onsdag 8 maj 2024

inloggad som

Facebook-domptör på kapitaljakt

För två år sedan lämnade medgrundaren Mattias Marmberg kommunikationsbyrån Scandinavian Advertising i Malmö för att satsa fullt ut på marknadsföring via sociala medier i egna bolaget Facetime Media. Sedan dess har Lundabolaget växt till tolv anställda och nu siktar Mattias Marmberg på att ta in externt kapital för en snabbare expansion.

Hittills har konsultuppdragen finansierat utvecklingen av Facetime Medias mjukvara, AppClient, som ska underlätta företagens marknadsföring och engagemang via sociala medier så som Facebook, YouTube och Twitter. Verktyget förenklar arbetet med att designa innehållet på företagets Facebook-sida och hantera kampanjer och tävlingar som trycks ut på flera olika sidor och sociala medier parallellt.

— Vi har främst jobbat med storbolag, men nu vill vi även rikta oss mot mindre företag och därför ska vi öka säljpersonalen i höst, säger Mattias Marmberg.

I kundlistan finns bland andra Ica, CDON samt Walt Disneys och Coca Colas svenska grenar. Under sommaren har Facetime Media haft större uppdrag för Malmöfestivalen och Unibet.

För att växla upp utvecklingen har bolaget nu inlett samtal med externa finansiärer och tittar också på samarbeten med mediebyråer som ska använda Facetime Medias program.

— Jag bedömer att vi är väl positionerade och har redan haft mediehus som velat bli delägare. Beroende på investerare siktar vi på att ta in från 5 miljoner till upp mot 30 miljoner kronor, säger Mattias Marmberg.

Senaste bokslutet gjordes augusti 2011 och då låg omsättningen på 2,6 miljoner kronor. Det innevarande räkenskapsåret är förlängt och sträcker sig året ut. Omsättningsprognosen ligger på cirka 8 miljoner kronor.

Joel Lyth

För två år sedan lämnade medgrundaren Mattias Marmberg kommunikationsbyrån Scandinavian Advertising i Malmö för att satsa fullt ut på marknadsföring […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Hon ska rädda Veg of Lund

    Oatly-veteranen Helene Nielsen har tagit över som vd för Veg of Lund med potatisdrycken Dug. Nu är det vinna eller försvinna efter flera år av stigande förluster.

  • Robotar från Lund vill in i e-handeln

    Cognibotics försäljning av robotautomation accelererar. Efter en ökning med över 30 procent flera år i rad har Lundabolaget nu säkrat sitt största kundavtal hittills.

  • Camurus lyfter på rapport

    Lunds läkemedelsstjärna Camurus ökar på sista raden i dagens rapport för årets första kvartal. Samtidigt upprepar det Lundabaserade läkemedelsbolaget sina finansiella utsikter för helåret.