torsdag 21 november 2024

inloggad som

Skånsk reklam hyllas internationellt

Reklamkampanjen ”Tack för maten”, framtagen av Malmöbyrån Giv Akt för VA Syds räkning, har vunnit ISWA Communication Award för bästa kommunikationsinsats inom området hållbarhet/avfall.

Totalt nominerades 16 bidrag från olika delar av världen. Med kampanjen vill VA Syd öka mängden insamlat matavfall i Malmö och Burlövs kommun. Idag ligger andelen på drygt 30 procent, målet med kampanjen är att nå 40 procent senast under 2015.

— Malmö stad har bestämt att det ska vara obligatoriskt att samla upp matavfallet. Så egentligen har folk inget val, men det handlar ändå om att få till en beteendeförändring. Vår kommunikation har gått ut på att visa att det är enkelt att göra rätt, säger Ola Kronqvist, vd för Giv Akt i Malmö.

Kampanjen har drivits i riktade insatser mot en stadsdel i taget, bland annat genom direktutskick, webb och personliga besök. Giv Akt bildades 1994 och har kontor i Malmö och Växjö. Ifjol omsatte den skånska verksamheten 15 miljoner kronor.

ISWA, International Solid Waste Association, jobbar för en hållbar avfallshantering över hela världen. Direktör för VA Syd är Anders Ledskog. Prisutdelningen sker på ISWA:s världskongress i Sao Paulo september.

Kristian Svensson

Reklamkampanjen ”Tack för maten”, framtagen av Malmöbyrån Giv Akt för VA Syds räkning, har vunnit ISWA Communication Award för bästa […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Precise ser ljuset

    Efter sju svåra år och åtta bedrövelser ser Lundabolaget Precise Biometrics ut att gå mot vinst och positivt kassaflöde. – Riktningen ser mycket bra ut, säger vd Joakim Nydemark.

  • … men tungt år för Skånes näringsliv

    Fler delar inom det skånska näringslivet står inför stora utmaningar. Det framgår av höstens utgåva “Skånsk konjunktur 2024”, som ges ut av Sparbanken Skåne och Øresundsinstituttet. Dessa är utmaningarna.

  • Alfa Laval spår kraftig tillväxt

    Alfa Laval räknar med en rejält ökad försäljning under kommande år. Den globala energiomställningen, med nya affärsområden, är en viktig drivkraft. Se här hur mycket vd Tom Erixon räknar med att växa.