tisdag 4 november 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Anoto stöper om säljsidan — flaggar för nya förvärv

Börsnoterade teknikbolaget Anoto delar upp sin internationella sälj- och marknadsföringsorganisation i två enheter. Enligt vd Stein Revelsby döljer manövern inte några nedskärningar, utan är istället en satsning på den internationella marknaden.

I och med uppdelningen går Max Marinissen från den 1 oktober in i Anotos ledningsgrupp, där han får ansvar för global försäljning. Den internationella marknadsföringsavdelningen ska ledas av Hein Haugland på konsultbasis. Tidigare försäljnings- och marknadschef Joakim Nydemark lämnar företaget.

Stein Revelsby— Vi har balans i organisationen och delningen som nu sker ska inte leda till fler uppsägningar. En stor del av våra kunder finns i dag utomlands och det här tar oss närmare dem, samtidigt som vi stärker oss inom fältet affärslösningar, säger Stein Revelsby till Rapidus.

Förutom utbildning har Anoto senaste året arbetat för att öka användningen av bolagets digitala läspenna inom hälsosektorn. Samtidigt har man genomfört ett par förvärv för att minska trösklarna för nya kunder. Revelsby ser inget behov av kapitaltillskott under innevarande år, dock med förbehållet att ytterligare förvärv inte genomförs, något han inte alls utesluter.

— Det är aktuellt med fler strategiska förvärv för att få bättre kontroll och möjlighet att paketera varan på ett effektivare sätt. Hittills har vi främst stått för hårdvaran, vilket står för en tredjedel av värdet i affärerna vi deltar i. Resten går till mjukvaran, säger Stein Revelsby.

I dag sysselsätter koncernen 110 anställda, varav runt 70 sitter i Lund och resterande i England, USA och Japan.

Joel Lyth

Börsnoterade teknikbolaget Anoto delar upp sin internationella sälj- och marknadsföringsorganisation i två enheter. Enligt vd Stein Revelsby döljer manövern inte […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad

Prenumerera på Rapidus för
533 kr per månad

Bli en del av vårt exklusiva nätverk och få koll på vad som händer i Skåne och Öresundsregionen. Var alltid uppdaterad när du talar med dina affärskontakter. Nytta, nöje, inspiration.




  • Exklusiva affärsnyheter
  • Inbjudan till våra nätverksträffar
  • Två användare ingår

  • Stora pengar hägrar i vattenrening

    Vattenrening är en bransch där Skåne utmärker sig internationellt och med allt fler startup-bolag. Stora investeringar står för dörren och lockar till sig kapital. Rapidus har tagit tempen på branschen.

  • Avloppsdirektiv pressar fram investeringar

    I fjol antogs ett EU-direktiv som bland annat ställer krav på ett nytt reningssteg i kommunala avloppssystem. Det innebär nya affärsmöjligheter för skånska teknikleverantörer.

  • De vill få oss att sluta slösa vatten

    Barndomskompisarna från Möllan gick skilda vägar. Efter en ekonomi-master och en pilotutbildning är de tillbaka med ett gemensamt företag som ska få oss att förstå hur mycket vatten vi slösar.


  • Han lämnar efter 25 år

    Addpro-grundaren Nicklas Persson lämnar nordiska IT-jätten Itm8 som bolaget numera ingår i. För Rapidus berättar han varför och vad han ska göra härnäst.

  • Han vill sätta ny standard i filmindustrin

    Rodrigo Gomez från Malmö tror sig ha löst ett av filmindustrins stora problem: att transportera filmfiler. Efter pilotprojekt med Amazon Studios siktar han på att bli standard i branschen – globalt.

  • Niklas Agevik ny vd på Bimobject

    Efter chefskarusellen i Malmöföretaget Bimobject har styrelsen utsett Niklas Agevik till ny vd. – Det har funnits en rörig historik, men nu är målet ett långsiktigt samarbete, säger ordförande Pia Engholm.

  • Neo4J investerar 1 miljard

    Det Malmögrundade IT-företaget Neo4J trycker på gasen för att ta grepp om AI-utvecklingen. 1 miljard kronor ska investeras för ”att göra AI användbart”.

  • Miljonregn över kändistätt AI-bolag

    Deeptechbolaget Intuicell vill revolutionera AI-världen. Målet är att skapa maskiner som lär sig nya saker på samma sätt som människor och djur. Bolaget backas av flera tunga investerare och har nu tagit in 40 miljoner i en nyemission. 

  • VC-firmorna jagar skånska AI-bolaget

    När många bolag kämpar för att hitta pengar uppvaktas Hikma AI av riskkapital i överflöd. Idén? En plattform som stresstestar företagens AI-botar.

  • Glädjeskutt för Precise-aktien

    Precise Biometrics fick se aktiekursen studsa upp 20 procent på måndagsförmiddagen. Det skedde efter att bolaget gått ut med ett nytt partnerskap med den amerikanska säkerhetsjätten Avigilon.

  • Precise Biometrics i Lejonkulan

    Det är premiär för säsong 5 i Rapidus podd Lejonkulan med Jan Dahlqvist, som i dag gästas av Precise Biometrics vd Joakim Nydemark.

  • Brödernas affärsidé: hemsidor för funktionsnedsatta

    Bröderna bakom telefonitjänsten T-meeting vill göra hemsidor tillgängliga för alla. Med det nystartade bolaget Easeaccess24 lanserar de en lösning för EU:s tillgänglighetskrav.

  • Nanobolagen – var är investerarna?

    I EU vill politikerna stärka den europeiska halvledarindustrin, men investerarna lyser med sin frånvaro. Rapidus har pratat med tre onoterade framtidsbolag i nanostaden Lund.