måndag 30 juni 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Lundateknik i botten när mBlox satsar på mobilreklam

BARCELONA. Amerikanska mobilbolaget mBlox lanserar i dagarna mjukvara för molnbaserad marknadsföring. Tekniken, som är utvecklad i Lund, ska göra det lättare för bolag att skicka relevant reklam till mobiltelefoner.

För snart två år sedan köpte mBlox upp det Lundabaserade mobilteknikbolaget Mashmobile, tidigare Conveneer. Det är också mBlox Lundaavdelning som har utvecklat tekniken, som går under namnet mBlox Engage.

Engage är ett system som erbjuder positionsbaserad realtidsanalys av kundbeteende, vilket gör det möjligt för utvecklare att skapa mobilappar som till exempel kan skicka reklam och rabattkuponger med högre relevans.

— Bland annat har varuhuskedjan Tesco redan testat systemet i samband med en sporttävling med mycket gott resultat, säger mBlox försäljningschef Brian K Johnson. 

De 20-talet anställda i Lund har även utvecklat mBlox Entrust, som lanserades i höstas och är ett system för mobila betalningar. Brian K Johnson säger att antalet medarbetare i Sverige ska öka, vilket gör Lund och Stockholm till de enda av bolagets totalt nio kontor som just nu växer.

Bakom mBlox står riskkapitalbolag som Norwest Venture Partners, Novus Ventures och Avanti Capital. Bolaget har huvudkontor i Silicon Valley, 350 anställda och har hittills tjänat pengar framförallt på att hantera automatiska sms-utskick, årligen omkring sex miljarder sms. På kundlistan finns bland andra SJ och Yahoo. Förra året omsatte mBlox cirka 150 miljoner dollar, en siffra som väntas stiga till 170 miljoner i år. 

Anders Frick

BARCELONA. Amerikanska mobilbolaget mBlox lanserar i dagarna mjukvara för molnbaserad marknadsföring. Tekniken, som är utvecklad i Lund, ska göra det […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Skånska börsvinnare första halvåret

    De skånska börsbolagen har gått rejält bättre än rikssnittet hittills i år. Men det finns en förklaring som är ganska nedslående. Rapidus har listan på bäst och sämst under första halvåret.

  • Oncorena får in 130 Mkr

    Cancerforskningsbolaget Oncorena i Lund får in 133 Mkr i en nyemission där pengarna i huvudsak kommer från ägarna Helth Cap, Linc och FSG. Kapitalet ska finansiera en fas 1-studie som pågått i tre år.

  • Hänt i vecka 26

    Ledningen hoppar av i Enzymatica och Peab medverkar till att sänka Sveriges koldioxidutsläpp med 7 procent. Det är några av nyheterna från förra veckan.


  • Crunchfish: ”Vi har haft fel approach”

    Malmöbaserade Crunchfish aktie har gått upp med 100 procent sedan i fredags. Bolaget lade nyligen ner ett av två affärsområden och släppte en positiv patentnyhet. Men vd Joachim Samuelsson menar att något helt annat driver kursen.

  • Beammwave – risk vänds från ned till upp

    Mobilteknikbolaget Beammwaves aktiekurs har lyft ordentligt den senaste tiden efter att intresset för bolagets teknologi ökat. Nu handlar det ”bara” […]

  • Influencerbolaget nobbar Shein

    Proad, med några av Sveriges största influencers i stallet, har beslutat att inte ingå samarbeten med företag som Temu, Shein eller liknande dropshippingbutiker. Vd Magnus Noord säger att beslutet kommer gynna fortsatt tillväxt.

  • Uppstuds för Beammwave

    Mobilteknikbolaget Beammwave i Lund har fått se sin aktie studsa upp under hösten. – Vi har äntligen satt ihop en produkt som går att visa för kunder, säger vd Stefan Svedberg.

  • Lundabyrå köps av Spiltan-backad grupp – och flyttar till Malmö

    Spiltan-backade byrågruppen Collaboration Art köper den Lundabaserade byrån Nordic Branch. Byrån blir därmed koncernkollega till Malmö-byråerna WGP och Innosearch. Inom kort flyttar de alla ihop.

  • Mobile Heights byter namn

    Namnet för teknikklustret Mobile Heights har spelat ut sin roll. Det handlar varken om mobilindustri eller om den geografiska anspelningen på höjden i norra Lund längre. Därför är det dags för ett namnbyte som ska signalera den nya tiden. Det nya namnet är…

  • Konsolidering i PR-branschen…

    Pandemin blev avgörande för flera av Skånes PR-byråer. Vissa gjorde rekord, andra föll och köptes upp. Rapidus vet vem som tog vem och tar tempen på branschen.

  • … som mognar i Skåne

    Allt fler företag har börjat inse värdet av strategisk kommunikation och varumärkesarbete. Det vittnar flera skånska PR-byråer om, bland andra Aspekta med vd Linda Molin.

  • IR-drottningen drar till Thule

    Catharina Paulcén etablerar sig som en kommunikations-stjärna när hon i höst blir friluftsbolaget Thule Groups nya kommunikationsdirektör och IR-chef. Bakom sig lämnar hon Lindab och dessförinnan Haldex.

  • Honeybadger slukar Shark

    Göteborgsbaserade Honeybadger tar över Shark Communications verksamhet från och med i dag. Försäljningen är sista steget i Spotlights omorganisering.