Under hösten har nystartade Awa Ipro inom Awa-koncernen inlett samarbete med Lindab. Tillsammans ska de kommersialisera byggbolagets egenutvecklade regelsystem med klickfunktion på marknader utanför Skandinavien. Nu ligger Awa Ipro i förhandlingar med ett bolag inom IT- och telekomsektor.
I våras drog Malmöbaserade Awapatent igång Awa Ipro med idén att på ett mer aktivt sätt utnyttja den kommersiella potentialen i kundbolagens IP-portföljer. Vd är Bobby Markovski som närmast kommer från Nordstjernan Investment. Han hade dessförinnan jobbat inom skånska golvtillverkaren Välinge, som hittills fått stora delar av sina intäkter genom utlicensiering.
Och det är just den modellen som Awa Ipro vill applicera på fler branscher.
Förutom att skydda den egenutvecklade tekniken ser Bobby Markovski tre fält där IP-rättigheter kan utnyttjas kommersiellt.
— Dels genom licensering till nya marknader, dels genom att få en korrekt värdering på IP-portföljen, vilket kan ge lägre räntekostnader, och dels kan man sänka skatterna genom att föra över IP-rättigheter till andra bolag inom koncernen och sedan licensera tillbaka det på det sätt som Ikea gjort, säger han.
Med Lindab har Awa Ipro bildat det samägda Lindab Innovation för att licensera ut tekniken för innerväggsreglar till andra producenter. Ännu har inget sådant avtal slutits, men enligt Bobby Markovski har bolaget inlett samtal med en av Europas tre största regeltillverkare.
Nästa steg blir att ta sig utanför byggsektorn.
— Jag tror att vi kan få till ett samarbete de närmaste månaderna. Då rör det sig om bolag inom IT- och telekomindustrin, säger Bobby Markovski.
Awa Ipro är ett helägt dotterbolag till Awa Holding och sysselsätter i dagsläget två heltidsanställda.
Joel Lyth