tisdag 16 september 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Lundateknik i botten när mBlox satsar på mobilreklam

BARCELONA. Amerikanska mobilbolaget mBlox lanserar i dagarna mjukvara för molnbaserad marknadsföring. Tekniken, som är utvecklad i Lund, ska göra det lättare för bolag att skicka relevant reklam till mobiltelefoner.

För snart två år sedan köpte mBlox upp det Lundabaserade mobilteknikbolaget Mashmobile, tidigare Conveneer. Det är också mBlox Lundaavdelning som har utvecklat tekniken, som går under namnet mBlox Engage.

Engage är ett system som erbjuder positionsbaserad realtidsanalys av kundbeteende, vilket gör det möjligt för utvecklare att skapa mobilappar som till exempel kan skicka reklam och rabattkuponger med högre relevans.

— Bland annat har varuhuskedjan Tesco redan testat systemet i samband med en sporttävling med mycket gott resultat, säger mBlox försäljningschef Brian K Johnson. 

De 20-talet anställda i Lund har även utvecklat mBlox Entrust, som lanserades i höstas och är ett system för mobila betalningar. Brian K Johnson säger att antalet medarbetare i Sverige ska öka, vilket gör Lund och Stockholm till de enda av bolagets totalt nio kontor som just nu växer.

Bakom mBlox står riskkapitalbolag som Norwest Venture Partners, Novus Ventures och Avanti Capital. Bolaget har huvudkontor i Silicon Valley, 350 anställda och har hittills tjänat pengar framförallt på att hantera automatiska sms-utskick, årligen omkring sex miljarder sms. På kundlistan finns bland andra SJ och Yahoo. Förra året omsatte mBlox cirka 150 miljoner dollar, en siffra som väntas stiga till 170 miljoner i år. 

Anders Frick

BARCELONA. Amerikanska mobilbolaget mBlox lanserar i dagarna mjukvara för molnbaserad marknadsföring. Tekniken, som är utvecklad i Lund, ska göra det […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad

Prenumerera på Rapidus för
530 kr per månad

Bli en del av vårt exklusiva nätverk och få koll på vad som händer i Skåne och Öresundsregionen. Var alltid uppdaterad när du talar med dina affärskontakter. Nytta, nöje, inspiration.

  • Nyhetsbrev mån-tors
  • Exklusiva nätverksträffar
  • Tillgång för 1-2 användare


  • …medan annonsbolaget ger upp

    Malmöbaserade Emerse har begärt sig självt i konkurs. En mix av pandemi och vikande annonsmarknad har bidragit – men också att tekniken inte längre är unik.

  • Infab gör dubbel vd-värvning

    Kommunikationsbyrån Infab anställer inte bara en utan två nya vd:ar på ett bräde. Båda är veteraner i Skånes kommunikationsbransch.

  • Sjöbergska gör förvärv

    Sjöbergska Huset i Malmö förvärvar byrån Kind, eller We are Kind som det Malmöbaserade bolaget heter. Efter förvärvet räknar koncernen med att omsätta över 50 miljoner kronor i år.

  • Crunchfish: ”Vi har haft fel approach”

    Malmöbaserade Crunchfish aktie har gått upp med 100 procent sedan i fredags. Bolaget lade nyligen ner ett av två affärsområden och släppte en positiv patentnyhet. Men vd Joachim Samuelsson menar att något helt annat driver kursen.

  • Beammwave – risk vänds från ned till upp

    Mobilteknikbolaget Beammwaves aktiekurs har lyft ordentligt den senaste tiden efter att intresset för bolagets teknologi ökat. Nu handlar det ”bara” […]

  • Influencerbolaget nobbar Shein

    Proad, med några av Sveriges största influencers i stallet, har beslutat att inte ingå samarbeten med företag som Temu, Shein eller liknande dropshippingbutiker. Vd Magnus Noord säger att beslutet kommer gynna fortsatt tillväxt.

  • Uppstuds för Beammwave

    Mobilteknikbolaget Beammwave i Lund har fått se sin aktie studsa upp under hösten. – Vi har äntligen satt ihop en produkt som går att visa för kunder, säger vd Stefan Svedberg.

  • Lundabyrå köps av Spiltan-backad grupp – och flyttar till Malmö

    Spiltan-backade byrågruppen Collaboration Art köper den Lundabaserade byrån Nordic Branch. Byrån blir därmed koncernkollega till Malmö-byråerna WGP och Innosearch. Inom kort flyttar de alla ihop.

  • Mobile Heights byter namn

    Namnet för teknikklustret Mobile Heights har spelat ut sin roll. Det handlar varken om mobilindustri eller om den geografiska anspelningen på höjden i norra Lund längre. Därför är det dags för ett namnbyte som ska signalera den nya tiden. Det nya namnet är…

  • Konsolidering i PR-branschen…

    Pandemin blev avgörande för flera av Skånes PR-byråer. Vissa gjorde rekord, andra föll och köptes upp. Rapidus vet vem som tog vem och tar tempen på branschen.