Reklamkampanjen Tack för maten, framtagen av Malmöbyrån Giv Akt för VA Syds räkning, har vunnit ISWA Communication Award för bästa kommunikationsinsats inom området hållbarhet/avfall.
Totalt nominerades 16 bidrag från olika delar av världen. Med kampanjen vill VA Syd öka mängden insamlat matavfall i Malmö och Burlövs kommun. Idag ligger andelen på drygt 30 procent, målet med kampanjen är att nå 40 procent senast under 2015.
— Malmö stad har bestämt att det ska vara obligatoriskt att samla upp matavfallet. Så egentligen har folk inget val, men det handlar ändå om att få till en beteendeförändring. Vår kommunikation har gått ut på att visa att det är enkelt att göra rätt, säger Ola Kronqvist, vd för Giv Akt i Malmö.
Kampanjen har drivits i riktade insatser mot en stadsdel i taget, bland annat genom direktutskick, webb och personliga besök. Giv Akt bildades 1994 och har kontor i Malmö och Växjö. Ifjol omsatte den skånska verksamheten 15 miljoner kronor.
ISWA, International Solid Waste Association, jobbar för en hållbar avfallshantering över hela världen. Direktör för VA Syd är Anders Ledskog. Prisutdelningen sker på ISWA:s världskongress i Sao Paulo september.
Kristian Svensson