Mjukvarubolaget inRiver tar in 20 miljoner kronor i riskkapital från Industrifonden och QlikTech-grundarnas investeringsbolag Zobito. Med emissionen ska inRiver skala upp verksamheten vid sitt nyöppnade amerikanska kontor.
Malmöbaserade inRiver utvecklar mjukvarusystem som samlar digital produktinformation. Syftet med systemet är att företag snabbt ska kunna ha all produktinformation tillgänglig och uppdaterad när de går in på nya marknader eller börjar använda nya säljkanaler. All information om en vara, som exempelvis färg, storlekar och material, ska vara densamma oberoende av vilken kanal som används. Bland de svenska kunderna syns Stadium, Lindex och Byggmax.
I fjol omsatte inRiver 23 miljoner kronor och i år räknar vd Niclas Mollin med stark tillväxt, där omsättningen landar på mellan 36-42 miljoner kronor. I våras öppnade bolaget ett amerikanskt kontor i Chicago och investering från Industrifonden och Zobito ska snabba på expansionen där.
— Det har gått oförskämt bra i USA och vi har plockat en del större kunder med omsättning på ett antal miljarder kronor, däribland anteckningsboktillverkaren Moleskine, säger Niclas Mollin.
Försäljningen sker dels genom licenser men också genom molnlösningar där kunderna abonnerar. Den senare har växt det senaste året och står numera för hälften av försäljningen. Totalt sysselsätter verksamheten 26 anställda i Malmö, Holland och USA.
Till hösten ska personalstyrkan ökas på samtliga kontor och i Malmö har företaget börjat titta efter större kontor.
— Jag upplever att det är bra företagsklimat i Malmö för tillfället. Det finns tillgänglig kompetens och bra nätverk. Vi hade intresse från internationella investerare men det känns kul att vi nu får ägare med lokal förankring, säger Niclas Mollin.
Under sommaren har inRiver rekryterat QlikTech-veteranen Henrik Béen som ny produktchef. I samband med investeringen kliver Magnus Lindhe och Måns Hultman från Zobito, samt Tommy Nilsson och Hadar Cars från Industrifonden, in i styrelsen.
Joel Lyth