Digitalt må vara modeordet bland Skånes reklambyråer, nystartade European Media Partner har växt till tolv anställda på ett halvår enbart med hjälp av papper och trycksvärta. Bolaget producerar redaktionella bilagor till Kvällsposten och Sydsvenskan, en nisch som växt i betydelse under storstadspressen dramatiska annonstapp.
Sedan 2007 har annonsinvesteringarna i storstadspressen minskat med över 30 procent, enligt siffror från medlemmarna i branschorganisationen Sveriges Mediebyråer. Inte minst det senaste året har utförsbacken varit brant, fram till april i år hade investeringarna sjunkit med 16 procent jämfört med samma tid 2012.
I kombination med sjunkande upplagor har det gett ordentligt avtryck för de skånska tidningarna, där bland annat Citys editioner i Kristianstad och Helsingborg läggs ned, samtidigt som Sydsvenskan ska banta bort ett 30-tal redaktionella tjänster.
Men medan den traditionella annonseringen sjunkit har temabilagor, där artiklar och reportage om ett visst ämne blandas med relaterade annonser, ökat i betydelse. 2009 omsatte Sydsvenskans dåvarande dotterbolag Sydsvenskan Innovator 15 miljoner kronor på produktionen av bilagorna. I dag uppskattar Sydsvenskans försäljningschef Jerry Dahlberg att de står för runt 17 miljoner kronor, eller 3,5 procent av tidningens samlade annonsintäkter. Under samma period har antalet producerade bilagor per år ökat från runt 75 till ett 100-tal.
— Tidigare var inte så många tidningar intresserade av detta, nu har det blivit en viktig inkomstkälla, säger Jerry Dahlberg till Rapidus.
Sydsvenskan samarbetar med en handfull byråer för att producera bilagorna, däribland uppstickaren European Media Partner. Sedan starten i oktober har ägarna Jonathan Andersson och Fredrik Thorsson anställt ett tiotal projektledare och säljare. Ambitionen är att bli ett 20-tal anställda innan årets slut med ett brett nätverk av frilansskribenter som producerar artiklarna.
Med tematidningar om allt från golf till tandhälsa fångar byrån upp kunder som annars inte skulle annonserat i en dagstidning, menar Jonathan Andersson.
— Man vill åt den procent som är intresserad av ämnet och tar ut och sparar bilagan. Därmed får den längre livslängd än tidningen i sig, säger han.
I början av 2014 siktar Jonathan Andersson också på att göra skäl för bolagsnamnet och öppna European Media Partners första utlandskontor. Parallellt ska bolaget försöka få in bilagorna i fler svenska dagstidningar. Att andelen svenskar som regelbundet läser dagstidningar på papper minskade med tio procentenheter bara under 2012 enligt siffror från SOM-institutet vid Göteborgs universitet skrämmer inte Jonathan Andersson.
— Undersökningarna visar att printannonsering ger bäst respons. Detta kommer funka länge än, även om tidningarna tappar i upplaga, säger han.
Erik Olausson