Digital signage-företaget MultiQ i Malmö köper upp branschkollegan Publiq i Lund. Förvärvet expanderar MultiQ:s kundbas inom bank- och transportsektorn. Vd Magnus Forsbrand öppnar för fler liknande affärer framöver.
Uppköpet betalas med nytryckta aktier. I samband med affären genomför bolaget också en företrädesemission, värd 15 miljoner kronor, fullt ut garanterad av Mikrolund Holding som är största ägare i MultiQ men även huvudägare i Publiq.
Värderingen av Publiq landar enligt vad Rapidus erfar strax under 20 miljoner kronor. Företaget omsatte 12,7 miljoner kronor under första halvåret, med ett rörelseresultat på 0,9 miljoner. Börsnoterade MultiQ gjorde under samma tid 33,7 miljoner i omsättning och en förlust på 4,6 miljoner.
— Vi blir nu större och får lättare att expandera internationellt, säger vd Magnus Forsbrand.
MultiQ jobbar primärt med digital skyltning inom detaljhandel och spelbutiker, medan Publiq har tyngdpunkten i bank- och transportsektorn. Tillsammans får bolagen 40 anställda och kontor i Skåne, Stockholm, Oslo och London. Verksamheterna i Malmö och Lund ska flytta ihop, men det är ännu inte klart var.
Magnus Forsbrand menar att marknaden är fragmenterad och utesluter inte fler förvärv framöver.
— Det kan det absolut bli. Vårt fokus ligger på Norden och norra Europa.
Han räknar med att göra kostnadsbesparingar i fusionen och utesluter inte personalneddragningar, men vill inte gå in på några siffror.
Kristian Svensson