Malmöbolaget Dexplora grundades av bland andra TAT-grundaren Hampus Jakobsson och tidigare QlikTech-chefen Henrik Béen med planen att bygga visualiseringsmjukvara för säljorganisationer. Nu har fokus skiftat från ut- till indata.
Dexplora startade i somras under visst hemlighetsmakeri. Planen var att skapa ett verktyg för visualisering och utveckling av säljorganisationer. Genom att visualisera orderstorlekar och andra typer av data från säljare skulle säljcheferna få en tydlig överblick över säljarbetet.
— Men vi upptäckte i testfasen att många kunder ville ha hjälp med själva användningen av verktyget, bland annat för att kunna göra organisationsförbättringar. Och eftersom vi vill vara ett produktbolag som inte vill skala upp vår verksamhet med hjälp av konsulter så bestämde vi oss för att byta inriktning på företaget, säger Hampus Jakobsson.
Istället för att visualisera data som kommer ut från kundrelationssystem som Salesforce kommer Dexplora fokusera på data som matas in. Planen är att ge säljare på fältet ett verktyg som gör det enklare och snabbare att mata in korrekt information i systemet.
Målet är att ta in de första testarna i slutet av året och lansera den första skarpa versionen av produkten i början av nästa år.
Dexplora har hittills finansierats av grundarna själva. Inom kort flyttar bolaget in i nyrenoverade lokaler med plats för ett 15-tal personer i centrala Malmö. Utöver Dexplora kommer även bolagen Kvittar och Flattr att sitta i lokalerna.
Medgrundare av Dexplora är förutom Hampus Jakobsson och Henrik Béen även TAT-veteranen Mikael Tellhed och Alfred Gunnarsson, med en bakgrund från Kvittar.
Anders Frick