onsdag 24 juli 2024

inloggad som

Attractions grundare tillbaka med ny kommunikationskoncern

Patrik Almö och Stefan Widén, som en gång i tiden grundade Attraction tillsammans, återförenas för ett nytt koncernbygge i Malmös byråvärld.

Det är snart fyra år sedan Patrik Almö lämnade numera konkursade Attraction för att dra igång affärswebbyrån Commerz Consultants. När Stefan Widén kommer in i bilden sker det som likvärdig delägare i den nybildade koncernmodern Commerz Holding.

Dotterbolag blir Commerz Consultants, sökordsoptimeraren Adomera samt Commerz Communication, som utgörs av ett antal medarbetare från gamla Attraction. Totalt kommer koncernen att sysselsätta närmare 20 anställda.

Patrik Almo - commerz— I Commerz har vi fokuserat på att bygga webbsystem som stödjer kundrelationen. Vi har haft en ganska teknisk inriktning. Den nya koncernen kompletterar verksamheten och gör att vi kan hantera större delar av kundernas kommunikation, säger Commerz Consultants vd Patrik Almö till Rapidus.

Bland de befintliga kunderna finns Tetra Pak, Malaco och förpackningsbolaget Bong. För räkenskapsåret, som slutar i april, ligger den prognoserade omsättningen på 12-13 miljoner kronor med ett resultat på en miljon.

— Vi är i en period av tillväxt och räknar med att nå en omsättning på 13-15 miljoner under nästkommande år. Våra konkurrenter är oftast byråer som arbetar tillsammans med större konsultbolag. Genom att ha allt under ett tak blir vi konkurrenskraftiga. Utmaningen nu blir att få delarna att jobba ihop på ett effektivt sätt, säger Patrik Almö.

Joel Lyth

Patrik Almö och Stefan Widén, som en gång i tiden grundade Attraction tillsammans, återförenas för ett nytt koncernbygge i Malmös […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Podd: Så gick det efter Darknästet

    Från draknäste till lejonkula. Tre startups berättar om hur det gick efter att de medverkat i SVT:s program Draknästet. I vår podd Lejonkulan ställer prgramledare Jan Dahlqvist de avgörande frågorna till entreprenörerna. Lyssna här.

  • Så ska han dubbla försäljningen

    – Jag har suttit i styrelsen i fem år, det vore konstigt om jag ville ändra allt nu när jag är vd. Det säger Thule Groups koncernchef sedan snart ett år, Mattias Ankarberg. Men hur ska han klara ett extremt ambitiöst tillväxtmål? I en intervju med Rapidus berättar han om Thules väg framåt.

  • Rapportflod vecka 29

    Fler än 20 skånska börsbolag rapporterade sina andra kvartal i förra veckan. Somliga bolag sätter rekord trots att tiderna anses tuffa. Ett av dem är Lindab med vd Ola Ringdahl.

  • Enzymatica byter affärsmodell

    Enzymatica i Lund, som tillverkar förkylningssprayen Coldzyme, tittar på en ny affärsmodell. Den bedöms höja lönsamheten men det kommer att ta längre tid än vad bolaget tidigare sagt. Så här går tankegångarna hos ordförande Bengt Baron.