torsdag 21 november 2024

inloggad som

Utlandsexpansion väntar Dan Olofssons mobilsatsning

Med närmare 40 miljoner kronor satsade hittills är målet För Dan Olofssons mobilsatsning Mikz att snabbt etablera sig i USA, Tyskland och Storbritannien. I kundlistan finns redan Volvo, Solresor och Sova.

Mikz ska fungera som ett kundvårdsystem som ska användas vid mobil marknadsföring. Genom appen ska företag kunna skicka ut allt från rabatterbjudanden till recepttips till användare som har valt att följa just det företaget. På så sätt kan företagen bygga sina digitala varumärken. Samtidigt samlar Mikz in information kring utfallet på specifika erbjudanden.

— Medan Groupon och Let’s deal fångar prisjägarna vill vi skapa ett verktyg för kontakten med de trogna kunderna, säger Christer Björk, VD på Danir Markerting som står bakom Mikz.

Hittills har Dan Olofsson, genom ägarbolaget Danir, gått in med runt 40 miljoner kronor i projektet. I dagsläget har Danir Marketing ett tiotal anställda. Därtill sysselsätter satsningen 30 konsulter från Epsilon.

Under året ska bolaget etablera sig med säljkontor i USA, Tyskland och Storbritannien. För den kommande amerikanska expansionen är det aktuellt att ta in ytterligare en delägare.

— Vi har inte påbörjat de diskussionerna ännu, men min bedömning är att vi snart ska titta efter en amerikansk partner med kontakter bland stora varumärken. I slutänden är det en ägarfråga, säger Christer Björk.

Bland övriga kunder till Mikz finns Kiviks Musteri och konsertorganisatören Kulturbolaget i Malmö. De kommande veckorna räknar Björk med att kunna presentera flera storspelare bland annat inom livsmedelsbranschen. Affärsmodellen bygger på att Danir Marketing tar betalt per användare som följer ett varumärke.

— Det här blir Sveriges enskilt största satsning på mobil marknadsföring. Målet är att redan i år nå över 100.000 svenska nedladdningar av appen, säger Christer Björk.

Joel Lyth

Med närmare 40 miljoner kronor satsade hittills är målet För Dan Olofssons mobilsatsning Mikz att snabbt etablera sig i USA, […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Precise ser ljuset

    Efter sju svåra år och åtta bedrövelser ser Lundabolaget Precise Biometrics ut att gå mot vinst och positivt kassaflöde. – Riktningen ser mycket bra ut, säger vd Joakim Nydemark.

  • … men tungt år för Skånes näringsliv

    Fler delar inom det skånska näringslivet står inför stora utmaningar. Det framgår av höstens utgåva “Skånsk konjunktur 2024”, som ges ut av Sparbanken Skåne och Øresundsinstituttet. Dessa är utmaningarna.

  • Alfa Laval spår kraftig tillväxt

    Alfa Laval räknar med en rejält ökad försäljning under kommande år. Den globala energiomställningen, med nya affärsområden, är en viktig drivkraft. Se här hur mycket vd Tom Erixon räknar med att växa.


  • Motvind för Dan Olofssons bolag

    Det Dan Olofsson-kontrollerade bemanningsbolaget Pion Group går dåligt. Siffrorna för årets tredje kvartal visar att intäkterna sjunker och rörelsemarginalen backar kraftigt. Det finns en förklaring som påverkar kraftigt.

  • Uppstuds för Beammwave

    Mobilteknikbolaget Beammwave i Lund har fått se sin aktie studsa upp under hösten. – Vi har äntligen satt ihop en produkt som går att visa för kunder, säger vd Stefan Svedberg.

  • Lundabyrå köps av Spiltan-backad grupp – och flyttar till Malmö

    Spiltan-backade byrågruppen Collaboration Art köper den Lundabaserade byrån Nordic Branch. Byrån blir därmed koncernkollega till Malmö-byråerna WGP och Innosearch. Inom kort flyttar de alla ihop.

  • Mobile Heights byter namn

    Namnet för teknikklustret Mobile Heights har spelat ut sin roll. Det handlar varken om mobilindustri eller om den geografiska anspelningen på höjden i norra Lund längre. Därför är det dags för ett namnbyte som ska signalera den nya tiden. Det nya namnet är…

  • Konsolidering i PR-branschen…

    Pandemin blev avgörande för flera av Skånes PR-byråer. Vissa gjorde rekord, andra föll och köptes upp. Rapidus vet vem som tog vem och tar tempen på branschen.

  • … som mognar i Skåne

    Allt fler företag har börjat inse värdet av strategisk kommunikation och varumärkesarbete. Det vittnar flera skånska PR-byråer om, bland andra Aspekta med vd Linda Molin.

  • Danir ger sig in i fintechbranschen

    Sigma Connectivity, som ingår i den familjeägda bolagsgruppen Danir, är mest känt för produktutveckling. Men nu startar bolaget en renodlad konsultverksamhet med inriktning på fintech.

  • IR-drottningen drar till Thule

    Catharina Paulcén etablerar sig som en kommunikations-stjärna när hon i höst blir friluftsbolaget Thule Groups nya kommunikationsdirektör och IR-chef. Bakom sig lämnar hon Lindab och dessförinnan Haldex.

  • Honeybadger slukar Shark

    Göteborgsbaserade Honeybadger tar över Shark Communications verksamhet från och med i dag. Försäljningen är sista steget i Spotlights omorganisering.

  • Influencer inte bara en kändisgrej

    Marknaden för produktplacering hos influencers har korsat miljardgränsen i Sverige och växer vidare. Nu sänker annonsörerna ribban för vem som kan klassas som en influencer.