fredag 3 oktober 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Utlandsexpansion väntar Dan Olofssons mobilsatsning

Med närmare 40 miljoner kronor satsade hittills är målet För Dan Olofssons mobilsatsning Mikz att snabbt etablera sig i USA, Tyskland och Storbritannien. I kundlistan finns redan Volvo, Solresor och Sova.

Mikz ska fungera som ett kundvårdsystem som ska användas vid mobil marknadsföring. Genom appen ska företag kunna skicka ut allt från rabatterbjudanden till recepttips till användare som har valt att följa just det företaget. På så sätt kan företagen bygga sina digitala varumärken. Samtidigt samlar Mikz in information kring utfallet på specifika erbjudanden.

— Medan Groupon och Let’s deal fångar prisjägarna vill vi skapa ett verktyg för kontakten med de trogna kunderna, säger Christer Björk, VD på Danir Markerting som står bakom Mikz.

Hittills har Dan Olofsson, genom ägarbolaget Danir, gått in med runt 40 miljoner kronor i projektet. I dagsläget har Danir Marketing ett tiotal anställda. Därtill sysselsätter satsningen 30 konsulter från Epsilon.

Under året ska bolaget etablera sig med säljkontor i USA, Tyskland och Storbritannien. För den kommande amerikanska expansionen är det aktuellt att ta in ytterligare en delägare.

— Vi har inte påbörjat de diskussionerna ännu, men min bedömning är att vi snart ska titta efter en amerikansk partner med kontakter bland stora varumärken. I slutänden är det en ägarfråga, säger Christer Björk.

Bland övriga kunder till Mikz finns Kiviks Musteri och konsertorganisatören Kulturbolaget i Malmö. De kommande veckorna räknar Björk med att kunna presentera flera storspelare bland annat inom livsmedelsbranschen. Affärsmodellen bygger på att Danir Marketing tar betalt per användare som följer ett varumärke.

— Det här blir Sveriges enskilt största satsning på mobil marknadsföring. Målet är att redan i år nå över 100.000 svenska nedladdningar av appen, säger Christer Björk.

Joel Lyth

Med närmare 40 miljoner kronor satsade hittills är målet För Dan Olofssons mobilsatsning Mikz att snabbt etablera sig i USA, […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad

Prenumerera på Rapidus för
533 kr per månad

Bli en del av vårt exklusiva nätverk och få koll på vad som händer i Skåne och Öresundsregionen. Var alltid uppdaterad när du talar med dina affärskontakter. Nytta, nöje, inspiration.




  • Exklusiva affärsnyheter
  • Inbjudan till våra nätverksträffar
  • Två användare ingår

  • Fler uppsägningar i Malmös spelvärld

    Pandiemibaksmällan fortsätter att skörda offer i spelbranschen. Den Egmont-ägda spelutvecklaren Avalanche Studios stänger sitt tredje kontor sedan i fjol och uppsägningar väntar både i Malmö och Stockholm.

  • Neo4J investerar 1 miljard

    ,
    Det Malmögrundade IT-företaget Neo4J trycker på gasen för att ta grepp om AI-utvecklingen. 1 miljard kronor ska investeras för ”att göra AI användbart”.

  • Genombrott för skånskt plastsubstitut

    Malmöbaserade Saveggy lanserar sitt plastfria grönsaksskydd med Odlarna och Ica. Bolaget hoppas att det bara är början på dess stora genombrott. 


  • Telavox köper konkurrenter för 100 miljoner kronor 

    Skånska miljardbolaget Telavox köper konkurrenter i Sverige och Danmark, som ska integrera Malmöbolagets ”AI-receptionist” i sina verksamheter. Samtidig avslöjar vd Viktor Karlsson att Telavox kan gå till börsen. 

  • …medan annonsbolaget ger upp

    Malmöbaserade Emerse har begärt sig självt i konkurs. En mix av pandemi och vikande annonsmarknad har bidragit – men också att tekniken inte längre är unik.

  • Infab gör dubbel vd-värvning

    Kommunikationsbyrån Infab anställer inte bara en utan två nya vd:ar på ett bräde. Båda är veteraner i Skånes kommunikationsbransch.

  • Sjöbergska gör förvärv

    Sjöbergska Huset i Malmö förvärvar byrån Kind, eller We are Kind som det Malmöbaserade bolaget heter. Efter förvärvet räknar koncernen med att omsätta över 50 miljoner kronor i år.

  • Arvskifte i Danir – långt ifrån ”Succession”

    Dan Olofsson har länge varit en av Skånes mest färgstarka entreprenörer. Men nu är det sonen Johan Glennmo som leder familjens miljardimperium – med låg profil. På Rapidus frukostträff berättade han om ett odramatiskt och naturligt maktövertagande.

  • Crunchfish: ”Vi har haft fel approach”

    Malmöbaserade Crunchfish aktie har gått upp med 100 procent sedan i fredags. Bolaget lade nyligen ner ett av två affärsområden och släppte en positiv patentnyhet. Men vd Joachim Samuelsson menar att något helt annat driver kursen.

  • Beammwave – risk vänds från ned till upp

    Mobilteknikbolaget Beammwaves aktiekurs har lyft ordentligt den senaste tiden efter att intresset för bolagets teknologi ökat. Nu handlar det ”bara” […]

  • Dan Olofsson köper Qgroup

    Qgroup skrotar börsplanerna. I stället köps IT-konsultkoncernen upp av Danir-kontrollerade Nexer Group. – Det här blir än mycket bättre lösning än att gå till börsen, säger Qgroups vd Jon Carvell.

  • Från Northvolt till Danir

    Först byggde han upp Sigma Connectivity ur återstoden av det nedlagda Sony i Lund. Sedan var han ansvarig för att bygga upp Northvolts batterifabrik i Skellefteå. Nu blir han vd för Dan Olofssons ägarbolag Danir.

  • Olofssons bolag står och stampar

    Årssiffrorna från Dan Olofssons koncern Danir vittnar om ett tufft konsultår 2024. Koncernen, som har växt år för år under lång tid stod, och stampade på samma nivå i fjol som året innan. – Det är konjunkturen helt enkelt, säger ordförande Johan Glennmo.