torsdag 15 maj 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Lundateknik i botten när mBlox satsar på mobilreklam

BARCELONA. Amerikanska mobilbolaget mBlox lanserar i dagarna mjukvara för molnbaserad marknadsföring. Tekniken, som är utvecklad i Lund, ska göra det lättare för bolag att skicka relevant reklam till mobiltelefoner.

För snart två år sedan köpte mBlox upp det Lundabaserade mobilteknikbolaget Mashmobile, tidigare Conveneer. Det är också mBlox Lundaavdelning som har utvecklat tekniken, som går under namnet mBlox Engage.

Engage är ett system som erbjuder positionsbaserad realtidsanalys av kundbeteende, vilket gör det möjligt för utvecklare att skapa mobilappar som till exempel kan skicka reklam och rabattkuponger med högre relevans.

— Bland annat har varuhuskedjan Tesco redan testat systemet i samband med en sporttävling med mycket gott resultat, säger mBlox försäljningschef Brian K Johnson. 

De 20-talet anställda i Lund har även utvecklat mBlox Entrust, som lanserades i höstas och är ett system för mobila betalningar. Brian K Johnson säger att antalet medarbetare i Sverige ska öka, vilket gör Lund och Stockholm till de enda av bolagets totalt nio kontor som just nu växer.

Bakom mBlox står riskkapitalbolag som Norwest Venture Partners, Novus Ventures och Avanti Capital. Bolaget har huvudkontor i Silicon Valley, 350 anställda och har hittills tjänat pengar framförallt på att hantera automatiska sms-utskick, årligen omkring sex miljarder sms. På kundlistan finns bland andra SJ och Yahoo. Förra året omsatte mBlox cirka 150 miljoner dollar, en siffra som väntas stiga till 170 miljoner i år. 

Anders Frick

BARCELONA. Amerikanska mobilbolaget mBlox lanserar i dagarna mjukvara för molnbaserad marknadsföring. Tekniken, som är utvecklad i Lund, ska göra det […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • ”Det råder investeringsstopp i life science”

    Svenska entreprenörer inom life science är för dåliga på att pitcha. Danskarna är mycket bättre. Det sa två föredragshållare på torsdagen vid ett stort seminarium i Lund. Här följer fler misstag som bolagen gör.

  • Stark rapport – men aktien faller

    Skånska läkemedelsjätten Camurus ser ut att göra allt rätt och levererar en rapport över förväntningarna. Under årets första kvartal tredubblar Lundabolaget rörelseresultatet och såväl intäkter som vinst ökar. Trots det faller aktien på börsen. – Det beror nog på Brixadi-utvecklingen, säger vd Fredrik Tiberg.

  • Medvasc stänger runda – öppnar en ny

    Medicinteknikbolaget Medvasc stängde nyligen en finansieringsrunda i förtid, bara för att genast öppna en ny. Vd Cathrin Johansson förklarar varför, och hur mycket mer som behövs.


  • Beammwave – risk vänds från ned till upp

    Mobilteknikbolaget Beammwaves aktiekurs har lyft ordentligt den senaste tiden efter att intresset för bolagets teknologi ökat. Nu handlar det ”bara” […]

  • Influencerbolaget nobbar Shein

    Proad, med några av Sveriges största influencers i stallet, har beslutat att inte ingå samarbeten med företag som Temu, Shein eller liknande dropshippingbutiker. Vd Magnus Noord säger att beslutet kommer gynna fortsatt tillväxt.

  • Uppstuds för Beammwave

    Mobilteknikbolaget Beammwave i Lund har fått se sin aktie studsa upp under hösten. – Vi har äntligen satt ihop en produkt som går att visa för kunder, säger vd Stefan Svedberg.

  • Lundabyrå köps av Spiltan-backad grupp – och flyttar till Malmö

    Spiltan-backade byrågruppen Collaboration Art köper den Lundabaserade byrån Nordic Branch. Byrån blir därmed koncernkollega till Malmö-byråerna WGP och Innosearch. Inom kort flyttar de alla ihop.

  • Mobile Heights byter namn

    Namnet för teknikklustret Mobile Heights har spelat ut sin roll. Det handlar varken om mobilindustri eller om den geografiska anspelningen på höjden i norra Lund längre. Därför är det dags för ett namnbyte som ska signalera den nya tiden. Det nya namnet är…

  • Konsolidering i PR-branschen…

    Pandemin blev avgörande för flera av Skånes PR-byråer. Vissa gjorde rekord, andra föll och köptes upp. Rapidus vet vem som tog vem och tar tempen på branschen.

  • … som mognar i Skåne

    Allt fler företag har börjat inse värdet av strategisk kommunikation och varumärkesarbete. Det vittnar flera skånska PR-byråer om, bland andra Aspekta med vd Linda Molin.

  • IR-drottningen drar till Thule

    Catharina Paulcén etablerar sig som en kommunikations-stjärna när hon i höst blir friluftsbolaget Thule Groups nya kommunikationsdirektör och IR-chef. Bakom sig lämnar hon Lindab och dessförinnan Haldex.

  • Honeybadger slukar Shark

    Göteborgsbaserade Honeybadger tar över Shark Communications verksamhet från och med i dag. Försäljningen är sista steget i Spotlights omorganisering.

  • Influencer inte bara en kändisgrej

    Marknaden för produktplacering hos influencers har korsat miljardgränsen i Sverige och växer vidare. Nu sänker annonsörerna ribban för vem som kan klassas som en influencer.