torsdag 15 maj 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

PR-byrå satsar i Skåne — rekryterar från universitetet

PR-byrån New Republic öppnar filial i Malmö. Som ny konsult rekryteras Joen Garsén, tidigare kommunikatör på Lunds universitet och Region Skåne.

Tillsammans med delägaren Jean-Daniel Maurin och assistenten Ellen Olsson ska Garsén utgöra New Republics Öresundskontor. Planen är att skala upp verksamheten i takt med att uppdragen utvecklas.

— Skåne är landets viktigaste kontaktyta gentemot kontinenten. Det händer väldigt mycket i Öresundsregionen vad gäller affärer, säger vd Olle Schubert.

Byrån grundades 2010 och ägs idag av fyra avhoppare från Westander i Stockholm. Ifjol omsatte verksamheten drygt åtta miljoner kronor. Idag finns kontor i Stockholm och Jämtland. Medgrundaren Jean-Daniel Maurin är sedan tidigare baserad i Höganäs, men ska framöver verka utifrån Malmö.

Bland kunderna märks Svenskt Näringsliv och Akademiska Hus. I Skåne vann New Republic del i Region Skånes nya PR-upphandling, som i dagarna försenats efter överklagande från Aspekta.

Kristian Svensson

PR-byrån New Republic öppnar filial i Malmö. Som ny konsult rekryteras Joen Garsén, tidigare kommunikatör på Lunds universitet och Region […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • ”Det råder investeringsstopp i life science”

    Svenska entreprenörer inom life science är för dåliga på att pitcha. Danskarna är mycket bättre. Det sa två föredragshållare på torsdagen vid ett stort seminarium i Lund. Här följer fler misstag som bolagen gör.

  • Stark rapport – men aktien faller

    Skånska läkemedelsjätten Camurus ser ut att göra allt rätt och levererar en rapport över förväntningarna. Under årets första kvartal tredubblar Lundabolaget rörelseresultatet och såväl intäkter som vinst ökar. Trots det faller aktien på börsen. – Det beror nog på Brixadi-utvecklingen, säger vd Fredrik Tiberg.

  • Medvasc stänger runda – öppnar en ny

    Medicinteknikbolaget Medvasc stängde nyligen en finansieringsrunda i förtid, bara för att genast öppna en ny. Vd Cathrin Johansson förklarar varför, och hur mycket mer som behövs.


  • Influencerbolaget nobbar Shein

    Proad, med några av Sveriges största influencers i stallet, har beslutat att inte ingå samarbeten med företag som Temu, Shein eller liknande dropshippingbutiker. Vd Magnus Noord säger att beslutet kommer gynna fortsatt tillväxt.

  • Så talar en klimatoptimist

    Affärsängeln Gustav Stenbeck, som igår talade vid Skåne Innovation Day, är optimistisk kring vår förmåga att klara den gröna omställningen. Så här bör det gå till, enligt honom.

  • Lundabyrå köps av Spiltan-backad grupp – och flyttar till Malmö

    Spiltan-backade byrågruppen Collaboration Art köper den Lundabaserade byrån Nordic Branch. Byrån blir därmed koncernkollega till Malmö-byråerna WGP och Innosearch. Inom kort flyttar de alla ihop.

  • Mer EU-pengar till skånska aktörer

    Skåne har utnämnts till att vara en av EU:s 151 “Region Innovation Valleys”, innovationsregioner. Initiativet ska hantera EU:s samhällsutmaningar och stärka den gemensamma konkurrenskraften.

  • Konsolidering i PR-branschen…

    Pandemin blev avgörande för flera av Skånes PR-byråer. Vissa gjorde rekord, andra föll och köptes upp. Rapidus vet vem som tog vem och tar tempen på branschen.

  • … som mognar i Skåne

    Allt fler företag har börjat inse värdet av strategisk kommunikation och varumärkesarbete. Det vittnar flera skånska PR-byråer om, bland andra Aspekta med vd Linda Molin.

  • IR-drottningen drar till Thule

    Catharina Paulcén etablerar sig som en kommunikations-stjärna när hon i höst blir friluftsbolaget Thule Groups nya kommunikationsdirektör och IR-chef. Bakom sig lämnar hon Lindab och dessförinnan Haldex.

  • Honeybadger slukar Shark

    Göteborgsbaserade Honeybadger tar över Shark Communications verksamhet från och med i dag. Försäljningen är sista steget i Spotlights omorganisering.

  • Det offentliga räds inte NIS2

    I EU-direktivet NIS2 omfattas såväl kommuner som lärosäten och Region Skåne i sin helhet av nya cybersäkehetsregleringar. Trots att flera kommuner har blivit hackade så sent som i år anser stora skånska förvaltningar att de redan lever upp till de nya kraven.

  • Influencer inte bara en kändisgrej

    Marknaden för produktplacering hos influencers har korsat miljardgränsen i Sverige och växer vidare. Nu sänker annonsörerna ribban för vem som kan klassas som en influencer.