Sommarens stora scoutläger i Rinkaby var en storslam för turistnäringen. Bara i Skåne konsumerades varor och tjänster för 92,4 miljoner kronor. Det framgår av en rapport som presenteras i dag.
Under 12 dagar i somras samlades över 40.000 scouter från 146 länder och närmare 30.000 besökare på Rinkabyfältet utanför Kristianstad. De ekonomiska effekter på sysselsättning och ekonomi från World Scout Jamboree är omfattande, visar beräkningar som konsultföretaget Resurs genomfört på uppdrag av Kristianstad kommun och Event in Skåne.
Enligt sammanställningen har scouterna och besökarna köpt varor och tjänster för totalt 245 miljoner kronor. Det handlar om allt från toapapper på lägret till besökarnas hotellövernattningar. 24,2 miljoner av detta hamnade i Kristianstad kommun och 68,2 miljoner i övriga Skåne.
— Lika viktigt som pengar är den efterklang detta ger i omvärlden, när vi försöker värva nya evenemang hit. VM i handboll och World Scout Jamboree var två jättearrangemang i Skåne förra året och ett väldigt värdefullt tillskott på meritlistan, säger Event in Skånes projektledare Henrik Gidlund till Rapidus.
Besökarna lade pengar på logi, transport och livsmedel, men också restaurangbesök, shopping och entréavgifter till bland annat museum och utställningar. De stod för 57.400 gästnätter, främst på campingplatser och hotell, varav 16.000 i Kristianstad kommun, 24.200 i övriga Skåne, 10.800 i andra län och 6.400 i Köpenhamn/Danmark.
Siffrorna baseras på intervjuer med 2.360 personer på plats samt uppgifter från Svenska Scoutrådet om vilka produkter och tjänster som inhandlats i Sverige och som scouterna konsumerat på lägerområdet.