lördag 29 mars 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Utlandsexpansion väntar Dan Olofssons mobilsatsning

Med närmare 40 miljoner kronor satsade hittills är målet För Dan Olofssons mobilsatsning Mikz att snabbt etablera sig i USA, Tyskland och Storbritannien. I kundlistan finns redan Volvo, Solresor och Sova.

Mikz ska fungera som ett kundvårdsystem som ska användas vid mobil marknadsföring. Genom appen ska företag kunna skicka ut allt från rabatterbjudanden till recepttips till användare som har valt att följa just det företaget. På så sätt kan företagen bygga sina digitala varumärken. Samtidigt samlar Mikz in information kring utfallet på specifika erbjudanden.

— Medan Groupon och Let’s deal fångar prisjägarna vill vi skapa ett verktyg för kontakten med de trogna kunderna, säger Christer Björk, VD på Danir Markerting som står bakom Mikz.

Hittills har Dan Olofsson, genom ägarbolaget Danir, gått in med runt 40 miljoner kronor i projektet. I dagsläget har Danir Marketing ett tiotal anställda. Därtill sysselsätter satsningen 30 konsulter från Epsilon.

Under året ska bolaget etablera sig med säljkontor i USA, Tyskland och Storbritannien. För den kommande amerikanska expansionen är det aktuellt att ta in ytterligare en delägare.

— Vi har inte påbörjat de diskussionerna ännu, men min bedömning är att vi snart ska titta efter en amerikansk partner med kontakter bland stora varumärken. I slutänden är det en ägarfråga, säger Christer Björk.

Bland övriga kunder till Mikz finns Kiviks Musteri och konsertorganisatören Kulturbolaget i Malmö. De kommande veckorna räknar Björk med att kunna presentera flera storspelare bland annat inom livsmedelsbranschen. Affärsmodellen bygger på att Danir Marketing tar betalt per användare som följer ett varumärke.

— Det här blir Sveriges enskilt största satsning på mobil marknadsföring. Målet är att redan i år nå över 100.000 svenska nedladdningar av appen, säger Christer Björk.

Joel Lyth

Med närmare 40 miljoner kronor satsade hittills är målet För Dan Olofssons mobilsatsning Mikz att snabbt etablera sig i USA, […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad



  • Olofssons bolag står och stampar

    Årssiffrorna från Dan Olofssons koncern Danir vittnar om ett tufft konsultår 2024. Koncernen, som har växt år för år under lång tid stod, och stampade på samma nivå i fjol som året innan. – Det är konjunkturen helt enkelt, säger ordförande Johan Glennmo.

  • Öppet bråk om uthyrningslagen

    Malmöprofilen Dan Olofsson ryker ihop med branschorganisationen Teknikföretagen. Orsaken är den dom som nyligen slog fast att Danirbolaget Sigma Industrial Solutions inte omfattas av uthyrningslagen.

  • ”Uthyrningslagen gäller inte oss”

    En dom i Malmö tingsrätt slår fast att Dan Olofssons IT-bolag Sigma Industrial Solutions inte omfattas av den så kallade uthyrningslagen. Men skadan är redan skedd. – Vi tappade 240 uppdrag i höstas, säger Dan Olofsson.

  • Influencerbolaget nobbar Shein

    Proad, med några av Sveriges största influencers i stallet, har beslutat att inte ingå samarbeten med företag som Temu, Shein eller liknande dropshippingbutiker. Vd Magnus Noord säger att beslutet kommer gynna fortsatt tillväxt.

  • Motvind för Dan Olofssons bolag

    Det Dan Olofsson-kontrollerade bemanningsbolaget Pion Group går dåligt. Siffrorna för årets tredje kvartal visar att intäkterna sjunker och rörelsemarginalen backar kraftigt. Det finns en förklaring som påverkar kraftigt.

  • Uppstuds för Beammwave

    Mobilteknikbolaget Beammwave i Lund har fått se sin aktie studsa upp under hösten. – Vi har äntligen satt ihop en produkt som går att visa för kunder, säger vd Stefan Svedberg.

  • Lundabyrå köps av Spiltan-backad grupp – och flyttar till Malmö

    Spiltan-backade byrågruppen Collaboration Art köper den Lundabaserade byrån Nordic Branch. Byrån blir därmed koncernkollega till Malmö-byråerna WGP och Innosearch. Inom kort flyttar de alla ihop.

  • Mobile Heights byter namn

    Namnet för teknikklustret Mobile Heights har spelat ut sin roll. Det handlar varken om mobilindustri eller om den geografiska anspelningen på höjden i norra Lund längre. Därför är det dags för ett namnbyte som ska signalera den nya tiden. Det nya namnet är…

  • Konsolidering i PR-branschen…

    Pandemin blev avgörande för flera av Skånes PR-byråer. Vissa gjorde rekord, andra föll och köptes upp. Rapidus vet vem som tog vem och tar tempen på branschen.

  • … som mognar i Skåne

    Allt fler företag har börjat inse värdet av strategisk kommunikation och varumärkesarbete. Det vittnar flera skånska PR-byråer om, bland andra Aspekta med vd Linda Molin.