onsdag 29 maj 2024

inloggad som

Malmömusiker säljer Googles nya mediesatsning

Med Google Play tar nätjätten upp kampen med såväl Spotify och Itunes som Amazon och filmtjänsten Netflix. Googles globala lansering sker till tonerna av den skånska popgruppen The Bell.

Samtidigt som Google döpt om appbutiken Android Market till Google Play tar bolaget ett rejält grepp om den digitala underhållningen. Framöver ska Google utöver appar även sälja musik, film och böcker i digital form, för konsumtion på datorn, surfplattan eller i mobilen.

The Bell säljer redan merparten av sin musik via streaming och nedladdning, men lanseringen av Google Play kan få långt större konsekvenser för tremannabandet. En låt från gruppens senaste album används som exempel och bakgrundsmusik i de reklamfilmer Google producerat för storsatsningen.

— Det är vår amerikanska agent som fixat det där, jag vet inte riktigt hur det gått till. Vi får se om det blir stort eller inte, hittills ligger reklamfilmerna bara på Youtube men visas de även i amerikansk tv kan det smälla till på riktigt, säger låtskrivaren Jan Petterson.

The Bell är relativt okända i Sverige men gruppens musik har figurerat i ett antal amerikanska tv-serier. Ingen av bandmedlemmarna har musiken som heltidssyssla. Jan Petterson är till vardags grafisk formgivare på reklambyrån GivAkt i Malmö, Nicklas Nilsson arbetar på Sony Mobile i Lund och Mathias Göransson på reklambyrå i Stockholm.

Erik Olausson

Med Google Play tar nätjätten upp kampen med såväl Spotify och Itunes som Amazon och filmtjänsten Netflix. Googles globala lansering […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad