torsdag 16 maj 2024

inloggad som

Sony Mobile riskerar kväva drivkraften för entreprenörskap

|  , ,
|  

Kort sagt: För att rädda några telekomjobb bland de varslade på Sony Mobile måste personalen kunna gå ”all in” i nya satsningar. Veckans besked att övertalig kompetens inte släpps till ett fristående bolag väcker därför många frågor.

Av Kristian Svensson, chefredaktör

Rapidus kunde igår berätta att det inte byggs upp något nytt, fristående konsultbolag för att anställa folk som tvingas lämna Sony Mobile i Lund. Istället tänker telekomjätten samla några av de övertaliga i en intern enhet, och därifrån serva Sony men också försöka hitta nya kunder.

Därmed gick planerna, som lanserades av facket i samband med sparbeskedet i augusti, från djärva till svårbegripliga. Från att ha varit en dominerande konsultköpare går Sony Mobile mot att bli konsultsäljare.

Först som sist måste vi klargöra att frågorna idag är fler än svaren. Även högsta ledningen i Lund, platschefen Alf Johansson, är knapphändig med information.

I grunden är det positivt att man gör något för att fånga upp regionens telekomkompetens, men det är oklart hur många av de varslade som kan beredas jobb i den interna konsultenheten. Fackliga förhandlingarna är igång, och enligt uppgift är cirka en tredjedel av de 650 varslade utvecklingsingenjörer.

En viktig aspekt på det hela är tidshorisonten. Det finns nämligen en kortsiktig och en långsiktig bild.

I första skedet kan det kanske bli ett par hundra som förs över till enheten och därigenom klamrar sig fast i koncernen. Men glöm inte att Sony Mobile har stora problem — och att anledningen till omstöpningen är effektivisering och jakt på pengar.

Sony flyttar hårdvaruutvecklingen från Lund till Tokyo, liksom vissa administrativa funktioner. Totalt ska företaget spara in 650 heltidstjänster och ett par hundra konsulter från och med våren 2014.

Därför är det på sikt helt avgörande att landa nya, externa kunder till konsultverksamheten för att den överhuvudtaget ska finnas kvar.

Öresundsregionen saknar idag inte tjänsteföretag, utan börjar istället lida brist på köpare. Men världen är stor och nu gäller det för Sonykonsulterna att etablera affärer hos expanderande bolag.

I det perspektivet är upplägget med en intern enhet, istället för ett separat aktiebolag, inte alls klockrent.

Ägarna i Japan lär inte tillåta att rörelsen drivs fullt ut på marknadsmässiga villkor, eftersom det skulle kunna innebära att konsulterna tar lukrativa uppdrag hos konkurrenter som bakvägen riskerar skada Sonys affär.

Platschefen Alf Johansson förklarar lösningen med en intern konsultlåda med att det sparar tid i uppstartsfasen. Visst är det viktigt att komma igång snabbt, men ett annat skäl kan mycket väl vara att Sony så länge som möjligt vill ha kontroll över kompetenspoolen och själva bestämma vilka kunder som tas in.

Effekten är att företaget stryper mycket av drivkrafterna för det entreprenörskap som krävs för att lyckas med satsningen.

För den enskilde kan det te sig tryggare att få fortsätta sin anställning inom koncernen, jämfört med att i närtid tvingas ut och bli företagare på riktigt. Men, sorry, det är inte så det funkar.

Entreprenörskap kräver ”all in” med alla de piskor och morötter som livsstilen innebär.

För Sony är det inget strategiskt vägval att bli konsultnasare i Lund. Allt eftersom det egna konsultbehovet planar ut, fram mot 2014, ökar sannolikheten att verksamheten knoppas av.

När AstraZeneca stängde forskningen i Lund betalade läkemedelsjätten tillbaka lite av sin skuld genom att sälja anläggningen till ett reapris. Om Sony kunde ställa upp med en grundplåt i ett riktigt konsultbolag, för att sedan släppa in partners och anställda som delägare, skulle chanserna för överlevnad öka markant.

Av aktualitetsskäl publicerar Rapidus redan idag, onsdag, veckans snabbanalys.

Kort sagt: För att rädda några telekomjobb bland de varslade på Sony Mobile måste personalen kunna gå ”all in” i […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad