onsdag 16 juli 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Anoto stöper om säljsidan — flaggar för nya förvärv

Börsnoterade teknikbolaget Anoto delar upp sin internationella sälj- och marknadsföringsorganisation i två enheter. Enligt vd Stein Revelsby döljer manövern inte några nedskärningar, utan är istället en satsning på den internationella marknaden.

I och med uppdelningen går Max Marinissen från den 1 oktober in i Anotos ledningsgrupp, där han får ansvar för global försäljning. Den internationella marknadsföringsavdelningen ska ledas av Hein Haugland på konsultbasis. Tidigare försäljnings- och marknadschef Joakim Nydemark lämnar företaget.

Stein Revelsby— Vi har balans i organisationen och delningen som nu sker ska inte leda till fler uppsägningar. En stor del av våra kunder finns i dag utomlands och det här tar oss närmare dem, samtidigt som vi stärker oss inom fältet affärslösningar, säger Stein Revelsby till Rapidus.

Förutom utbildning har Anoto senaste året arbetat för att öka användningen av bolagets digitala läspenna inom hälsosektorn. Samtidigt har man genomfört ett par förvärv för att minska trösklarna för nya kunder. Revelsby ser inget behov av kapitaltillskott under innevarande år, dock med förbehållet att ytterligare förvärv inte genomförs, något han inte alls utesluter.

— Det är aktuellt med fler strategiska förvärv för att få bättre kontroll och möjlighet att paketera varan på ett effektivare sätt. Hittills har vi främst stått för hårdvaran, vilket står för en tredjedel av värdet i affärerna vi deltar i. Resten går till mjukvaran, säger Stein Revelsby.

I dag sysselsätter koncernen 110 anställda, varav runt 70 sitter i Lund och resterande i England, USA och Japan.

Joel Lyth

Börsnoterade teknikbolaget Anoto delar upp sin internationella sälj- och marknadsföringsorganisation i två enheter. Enligt vd Stein Revelsby döljer manövern inte […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Najell växer med ambitiösa mål

    Det är skillnad på att vara nöjd och att uppfylla mål. Även om det är en bit kvar till målen är en omsättningsökning på 70 procent inte fy skam. Det säger Niklas Najafi Kristensen, grundare och vd för babyproduktföretaget Najell i Lund.

  • Inwido – fönstret ännu bara på glänt

    Fönster- och dörrtillverkaren Inwido har minst sagt ambitiösa tillväxtmål. På mindre än fem år ska bolaget dubbla omsättningen till 20 miljarder kronor. Inte alls omöjligt om man frågar bolagets tävlingsinriktade vd Fredrik Meuller, trots en medioker kvartalsrapport som kom på måndagen.

  • Hänt i vecka 28

    En stjärnspäckad läkemedels-startup får in kapital. Ett annat life-science-bolagt ska avnoteras från börsen. Och nu har kvartalsrapporterna börjat trilla in. Rapidus redogör för de viktigaste skånska affärsnyheterna från veckan som gick.


  • Axis – tio år efter Canons köp

    Det är nu tio år sedan Canon köpte Axis. Sedan dess har det gått minst sagt bra. Rapidus har tittat på 2024 års siffror och räknat ut hur mycket Canon skulle få betala om de köpte Axis i dag.

  • Doros aktie till väders

    Doro, som tillverkar mobiltelefoner för äldre, fick se sin aktie stiga kraftigt på måndagen. Rapidus anar varför.

  • Qvickly startar om med ny vd – igen

    Turbulensen i betaljätten Klarna har öppnat upp för mindre aktörer. Malmöbaserade Qvickly är en av dessa. – Vi har tagit en del business inom e-handel det senaste halvåret, säger nytillträdde vd:n Malin Jonsson Skogman. 

  • Avionero skänker tio procent – vill att resejättarna gör samma sak

    Efter nedmonteringen av USAID utmanar Avionero resebranschen att donera mer till välgörenhet. — Marginalerna i branschen är så pass bra, säger vd Lars Kristensson.

  • Techprofil går in i Ifrågasätt

    Lunda-startupen Ifrågasätt Media får i samband med en kapitalrunda in välkända namn i ägarskaran, en Saas-veteran och ett kvinnligt nätverk. – Vi får in en ägare som vet hur man skalar upp, säger vd Gustav Hjärne.

  • ”Innan du anställer – kolla först om AI kan göra jobbet”

    På Malmöföretaget Getaccept har vd Samir Smajic satt upp tydliga riktlinjer för att öka AI-användningen. Han vill se fler chefer göra likadant.

  • Hologrambolaget vill ha 50 Mkr

    Teknologibolaget Realfiction Holding vill göra en företrädesemission på 50 miljoner kronor före kostnader. Pengarna ska användas till låneavbetalningar och till kommersiella aktiviteter kring bolagets 3D-hologram. 

  • Mistbase-grundaren laddar om

    Saas-bolaget Peak Energy är Mistbase-grundaren Michal Stalas nya satsning, åtta år efter att han sålde Mistbase för uppåt 150 Mkr. Nu vill han utveckla mjukvara för optimering av elanvändning.

  • Bimobject på förvärvsoffensiv

    Bimobject köper Malmöbolagen Green Metrica och Lumea AI Plattform, som båda är inriktade på artificiell intelligens. Bygginformationsbolaget redovisar också siffror för årets första kvartal, som visar att vd-karusellen blivit en kostsam historia.

  • Dan Olofsson köper Qgroup

    Qgroup skrotar börsplanerna. I stället köps IT-konsultkoncernen upp av Danir-kontrollerade Nexer Group. – Det här blir än mycket bättre lösning än att gå till börsen, säger Qgroups vd Jon Carvell.