. Bland de företag som hoppat på finns allt från mobiloperatören Tre och hamburgerkedjan Burger King till Malmöbaserade e-handelsbolaget Boozt.

Trots det imponerande antalet nedladdningar är intäkterna än så länge relativt blygsamma för Mikz. 2013 omsatte Danir Marketing 127.000 kronor, visar årsbokslutet som Rapidus tagit del av. Dotterbolaget Mikz Sverige, som bildades i februari förra året, omsatte strax över 700.000 kronor.

Den svenska marknaden är dock inte huvudmålet för Danir Marketing, enligt Christer Björk. Det senaste året har bolaget bland annat öppnat kontor i England, Sydafrika och på Zlatans nuvarande hemmaplan Frankrike, där Mikz utan egen marknadsföring rakat ihop 70.000 nedladdningar uppger Christer Björk. Nya etableringar är på gång i Polen, Norge och Danmark samtidigt som bolaget slutit partneravtal i ytterligare en handfull länder, däribland Indien, Sydamerika och Kina.

Den aggressiva expansionen har gett tydligt avtryck i bokföringen. Inräknat dotterbolaget Mikz Sverige slutade Danir Marketings rörelseresultat på -72 miljoner kronor under 2013, vilket kan jämföras med -43 miljoner 2012. Förlusterna täcks av moderbolaget Danir, helägt av Dan Olofsson. Totalt börjar Dan Olofssons satsning på Mikz därmed närma sig 200 miljoner kronor.

Christer Björk räknar med blygsam omsättning även 2014, men att intäkterna ska ta ordentlig fart nästa år.

— Vi har blivit några månader försenade, men 2015 ser det väldigt bra ut, säger han.

Inräknat Mikz Sverige har Danir Marketing i dag 12 anställda. Utvecklingen sysselsätter ytterligare 30-40 konsulter på Danir-ägda Sigma.

Erik Olausson

Med Zlatan, Messi och Malmöhoppet Marta som dragplåster stormar Danir Marketing fram på nya utlandsmarknader med mobilmarknadsföringsappen Mikz. Rapidus kan […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad

Prenumerera på Rapidus för
533 kr per månad

Bli en del av vårt exklusiva nätverk och få koll på vad som händer i Skåne och Öresundsregionen. Var alltid uppdaterad när du talar med dina affärskontakter. Nytta, nöje, inspiration.




  • Exklusiva affärsnyheter
  • Inbjudan till våra nätverksträffar
  • Två användare ingår

  • Lund tog hem allt i årets 34-topp

    Det var fullpackat i salen när Rapidus 34:or hyllades och årets topp fem skulle utses. I år var det Lundabolag för hela slanten. Här är årets topp fem.

  • Åh vilket party

    Hundratalet unga entreprenörer och investerare kom till Rapidus 34-gala för att knyta nya kontakter och fira vinnarna av en topp fem-placering. Här är bilderna från kvällen.

  • Efter konkursen – går mot mångmiljonvinst

    Tre år efter konkursen gör det nya DHF Airport Solutions sin första storaffär – och räknar med 25 miljoner i vinst nästa år.


  • Efter konkursen – går mot mångmiljonvinst

    Tre år efter konkursen gör det nya DHF Airport Solutions sin första storaffär – och räknar med 25 miljoner i vinst nästa år.

  • Vd-byte på Lime

    Det vankas vd-byte på Lime Technologies när Nils Olsson slutar efter nästan 20 år i bolaget. — Det är helt odramatiskt, säger Nils Olsson till Rapidus.

  • Amerikansk jätte förvärvar Eletive

    Rapidus kan i dag avslöja att amerikanska riskkapitaljätten Accell-KKR köper en majoritet i Eletive. Här är de skånska investerarna som gör en lyckad exit. 

  • Danir sätter bolag på Londonbörsen

    Ett energislag som är både förnybart och planerbart är rena drömmen för Europas regeringar. Cindrigo är bolaget som vill investera 7 miljarder kronor i just detta och börsnoterades i London i fredags. Danir med ordförande Johan Glennmo är med 30 procent största ägare.

  • Han vill sätta ny standard i filmindustrin

    Rodrigo Gomez från Malmö tror sig ha löst ett av filmindustrins stora problem: att transportera filmfiler. Efter pilotprojekt med Amazon Studios siktar han på att bli standard i branschen – globalt.

  • Niklas Agevik ny vd på Bimobject

    Efter chefskarusellen i Malmöföretaget Bimobject har styrelsen utsett Niklas Agevik till ny vd. – Det har funnits en rörig historik, men nu är målet ett långsiktigt samarbete, säger ordförande Pia Engholm.

  • Neo4J investerar 1 miljard

    Det Malmögrundade IT-företaget Neo4J trycker på gasen för att ta grepp om AI-utvecklingen. 1 miljard kronor ska investeras för ”att göra AI användbart”.

  • Miljonregn över kändistätt AI-bolag

    Deeptechbolaget Intuicell vill revolutionera AI-världen. Målet är att skapa maskiner som lär sig nya saker på samma sätt som människor och djur. Bolaget backas av flera tunga investerare och har nu tagit in 40 miljoner i en nyemission. 

  • VC-firmorna jagar skånska AI-bolaget

    När många bolag kämpar för att hitta pengar uppvaktas Hikma AI av riskkapital i överflöd. Idén? En plattform som stresstestar företagens AI-botar.

  • Glädjeskutt för Precise-aktien

    Precise Biometrics fick se aktiekursen studsa upp 20 procent på måndagsförmiddagen. Det skedde efter att bolaget gått ut med ett nytt partnerskap med den amerikanska säkerhetsjätten Avigilon.