Kort sagt: De nya danska och svenska innovationsstrategierna är vackra ord, men handlar inte om vad innovation egentligen går ut på: Att få en bra idé och se till att få den genomförd. Denna centrala byggsten ser ut att ha fallit bort, men Rapidus återfann den under sommaren på ett mycket oväntat ställe — Roskildefestivalen. Det visar sig att våra innovationsstrateger skulle ha mycket att lära av fyra dagar på rockfest.
Av Keld Broksø, Köpenhamnsredaktör
Nordeuropas största musikfestival, Roskildefestivalen, använder upp mot tio ton skruvar om året till scener, bodar med mera. Alla skruvar ska tas ut igen och återanvändas efter evenemanget, den första veckan i juli.
Hittills har det varit kasst för både ekonomin och miljön.
Gör något! vädjade festivalledningen till de ingenjörsstuderande på DTU, Danmarks Tekniske Universitet.
Och under fyra års tid har nu samarbetet parterna emellan blivit allt tätare. 120 studenter arbetar på att lösa problem för 100.000 gäster och festivalmedarbetare. Det är en smältdegel av innovativa idéer, med den fina kryddan att flera av dem faktiskt blir till tillväxtföretag.
Idag sorteras skruvarna genom ett bildprogram i ett nytt pilotprojekt. De hälls i en maskin, rullar vidare ner i fåra så att huvudet blir synligt för en kamera som noterar storleken. Därefter faller skruven i ett rör och skickas vidare till en låda där skruvar av samma storlek samlas.
Metallskruvar är dyra och affärsmöjligheterna gentemot byggplatser stora, menar de ingenjörsstuderande. Grunden till ett företag är plötsligt lagd: Den goda idén.
Roskildefestivalen har många bra exempel som sätter fingret på vad som gått fel i den danska innovationsstrategin, som kom i våras, och i den svenska strategin från 2012.
Strategierna är helt enkelt papperstigrar, som talar om klusterbildning, EU-fonder, matchmaking och diverse samarbeten mellan universitet, det offentliga och privata. Mycket är bra, men inget tar på allvar upp hur vi utvecklar de nya idéerna som är det som i slutänden skapar tillväxtföretag.
Här är Roskildefestivalen mycket intressant eftersom man tydligt utannonserar sina utmaningar och problem. Det beställs inte några förutbestämda lösningar och festivalledningen har inget fast krav på budget, utöver att en god idé självklart ska kunna betala sig.
Tänk tanken att offentliga likväl som privata verksamheter går ut i ett gemensamt forum med problem måste lösas på ett bättre sätt. Kom in med bud på lösningar, och den bästa idén vinner.
Det är innovation. Och en ny form av upphandling som man i Danmark bara känner igen från en blygsam företeelse i offentliga sektorn under namnet funktionsupphandling. På Roskildefestivalen sprudlar konceptet och flera företag är på väg eller redan igång.
* DropBucket löste jätteutmaningen att ställa upp och tömma soptunnor efter eventen. Firman utvecklade istället en komposterbar soptunna i papper, med formen av en pyramid utan topp. Den packas som en flyttlåda, skyddas utvändigt av en tunn film och samlas i slutänden in av en containerbil. Flera andra festivaler och evenemang är nu på gång att använda konceptet.
* Gigantiska mängder pantflaskor sorteras på festivalen för hand av en frivilligkår. Även med den flasksortering vi har på stormarknader idag, skulle de ta tre månader att komma igenom alla tomglas. DTU-folk har nu utvecklat en så kallad RFID-taggning, via ett litet chip, så att all pant bara kastas i en stor behållare som sorterar det själv. Just nu klistras RFID-taggarna på manuellt, men målet är att chipen ska bakas in i plasten, glaset eller metallen. Ännu ett företag är på väg.
Och så kan vi hålla på.
Rapidus har tidigare skrivit om DTU-projektet Volt som på ett år kunde anställa 35 personer. På Roskildes första festivaldag fick bolaget gå ut med beskedet att deras innovativa mobiluppladdare var slutsåld. (Läs mer i vårt arkiv.)
Utöver detta finns projekt om LED-belysning (Odeonscenen har sedan 2008 minskat elförbrukningen med 70 procent), utveckling av APP:er till festivalradio samt kontroll av decibelnivåerna man utsätts för. Mikrobiologisk utvärdering av handhygien som grund för bättre metoder mot bakteriespridning, nya typer av tvättställ som inte täpps igen samt nya typer av kabelnedgrävning är andra exempel.
Och så snackisen:
Hur får man manliga festivalgäster till att inte kissa mot staketet? Jo, det ska vara kul att kissa på andra ställen. DTU-folk har utvecklat en kiss-o-meter, där en liten måltavla ska träffas för att lyfta en ljusögla högre och högre upp. Det är upplagt för tävling och vadslagning. Banalt? Ja kanske, men än en gång är grunden lagd för ett nytt företag.
Tänk att högavlönade ämbetsmän och visionära politiker bakom de nya innovationsstrategierna inte har satt problemlösning i system inom det offentliga och privata. Var är den stora tillgängliga potten av problem som våra verksamheter tampas med? Ja, man skulle kunna göra en pott på tvärs över Öresund och ganska enkelt bidra till ett mera innovativt, idérikt kraftcenter i Europa.
Rapidus har fått förnyad tro på den goda idén. Nästa år bör strategerna bakom innovationssystemen också ta fyra dagar på dammig rockfest för att lära sig av kreativa samarbeten i Roskilde.
Klik her for at se dansk version af artikeln