fredag 22 november 2024

inloggad som

Atos Medical startar japanskt dotterbolag

|  ,
|  

Skånska Atos Medicals försäljning i Japan har ökat med 80 procent på två år. Nu köper medicinteknikbolaget loss delar av sin japanske distributör och startar eget dotterbolag i Tokyo. Samtidigt sväller organisationen vid huvudkontoret i Hörby där de nya lokalerna ger plats åt minst 100 anställda till.

Japans står i dag för runt fem procent av Atos Medicals omsättning, som slutade på cirka 670 miljoner kronor 2012. Vd Tommy Hedberg räknar med att den andelen ska växa och pekar bland annat på att Japan är världens näst största marknad för medicinteknik, efter USA.

— Våra produkter riktar sig mot patienter som fått cancer i struphuvudet. Det är vanligare bland äldre patienter och i Japan är en fjärdedel över 65 år. Dessutom är andelen rökare relativt hög, säger han.

Atos Medical utvecklar hjälpmedel till patienter som fått struphuvudet bortopererat. Huvudprodukterna är en röstventil som opereras in i halsen för att göra det möjligt att tala utan stämband, samt en fukt- och värmeväxlare som fyller samma funktion som näshålan för den som istället andas genom en öppning i halsen.

Med det nya dotterbolaget i Japan har Atos Medical egen personal i elva länder, däribland USA, Kina, Tyskland och Spanien. Globalt har bolaget växt från 300 till nästan 400 anställda de senaste två åren. Utvecklingen har gett ordentligt avtryck i Hörby, där nästan all utveckling och produktion fortfarande sker. Den skånska personalstyrkan har tickat upp till 170 anställda och förra veckan invigde bolaget en utbyggnad som ger plats för åtminstone 100 personer till, enligt Tommy Hedberg.

Atos Medical grundades 1986 och ägs av Wallenbergarnas riskkapitalbolag EQT.

Erik Olausson

Skånska Atos Medicals försäljning i Japan har ökat med 80 procent på två år. Nu köper medicinteknikbolaget loss delar av […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Precise ser ljuset

    Efter sju svåra år och åtta bedrövelser ser Lundabolaget Precise Biometrics ut att gå mot vinst och positivt kassaflöde. – Riktningen ser mycket bra ut, säger vd Joakim Nydemark.

  • … men tungt år för Skånes näringsliv

    Fler delar inom det skånska näringslivet står inför stora utmaningar. Det framgår av höstens utgåva “Skånsk konjunktur 2024”, som ges ut av Sparbanken Skåne och Øresundsinstituttet. Dessa är utmaningarna.

  • Alfa Laval spår kraftig tillväxt

    Alfa Laval räknar med en rejält ökad försäljning under kommande år. Den globala energiomställningen, med nya affärsområden, är en viktig drivkraft. Se här hur mycket vd Tom Erixon räknar med att växa.


  • Medimi blir norskt

    Lundabolaget Medimi som utvecklar avancerad läkemedelsdosering köper det norska bolaget Med Things som har en likartad produkt. Men trots att det är Medimi som är köparen är det norrmännen som tar kontrollen.

  • Medimi hoppas på svenskt genombrott

    Lundabolaget Medimi har tecknat ett nytt samarbetsavtal med apoteksaktören Apoex. Vd Johan Wiesel hoppas att det ska bli nyckeln till ett genombrott på den svenska marknaden.

  • Ny vd ska ta Starfish till börsen

    Förre Learning to Sleep-vd:n Micael Gustafsson blir ny vd i Starfish of Sweden. Nu ska han ta bolagets teknik till marknaden. En kommande notering finns med i planerna.

  • Medbeat fick napp i Draknästet

    Tre drakar nappade när Erik Rask pitchade sitt företag Medbeat i SVT:s Draknästet. Drakarnas investeringar värderar bolaget till 84 Mkr, men Erik Rask åkte hem med mer pengar än han sökt. 

  • Nanoecho valde börsnotering trots tufft marknadsklimat

    Nanoecho i Lund tvingades att kraftigt sänka teckningskursen under teckningsperioden inför börsinträdet i augusti. Men på onsdagen kom besked om ett godkännande från Läkemedelsverket och aktien har sedan dess rusat mer än 50 procent.

  • …och trög försäljning för en annan hjärnkylare

    Dignitanas nye vd Fredrik Jonsson ärver svaga siffror för kvartal två. Fokus ligger nu på att bredda erbjudandet till bolagets kunder, som är kliniker som ger cellgiftbehandling till cancerpatienter.

  • Enzymatica byter affärsmodell

    Enzymatica i Lund, som tillverkar förkylningssprayen Coldzyme, tittar på en ny affärsmodell. Den bedöms höja lönsamheten men det kommer att ta längre tid än vad bolaget tidigare sagt. Så här går tankegångarna hos ordförande Bengt Baron.

  • Färgrikt bolag söker kapital

    Lundabolaget Mantis Photonics letar finansiering för att vidareutveckla sitt instrument för en ny typ av medicinska undersökningar av ögats näthinna.

  • Till salu: app mot psykisk ohälsa

    Bolaget bakom hälsoappen Ablemind är försatt i konkurs. Men konkursförvaltaren är optimistisk och tror att han snabbt kan hitta en ny ägare till bolagets digitala verktyg.

  • USA-flytt lyfter Immunovia

    Lundabolaget Immunovia redovisar en kraftigt minskad förlust för årets första kvartal. Flytten över Atlanten och minskad personalstyrka ligger bakom resultatet.