söndag 16 november 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Byrågrundare i Malmö bygger digital reseguide

Grundaren Daniel Melkersson har lämnat den operativa verksamheten på Malmöbyrån Crowd. Istället satsar han och tre kollegor på webbteknik som ska locka nya turister till Thailand — och Skåne.

I september flyttar nystartade Pinmeto in på Malmöinkubatorn Minc. Bakom bolaget står, utöver Daniel Melkersson, även Michael Nilsson, utvecklare på Malmöbaserade Spelkultur, Marcus Olsson samt Petter Palander, grundare av det nedlagda Mincbolaget Ambadoo.

Pinmeto utvecklar ett tilläggsprogram till destinationsbolagens hemsidor som hämtar hem information om besökaren från olika sociala medier. Därmed kan besökaren få se vilka av dennes vänner som redan besökt olika platser, restauranger eller butiker på turistmålet. Parallellt kan destinationsbolaget få bättre överblick över vilka besökarna är och vad de gör på turistmålet.

— Tanken är att det här ska bli en konkurrensfördel för destinationen. Om du ser att många av dina vänner besökt en viss plats blir valet att åka dit enklare, säger Daniel Melkersson.

Han är fortfarande huvudägare i fyramannabolaget Crowd, men lämnade förra året över vd-posten till Erik Andersson. Crowd är inriktat på marknadsföringskampanjer med otraditionella inslag, som gymnastikskor upphängda i heliumballonger åt Puma och reklambudskap projicerade på fasader åt Malmö stad. Senaste räkenskapsåret, som sträcker sig fram till augusti 2012, omsatte byrån 3,8 miljoner kronor med en sexprocentig vinstmarginal. Daniel Melkersson räknar med att omsättningen innevarande år stiger till fem miljoner kronor.

Pinmetos teknik har tidigare utvecklats som ett projekt inom Crowd, och bolaget ärver även Crowds verksamhet inom marknadsföring med stora tryckkänsliga skärmar. Daniel Melkersson räknar med att under hösten få in första betalande kunden till Pinmetos webbteknik, i dag pågår pilotprojekt tillsammans med Region Skånes destinationsbolag Visit Skåne samt Thailand Tourism Authority.

— Vi tänker köra åtminstone året ut på egna resurser. Först till våren blir det aktuellt att ta in externa investerare, säger Daniel Melkersson.

Erik Olausson

Grundaren Daniel Melkersson har lämnat den operativa verksamheten på Malmöbyrån Crowd. Istället satsar han och tre kollegor på webbteknik som […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad

Prenumerera på Rapidus för
533 kr per månad

Bli en del av vårt exklusiva nätverk och få koll på vad som händer i Skåne och Öresundsregionen. Var alltid uppdaterad när du talar med dina affärskontakter. Nytta, nöje, inspiration.




  • Exklusiva affärsnyheter
  • Inbjudan till våra nätverksträffar
  • Två användare ingår

  • 34:orna 2025 – hela listan

    Rapidus hyllar ungt entreprenörskap genom att årligen lista 34 av Skånes hetaste bolag – alla med entreprenörer som är max 34 år. Ikväll koras årets topp fem – här är hela listan.

  • Svenska modellen gynnar 34:orna

    Sverige har varit utdömt som investeringsland på senare år. Men 34:orna kan skatta sig lyckliga att de befinner sig just här. Vi sitter på en unik, men förbisedd, konkurrensfördel jämfört med övriga Europa, skriver Jan Dahlqvist.

  • Nytt bolag ska bygga bro över dödens dal

    Sedermera Corporate Finance och ängelnätverket Nordic Angels startar ett nytt gemensamt bolag för att överbrygga det nordiska tillväxtkapitalgapet. Partnerskapet ska länka samman två delar av marknaden som sällan samarbetar nära.


  • Vd-byte på Lime

    Det vankas vd-byte på Lime Technologies när Nils Olsson slutar efter nästan 20 år i bolaget. — Det är helt odramatiskt, säger Nils Olsson till Rapidus.

  • Amerikansk jätte förvärvar Eletive

    Rapidus kan i dag avslöja att amerikanska riskkapitaljätten Accell-KKR köper en majoritet i Eletive. Här är de skånska investerarna som gör en lyckad exit. 

  • Han vill sätta ny standard i filmindustrin

    Rodrigo Gomez från Malmö tror sig ha löst ett av filmindustrins stora problem: att transportera filmfiler. Efter pilotprojekt med Amazon Studios siktar han på att bli standard i branschen – globalt.

  • Niklas Agevik ny vd på Bimobject

    Efter chefskarusellen i Malmöföretaget Bimobject har styrelsen utsett Niklas Agevik till ny vd. – Det har funnits en rörig historik, men nu är målet ett långsiktigt samarbete, säger ordförande Pia Engholm.

  • Neo4J investerar 1 miljard

    Det Malmögrundade IT-företaget Neo4J trycker på gasen för att ta grepp om AI-utvecklingen. 1 miljard kronor ska investeras för ”att göra AI användbart”.

  • Miljonregn över kändistätt AI-bolag

    Deeptechbolaget Intuicell vill revolutionera AI-världen. Målet är att skapa maskiner som lär sig nya saker på samma sätt som människor och djur. Bolaget backas av flera tunga investerare och har nu tagit in 40 miljoner i en nyemission. 

  • VC-firmorna jagar skånska AI-bolaget

    När många bolag kämpar för att hitta pengar uppvaktas Hikma AI av riskkapital i överflöd. Idén? En plattform som stresstestar företagens AI-botar.

  • Glädjeskutt för Precise-aktien

    Precise Biometrics fick se aktiekursen studsa upp 20 procent på måndagsförmiddagen. Det skedde efter att bolaget gått ut med ett nytt partnerskap med den amerikanska säkerhetsjätten Avigilon.

  • Brödernas affärsidé: hemsidor för funktionsnedsatta

    Bröderna bakom telefonitjänsten T-meeting vill göra hemsidor tillgängliga för alla. Med det nystartade bolaget Easeaccess24 lanserar de en lösning för EU:s tillgänglighetskrav.

  • …medan annonsbolaget ger upp

    Malmöbaserade Emerse har begärt sig självt i konkurs. En mix av pandemi och vikande annonsmarknad har bidragit – men också att tekniken inte längre är unik.