onsdag 26 juni 2024

inloggad som

Dan Olofsson dubblar insatsen i Mikz — pumpar in 72 miljoner

Med Zlatan, Messi och Malmöhoppet Marta som dragplåster stormar Danir Marketing fram på nya utlandsmarknader med mobilmarknadsföringsappen Mikz. Rapidus kan i dag lyfta på locket till den omskrivna satsningen, där finansmannen Dan Olofsson hittills plöjt ner över 150 miljoner kronor.

I dag har runt 440.000 svenskar laddat ner Mikz, som fick sitt stora mediala genomslag då Zlatan förra hösten började använda appen för att skicka ut meddelande och bilder direkt till sina fans. Sedan dess har en rad sportstjärnor tillkommit och enligt vd Christer Björk pågår diskussioner med ytterligare ett 30-tal kändisar och bloggare bara i Sverige. Flödet kompletteras även av nyhetsrubriker från bland annat Dagens Nyheter och Dagens Industri.

Christer-Björk— Vi vill bli ett personligt mediacenter där man kan ladda ner material från sina favoritkändisar och bloggare, men också hitta nya favoriter att följa bland exempelvis organisationer, varumärken och nyhetsredaktioner, säger Christer Björk till Rapidus.

Kändisarna och bloggarna får i gengäld del av intäkterna, baserat på hur många användare de drar in till appen. Mikz affärsmodell bygger på att ta betalt för varje användare som följer varumärken och företag i appen, klickar på deras länkar eller använder deras rabattkuponger. Bland de företag som hoppat på finns allt från mobiloperatören Tre och hamburgerkedjan Burger King till Malmöbaserade e-handelsbolaget Boozt.

Trots det imponerande antalet nedladdningar är intäkterna än så länge relativt blygsamma för Mikz. 2013 omsatte Danir Marketing 127.000 kronor, visar årsbokslutet som Rapidus tagit del av. Dotterbolaget Mikz Sverige, som bildades i februari förra året, omsatte strax över 700.000 kronor.

Den svenska marknaden är dock inte huvudmålet för Danir Marketing, enligt Christer Björk. Det senaste året har bolaget bland annat öppnat kontor i England, Sydafrika och på Zlatans nuvarande hemmaplan Frankrike, där Mikz utan egen marknadsföring rakat ihop 70.000 nedladdningar uppger Christer Björk. Nya etableringar är på gång i Polen, Norge och Danmark samtidigt som bolaget slutit partneravtal i ytterligare en handfull länder, däribland Indien, Sydamerika och Kina.

Den aggressiva expansionen har gett tydligt avtryck i bokföringen. Inräknat dotterbolaget Mikz Sverige slutade Danir Marketings rörelseresultat på -72 miljoner kronor under 2013, vilket kan jämföras med -43 miljoner 2012. Förlusterna täcks av moderbolaget Danir, helägt av Dan Olofsson. Totalt börjar Dan Olofssons satsning på Mikz därmed närma sig 200 miljoner kronor.

Christer Björk räknar med blygsam omsättning även 2014, men att intäkterna ska ta ordentlig fart nästa år.

— Vi har blivit några månader försenade, men 2015 ser det väldigt bra ut, säger han.

Inräknat Mikz Sverige har Danir Marketing i dag 12 anställda. Utvecklingen sysselsätter ytterligare 30-40 konsulter på Danir-ägda Sigma.

Erik Olausson

Med Zlatan, Messi och Malmöhoppet Marta som dragplåster stormar Danir Marketing fram på nya utlandsmarknader med mobilmarknadsföringsappen Mikz. Rapidus kan […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Hon sätter 1 miljard i rullning

    Det tog ett år, men nu har klimatinvesteringsfonden Pale Blue Dot börjat investera i sin andra fond. 1 miljard kronor väntar på att finna rätt adresser i hela världen i form av såddkapital till startups som jobbar klimatsmart. Heidi Lindvall, partner och en av fondens grundare, berättar för Rapidus.

  • Miljardavtalet sprack

    Bioteknikföretaget Aqilions samarbetsavtal med läkemedelsjätten Merck avslutas. Av avtalet som hade potential att ge Aqilion 10 miljarder kronor, blir alltså intet.


  • Skönsång mot cyberbrott 

    Sommaren innebär en ökad risk för bedrägerier, nätfiske och bluffakturor. För att uppmärksamma detta har Vegakören från S:t Johanneskyrkan och cybersäkerhetsbolaget Vigili skrivit om en klassisk sommarsång för att öka medvetenheten om riskerna. 

  • Youcruit i konkurs

    Malmöbolaget Youcruit har försatts i konkurs och huvudägarna i Volito-familjen Granlund förlorar mer än 40 miljoner kronor. Men bolagets rekryteringstjänst för lastbilschaufförer har köpts loss från konkursboet av en tidigare minoritetsägare.

  • Ny IT-konsult utmanar i Skåne

    Skånska IT- och teknikkonsulter får se upp. Nu kommer en konkurrent i form av det norskgrundade Tech Seed som etablerar sig i Malmö. Åsa Melvanius är härförare i det skånska korståget.

  • Precise toppvärvar från Lime

    Efter lyckade kostnadsbesparingar värvar Precise Biometrics en ny finanschef i ekonomiprofilen Maria Wester. Hon har tidigare haft samma roll på Min Doktor och lämnar i sommar Lime Technologies.

  • Great IT på förvärvsjakt

    Med ny vd och uppskruvade tillväxtmål söker Great IT efter bolag att sluka. IT-koncernen vill omsätta 1 miljard kronor inom fem år.

  • Danir ger sig in i fintechbranschen

    Sigma Connectivity, som ingår i den familjeägda bolagsgruppen Danir, är mest känt för produktutveckling. Men nu startar bolaget en renodlad konsultverksamhet med inriktning på fintech.

  • De tar bank-ID ut i världen

    Skaparna av vårt svenska bank-ID vill föra ut lösningen globalt. Malmöbolaget Covr Security lanserar nu sitt ID-system i Bangkok Bank i Thailand. Men vägen dit har varit lång och bolagets omsättning är fortfarande blygsam.

  • Handiscover i konkurs

    Malmöbolaget Handiscovers finansieringsplan sprack i sista stund. Nu är bolaget försatt i konkurs och det är oklart om tjänsten kommer att leva vidare.

  • Cybersäkerhet snabbast växande IT-marknaden

    Det finns stora pengar att hämta för den som kan cybersäkerhet. Rapidus har pratat med några skånska bolag som vill växa på den stekheta marknaden. 

  • Solid X blåser av fusionen

    Det blir ingen fusion mellan konsultbolagen Solid X och Time People Group. Orsaken som anges i ett pressmeddelande är ”strategiska överväganden”. Men Rapidus vet mer.