Hyperlokala sociala mediet Hoodin är nästa satsning för riskkapitalbolaget Menmo Ventures i Malmö. Bland övriga investerare syns telekomveteranen Mats Lindoff och Göteborgsbaserade Entreprenörskapital.
Bakom uppstartsbolaget Hoodin i Malmö står Marcus Emne med ett förflutet på CGI och SonyEricsson. Tillsammans med medgrundarna Jakob Jensen Pruhs och Alexander Wietz har han under ett år arbetat med att utveckla tjänsten som lanseras i dagarna.
— Hoodin är som ett geografiskt avgränsat socialt media, med tillägget att tjänsten samlar lokala nyheter som är relevanta för just det området du valt att följa. Det kan vara information från föreningar, företag och traditionell media. Centralt är att det ska vara lokalt, även en väldigt liten nyhet kan vara relevant om det händer i just det kvarteret du bor, säger Hoodins vd Marcus Emne.
Tjänsten bygger på tre intäktsmodeller: annonsering från lokala näringsidkare, anpassade appar för exempelvis extremsportare som vi ha all, eller publicera, aktuell information om sin sport, samt tjänster kring den användardata som Hoodin samlar in.
Avsikten är att initialt testköra i Skåne för att sedan lansera i hela Sverige under senvåren och därefter internationellt hösten 2014. Marcus Emne vill inte uppge hur mycket riskkapital bolaget har tagit in i den senaste kapitalresningen, där också Hampus Jakobsson deltar, men han säger att bolaget planerar att ta in ytterligare två miljoner under året.
Joel Lyth