Med Zlatan, Messi och Malmöhoppet Marta som dragplåster stormar Danir Marketing fram på nya utlandsmarknader med mobilmarknadsföringsappen Mikz. Rapidus kan i dag lyfta på locket till den omskrivna satsningen, där finansmannen Dan Olofsson hittills plöjt ner över 150 miljoner kronor.
I dag har runt 440.000 svenskar laddat ner Mikz, som fick sitt stora mediala genomslag då Zlatan förra hösten började använda appen för att skicka ut meddelande och bilder direkt till sina fans. Sedan dess har en rad sportstjärnor tillkommit och enligt vd Christer Björk pågår diskussioner med ytterligare ett 30-tal kändisar och bloggare bara i Sverige. Flödet kompletteras även av nyhetsrubriker från bland annat Dagens Nyheter och Dagens Industri.
— Vi vill bli ett personligt mediacenter där man kan ladda ner material från sina favoritkändisar och bloggare, men också hitta nya favoriter att följa bland exempelvis organisationer, varumärken och nyhetsredaktioner, säger Christer Björk till Rapidus.
Kändisarna och bloggarna får i gengäld del av intäkterna, baserat på hur många användare de drar in till appen. Mikz affärsmodell bygger på att ta betalt för varje användare som följer varumärken och företag i appen, klickar på deras länkar eller använder deras rabattkuponger. Bland de företag som hoppat på finns allt från mobiloperatören Tre och hamburgerkedjan Burger King till Malmöbaserade e-handelsbolaget Boozt.
Trots det imponerande antalet nedladdningar är intäkterna än så länge relativt blygsamma för Mikz. 2013 omsatte Danir Marketing 127.000 kronor, visar årsbokslutet som Rapidus tagit del av. Dotterbolaget Mikz Sverige, som bildades i februari förra året, omsatte strax över 700.000 kronor.
Den svenska marknaden är dock inte huvudmålet för Danir Marketing, enligt Christer Björk. Det senaste året har bolaget bland annat öppnat kontor i England, Sydafrika och på Zlatans nuvarande hemmaplan Frankrike, där Mikz utan egen marknadsföring rakat ihop 70.000 nedladdningar uppger Christer Björk. Nya etableringar är på gång i Polen, Norge och Danmark samtidigt som bolaget slutit partneravtal i ytterligare en handfull länder, däribland Indien, Sydamerika och Kina.
Den aggressiva expansionen har gett tydligt avtryck i bokföringen. Inräknat dotterbolaget Mikz Sverige slutade Danir Marketings rörelseresultat på -72 miljoner kronor under 2013, vilket kan jämföras med -43 miljoner 2012. Förlusterna täcks av moderbolaget Danir, helägt av Dan Olofsson. Totalt börjar Dan Olofssons satsning på Mikz därmed närma sig 200 miljoner kronor.
Christer Björk räknar med blygsam omsättning även 2014, men att intäkterna ska ta ordentlig fart nästa år.
— Vi har blivit några månader försenade, men 2015 ser det väldigt bra ut, säger han.
Inräknat Mikz Sverige har Danir Marketing i dag 12 anställda. Utvecklingen sysselsätter ytterligare 30-40 konsulter på Danir-ägda Sigma.
Erik Olausson