onsdag 24 juli 2024

inloggad som

Trots 100 satsade miljoner — Skåne halkar efter i turistnäringen

Då Tourism in Skåne drog igång verksamheten för fullt 2009 var målet högt satt. På fem år skulle Skåne bli det näst mest besökta turistmålet i Sverige, något som krävde en fördubbling av antalet gästnätter. Trots drygt 100 satsade miljoner har Skåne istället halkat ännu längre efter konkurrenterna, visar Rapidus genomgång. 

Tourism in Skåne är en del av regionalt finansierade marknadskoncernen Business Region Skåne. Budgeten ligger på knappt 32 miljoner kronor om året för att locka besökare till länet, eller 107 miljoner kronor sedan starten.

Men sedan 2009 har antalet gästnätter på skånska hotell, campingplatser, vandrarhem, i stugor och privatbostäder bara ökat med 1 procent, visar statistik från Tillväxtverket och SCB. Under samma period har antalet gästnätter ökat med 4 procent i Västra Götalands län och med hela 12 procent i Stockholms län.

Med 4,6 miljoner gästnätter förra året ligger Skåne fortfarande 4 miljoner övernattningar efter Västra Götaland och 300.000 övernattningar efter trean: Dalarna.

— Vi styr inte hela utvecklingen. Det vi ser är att affärsresandet påverkades mycket av att det varit tufft för skånskt näringsliv i allmänhet. När AstraZeneca lade ner försvann 10.000 brittiska gästnätter i ett slag. Omvänt har enskilda händelser som Handbolls-VM en stor positiv effekt om de händer på tider då vi inte har så mycket ordinarie affärsresenärer eller turister här, säger vd Pia Jönsson Rajgård.

Målet att bli en av Sveriges två mest besökta destinationer ligger kvar, uppger hon.

— Men vi kommer med all säkerhet att flytta fram mållinjen. Nu jobbar vi med en strategi relaterad till det nationella målet att fördubbla omsättningen inom turismindustrin till 2020, säger hon till Rapidus.

Ungefär hälften av Tourism in Skånes pengar går till olika former av marknadsföringskampanjer. På tre år har bolaget exempelvis skjutit till cirka tio miljoner kronor till satsningen ”Danmark i kubik” för att locka danska turister över Sundet. Bolaget driver även sajten skane.com, med runt 1,2 miljoner besökare om året. Den ska nu renodlas för företagsbesökare, medan turister ska kanaliseras vidare till nya sajten visitskane.com.

Erik Olausson

Då Tourism in Skåne drog igång verksamheten för fullt 2009 var målet högt satt. På fem år skulle Skåne bli […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Podd: Så gick det efter Darknästet

    Från draknäste till lejonkula. Tre startups berättar om hur det gick efter att de medverkat i SVT:s program Draknästet. I vår podd Lejonkulan ställer prgramledare Jan Dahlqvist de avgörande frågorna till entreprenörerna. Lyssna här.

  • Så ska han dubbla försäljningen

    – Jag har suttit i styrelsen i fem år, det vore konstigt om jag ville ändra allt nu när jag är vd. Det säger Thule Groups koncernchef sedan snart ett år, Mattias Ankarberg. Men hur ska han klara ett extremt ambitiöst tillväxtmål? I en intervju med Rapidus berättar han om Thules väg framåt.

  • Rapportflod vecka 29

    Fler än 20 skånska börsbolag rapporterade sina andra kvartal i förra veckan. Somliga bolag sätter rekord trots att tiderna anses tuffa. Ett av dem är Lindab med vd Ola Ringdahl.

  • Enzymatica byter affärsmodell

    Enzymatica i Lund, som tillverkar förkylningssprayen Coldzyme, tittar på en ny affärsmodell. Den bedöms höja lönsamheten men det kommer att ta längre tid än vad bolaget tidigare sagt. Så här går tankegångarna hos ordförande Bengt Baron.