torsdag 21 november 2024

inloggad som

First Flight växer med bytesaffär – knyter upp webbyrå i Malmö

Kommunikationsbyrån First Flight i Malmö köper in sig i webbutvecklingsbolaget Odd Hill. Tillsammans med delägda PR-byrån Mannov kommer den nya koncernen sysselsätta ett 40-tal personer med kunder som Tetra Pak, Helsingborgs stad och LRF Media.

Transaktionen sker genom en bytesaffär där First Flights ägare får 40 procent av aktierna i Odd Hill mot att de lämnar ifrån sig 8 procent av First Flight till Odd Hills grundare Jens Grip och Adam Gerthel. Organisatoriskt kommer Odd Hill och First Flight fortsätta verka som separata bolag och affären medför inga ledningsförändringar.

Malmöbaserade Odd Hill, som grundades 2009, har det senaste året dubblat personalstyrkan till tio personer. Byrån är specialiserad på webbprogrammering inom Drupal och har tidigare haft kundprojekt tillsammans med First Flight. Bland andra uppdrag finns Malmö stads bostadssajt Boplats Syd, samt en uppdaterad version av skane.com.

Enligt First Flights vd Carl Magnus Cronholm är affären både ett sätt att skaffa fler kunder och sälja fler tjänster till de kunder som byrån redan har.

CM Cronholm— Många föredrar att ha enda part att jobba med inom kommunikation. På det här sättet kan vi erbjuda fler melodier på jukeboxen beroende på vad kunderna vill ha, säger han till Rapidus. 

2012 landade First Flights byråintäkt på cirka 19 miljoner kronor, i paritet med året före, med runt 1 miljon i vinst. Hälftenägda PR-byrån Mannov hade en byråintäkt på cirka 3 miljoner kronor medan Odd Hill omsatte 4,7 miljoner kronor för samma period. Sammanlagt räknat Carl Magnus Cronholm med en byråintäkt på runt 35 miljoner kronor för den nya koncernen.

Erik Olausson

Kommunikationsbyrån First Flight i Malmö köper in sig i webbutvecklingsbolaget Odd Hill. Tillsammans med delägda PR-byrån Mannov kommer den nya […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Precise ser ljuset

    Efter sju svåra år och åtta bedrövelser ser Lundabolaget Precise Biometrics ut att gå mot vinst och positivt kassaflöde. – Riktningen ser mycket bra ut, säger vd Joakim Nydemark.

  • … men tungt år för Skånes näringsliv

    Fler delar inom det skånska näringslivet står inför stora utmaningar. Det framgår av höstens utgåva “Skånsk konjunktur 2024”, som ges ut av Sparbanken Skåne och Øresundsinstituttet. Dessa är utmaningarna.

  • Alfa Laval spår kraftig tillväxt

    Alfa Laval räknar med en rejält ökad försäljning under kommande år. Den globala energiomställningen, med nya affärsområden, är en viktig drivkraft. Se här hur mycket vd Tom Erixon räknar med att växa.