tisdag 23 juli 2024

inloggad som

Lundateknik i botten när mBlox satsar på mobilreklam

BARCELONA. Amerikanska mobilbolaget mBlox lanserar i dagarna mjukvara för molnbaserad marknadsföring. Tekniken, som är utvecklad i Lund, ska göra det lättare för bolag att skicka relevant reklam till mobiltelefoner.

För snart två år sedan köpte mBlox upp det Lundabaserade mobilteknikbolaget Mashmobile, tidigare Conveneer. Det är också mBlox Lundaavdelning som har utvecklat tekniken, som går under namnet mBlox Engage.

Engage är ett system som erbjuder positionsbaserad realtidsanalys av kundbeteende, vilket gör det möjligt för utvecklare att skapa mobilappar som till exempel kan skicka reklam och rabattkuponger med högre relevans.

— Bland annat har varuhuskedjan Tesco redan testat systemet i samband med en sporttävling med mycket gott resultat, säger mBlox försäljningschef Brian K Johnson. 

De 20-talet anställda i Lund har även utvecklat mBlox Entrust, som lanserades i höstas och är ett system för mobila betalningar. Brian K Johnson säger att antalet medarbetare i Sverige ska öka, vilket gör Lund och Stockholm till de enda av bolagets totalt nio kontor som just nu växer.

Bakom mBlox står riskkapitalbolag som Norwest Venture Partners, Novus Ventures och Avanti Capital. Bolaget har huvudkontor i Silicon Valley, 350 anställda och har hittills tjänat pengar framförallt på att hantera automatiska sms-utskick, årligen omkring sex miljarder sms. På kundlistan finns bland andra SJ och Yahoo. Förra året omsatte mBlox cirka 150 miljoner dollar, en siffra som väntas stiga till 170 miljoner i år. 

Anders Frick

BARCELONA. Amerikanska mobilbolaget mBlox lanserar i dagarna mjukvara för molnbaserad marknadsföring. Tekniken, som är utvecklad i Lund, ska göra det […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Podd: Så gick det efter Darknästet

    Från draknäste till lejonkula. Tre startups berättar om hur det gick efter att de medverkat i SVT:s program Draknästet. I vår podd Lejonkulan ställer prgramledare Jan Dahlqvist de avgörande frågorna till entreprenörerna. Lyssna här.

  • Så ska han dubbla försäljningen

    – Jag har suttit i styrelsen i fem år, det vore konstigt om jag ville ändra allt nu när jag är vd. Det säger Thule Groups koncernchef sedan snart ett år, Mattias Ankarberg. Men hur ska han klara ett extremt ambitiöst tillväxtmål? I en intervju med Rapidus berättar han om Thules väg framåt.

  • Rapportflod vecka 29

    Fler än 20 skånska börsbolag rapporterade sina andra kvartal i förra veckan. Somliga bolag sätter rekord trots att tiderna anses tuffa. Ett av dem är Lindab med vd Ola Ringdahl.

  • Enzymatica byter affärsmodell

    Enzymatica i Lund, som tillverkar förkylningssprayen Coldzyme, tittar på en ny affärsmodell. Den bedöms höja lönsamheten men det kommer att ta längre tid än vad bolaget tidigare sagt. Så här går tankegångarna hos ordförande Bengt Baron.