Med närmare 40 miljoner kronor satsade hittills är målet För Dan Olofssons mobilsatsning Mikz att snabbt etablera sig i USA, Tyskland och Storbritannien. I kundlistan finns redan Volvo, Solresor och Sova.
Mikz ska fungera som ett kundvårdsystem som ska användas vid mobil marknadsföring. Genom appen ska företag kunna skicka ut allt från rabatterbjudanden till recepttips till användare som har valt att följa just det företaget. På så sätt kan företagen bygga sina digitala varumärken. Samtidigt samlar Mikz in information kring utfallet på specifika erbjudanden.
— Medan Groupon och Lets deal fångar prisjägarna vill vi skapa ett verktyg för kontakten med de trogna kunderna, säger Christer Björk, VD på Danir Markerting som står bakom Mikz.
Hittills har Dan Olofsson, genom ägarbolaget Danir, gått in med runt 40 miljoner kronor i projektet. I dagsläget har Danir Marketing ett tiotal anställda. Därtill sysselsätter satsningen 30 konsulter från Epsilon.
Under året ska bolaget etablera sig med säljkontor i USA, Tyskland och Storbritannien. För den kommande amerikanska expansionen är det aktuellt att ta in ytterligare en delägare.
— Vi har inte påbörjat de diskussionerna ännu, men min bedömning är att vi snart ska titta efter en amerikansk partner med kontakter bland stora varumärken. I slutänden är det en ägarfråga, säger Christer Björk.
Bland övriga kunder till Mikz finns Kiviks Musteri och konsertorganisatören Kulturbolaget i Malmö. De kommande veckorna räknar Björk med att kunna presentera flera storspelare bland annat inom livsmedelsbranschen. Affärsmodellen bygger på att Danir Marketing tar betalt per användare som följer ett varumärke.
— Det här blir Sveriges enskilt största satsning på mobil marknadsföring. Målet är att redan i år nå över 100.000 svenska nedladdningar av appen, säger Christer Björk.
Joel Lyth