Aktietorglistade Lyyn har haft svårt att få snurr på försäljningen av sin bildförbättringsteknik. För att bredda kundbasen ger sig bolaget in på app-marknaden och riktar sig mot vanliga konsumenter.
Ideonbaserade Lyyn befinner sig i slutfasen i utvecklingen av två betal-appar där den ena kommer att rikta sig mot privatpersoner och den andra mot professionella användare. Utvecklingen av konsument-appen till Iphone sker tillsammans med en kund till Lyyn och lansering planeras till början av 2013.
— Apparna är ett komplement för att bredda sortimentet. Det handlar om användning inom specifika områden där vår existerande hårdvara inte redan används, säger Lyyn vd Bengt Sahlberg till Rapidus.
Han vill i övrigt inte precisera några detaljer kring apparna innan lanseringen.
I går kom Lyyn med sin rapport för tredje kvartalet som visade ökad försäljning. Bolaget utvecklar mjukvara som i realtid förbättrar bildkvalitén i dimma och mörker, som bland annat används på undervattensfarkoster. Sedan en tid tillbaka arbetar Bengt Sahlberg med att få till en finansieringsrunda på ett tvåsiffrigt miljonbelopp från nya ägare.
— Försäljningen under tredje kvartalet var bra, men samtidigt är vi ett litet bolag som är sårbara om vi har ett par dåliga månader. Med kapitalet skulle vi kunna öka säljpersonalen, säger Bengt Sahlberg.
Till och med september månad uppgår årets intäkter till tre miljoner kronor. Verksamheten sysselsätter fem anställda. Största ägare är Östersjöstiftelsen tillsammans med Sten K Johnson genom Tibia Konsult.
Joel Lyth